Jump to content
Annons

Mixbus Edit + ljudsnutt

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Mixbus är virtuell "analog" Harrison mixer som är integrerad med Ardour. Introduktionspriset är i mitt tycke ganska generöst om man ser till vad man får. Efter att ha testat det i ett par timmar så är mitt första intryck att det är ett prisvärt, kompetent och välljudande alternativ. Moms tillkommer dock så priset hamnar på 100 dollar. En Snow Leo version är på gång, det kan verka lite förvirrande när man läser om det men faktum är att det inte funkar stabilt med Snow Leo ännu oavsett att det faktiskt finns en version av Jack för SL.

http://www.harrisonconsoles.com/joomla/ind...8&Itemid=42

Redigerat av anarkisten1
Annons
Postat

Hallå Moderatorn det här är ingen plugin det är ett inspelningsprogram! Flytta rätt eller ta bort helt!

Postat
Hallå Moderatorn det här är ingen plugin det är ett inspelningsprogram! Flytta rätt eller ta bort helt!

Det är inte alla trådar som blir lästa av moderatorerna. Klicka på "anmäl"-knappen och berätta vad som är fel, så fixar de till saken. 🙂

Postat (redigerat)

Edit: Sorry Claes han emellan.

Jo jag har läst, tråkigt bara att en del där inte riktigt verkar ha fattat vad det handlar om. Några pratar bland annat om att det bara finns fyra bussar vilket kanske är lite larvigt iom att man har möjlighet att skapa nya send på varje kanal både på tracks och själva bussarna. Med tillgång till så många tracks som ens dator klarar av så borde det ju täcka en del.

Jag tror inte man kan hitta bättre ljud för 700 spänn och att det sen går att köra en av världens top tre programvaror samtidigt så man också kan nyttja alla finesser och ljud från det (ink bussar) måste ju vara minst sagt unikt.

Moderator hallå nu får det vara nog jag tycker att du antingen lägger den här tråden rätt eller helt enkelt låter världen leva i ovisshet om det här mycket prisvärda och kompetenta Musikinspelningsprogrammet. En dag till sen tar jag bort det jag har skrivit i den här tråden, nån respekt får vi allt visa och nu är det ett par dagar sedan jag bad dig förra gången. Seså kom igen nu!

Redigerat av anarkisten1
Postat (redigerat)

Man tackar, det kändes viktigt att det hamnade rätt för det är bra grejor. Även en som jag som är minst sagt ganska medelmåttig på det här kan få till en snutt som låter lite ok i alla fall och då kan man ju tänka sig hur bra det kan bli när nån som kan sätter tänderna i det. Lägger man till bra plugins i paketet så kanske man kan slippa dvs andra utgifter och ändå få till ett bra sound.

Ursäkta min lite hårda ton här men jag blir lite frustrerad när jag upplever att jag tipsar om nåt som skulle kunna vara värdefullt för folk att känna till och det liksom inte verkar nå fram. Jag vet att det stundtals duggar tätt med programvara men inte till det här priset och inte som funkar och låter så här bra.

En snutt lirat med Logics gura plugin och esx24 trummorna mixat om man kan kalla det det 🥰 i Mixbus med Apples AU pluggar/effekter som funkar förvånansvärt bra tycker jag.

Fyra elguror, trummor och bas, trummorna är ursprungligen midi men inspelade som wavspår i Mixbus.

mixbus test

lo-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m...238591&q=lo

hi-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m...238591&q=hi

Redigerat av anarkisten1
Postat
En snutt lirat med Logics gura plugin och esx24 trummorna mixat om man kan kalla det det i Mixbus med Apples AU pluggar/effekter som funkar förvånansvärt bra tycker jag.

Fyra elguror, trummor och bas, trummorna är ursprungligen midi men inspelade som wavspår i Mixbus.

Jag tycker oxå att det verkar som ett bra komplement till Logic. Ligger på inköpslistan , högst upp. 🥰

Dock tillför ditt ljudexempel inget , då det inte finns något att jämföra med.Mixen skulle lika gärna vara gjord i Logic eller Pro Tools.

Som det sagt så har ju Gearslutz en fenomenalt lång tråd om programmet där det även finns A/B exempel och liknande.

Postat

Nej det är sant men jag tänkte mer så här att kan jag som inte är speciellt bra på det här och med tanke på att det bara är "budget" prylar som jag använt så skulle den som hörde tänka ok kan den där klanten 😄 få till det lite ok ändå så då jäklar blir det ju riktigt bra när det är nån som kan och har bra grejor. Sen är ju allt inspelat via Logic så det färgar säkert också men dessvärre så har jag ingen gura plugg för mac utom Logics.

Postat

Har läst lite på Gearslutz och det står ganska lite av värde mest trams faktiskt, i varje fall i den tråden (på 25 sidor eller nåt) som jag läste. Nån säger tex va bara fyra busar men det stämmer ju inte man lägga till hur många som helst men det du får utöver som du inte har i tex Logic är ju dom fyra Mixbus busarna där du kan kräma på med tapesaturation och eq. Men oavsett så för 700 spänn finns inget som ens kommer i närheten.

Postat
Har läst lite på Gearslutz och det står ganska lite av värde mest trams faktiskt,

Håller med , Tråden började bra men har urartat till nån form av support tråd , folk påpekar brister ochönskvarda nya funktioner istället för

att ge sina intryck av programmet och dess funktioner.

Nästa vecka kommer det nog bli att beställa det , Gillar inte riktigt att mixa i logic. Man fastnar lätt i samma mönster som man hade när man skrev/producerade låten.

Framför allt verkar det som att man snabbare kommer fram till mixen än vad man i många fall gör i logic.

Och som sagt för under tusenlappen är det inte så mycket att tjafsa om , Förutom på Gearslutz förstås.

Postat

Ja jag kan bara hålla med och intropriset är ju helt rätt. Förhoppningsvis så lägger man sig på en vettig nivå i framtiden oxå och även när det gäller uppgraderingar/nya versioner för oss gamla kunder.

Jag är en minst sagt ganska medelmåttig amatör låtskrivare/ljudtekniker/musiker/producent och ändå upplever jag att jag kan att få till det bättre i Mixbus än i Logic.

Tänkte på en sak och det är i det där med AB tester. Ska man göra en sån så ska det ju vara samma fil+samma format och helt o processat och gör man det så hör man ingen skillnad.

Så den skillnad som man kanske upplever blir ju först när man börjar ratta runt i respektive program och även då blir det ju subjektivt iom att det är svårt att jämföra på grund av layouten/angivet värde i plugins/eq och vad det ska motsvara i en motsvarande hårdvaru enhet.

Tex när det gäller kompressor i Mixbus är det en regel att dra i och ratt att skruva på för tapesat och i Logic etc etc har man ju ett gäng parametrar som man ofta kan påverka mera detaljerat.

Det kan ju vara avsaknaden av alla dessa finesser när det gäller att kunna gå in detaljerat och påverka inställningar som gör att man upplever det lättare att komma i mål i Mixbus och det är ju bara bra tycker jag. Jag menar man vill ju att det ska låta så bra som det bara går och det vore ju dumt om det tar längre tid än nödvändigt att nå dit.

En nackdel i Mixbus det är att rattarna är lite väl små men det finns ett snabbkommando för att göra finjusteringar. En annan grej som man säkert kan uppleva som en nackdel det är att det verkar som att man måste skapa grupper för att kunna ställa volym på alla kanaler samtidigt. Men det kan ju också vara så att det är det jag som inte fattar hur man ska göra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.