Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er.

Har ett gäng pedaler till bas och vet inte vilken ordning som blir bäst. Givetvis ska jag prova mig fram när jag väl har alla på plats... Men varje pedal får ju lite olika karaktär beroende på i vilken ordning man sätter dem i kedjan. Vad som låter bäst och sämst är väl förmodligen en smaksak, men vilket fungerar bäst (rent signalmässigt)? Någon som har koll eller förslag?

Kör basen sällan genom stärkare utan använder min DI-box (med preamp). De pedaler som används är:

· DI-box med preamp + dist 1 (där disten används i enstaka fall)

· Dist 2 (för lite spettigare ljud, fungerar även som boost)

· Dist 3 (för mangel)

· Stämapparat

· Oktavpedal 1 (för vanlig oktavering)

· Oktavpedal 2 (för ett Drum n Bass-liknande sound)

· Kompressor

· Bassynth (envelope och massa spaceprylar)

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Vad är det för distpedaler du använder till basen(nyfiken)?

Postat
Om du endast ska spela in känns det onödigt med stämapparaten i kedjan, tycker jag.

När jag är noggrann med ljudet kopplar jag inte heller in min vita Boss stämdosa, den sabbar ljudet aningen, eftersom den inte har true bypass. På min Fender Hotrod kan jag plugga in den med en sladd från ingångshål nr 2. Då kan jag visserligen inte få tyst på stärkaren utan att slå av standbyen, men ljudet blir bättre. Till bas kanske det ger mer resultat ändå om man hoppar över stämdosan.

Postat
Om du endast ska spela in känns det onödigt med stämapparaten i kedjan, tycker jag.

Nej, då kommer inte stämmisen vara med. Stämmisen sätter jag annars först eftersom den fungerar som mute-pedal också (vid basbyte och annat). Men jag var mest intresserad av i vilken ordning man sätter de andra

pedalerna, då det som sagt blir olika karaktär och signal beroende på vilken man sätter före den andra.

Vilken konfiguration ger bäst signalväg och funktion? Finns det någon "regel" att en kompressor bör vara före en oktav, osv? Ingen som vågar sig på ett exempel?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.