Jump to content
Annons

Brummande ESI08or


Ljunghusen

Recommended Posts

Tjenare, fick precis mina ESI nEar 08or och är supernöjd med ljudet när man spelar upp musik, men när det är tyst så är det inte tyst utan det brummar/brusar. En hel del också. När de inte är inkopplade till mitt M-Audio FW1814 så är de knäpptysta.

De är kopplade genom tele-tele, såhär efter köpet har jag fått för mig att någon sagt någon gång att man bör ha xlr-tele? Varför isåfall? Blir det inte balanserar med tele?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Balanserat är balanserat oavsett det är XLR eller TRS. Det enda som skiljer är kontakttypen. Om telekontakten däremot är obalanserad, så kan du lätt få in brum i kabeln.

Det är troligare att du har problem med brum för att du inte har jordade elurtag... Testa att koppla allt till ett jordat urtag och kolla om det blir bättre.

Om det är en laptop så kan det bero på nätdelen till den. Testa i så fall att köra på batteridrift och se om det blir bättre.

Läs lite om diverse störningar HÄR, så kanske du kan komma fram till något vettigt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare tjenare! Jag har läst wikin innan och gjorde det igen men blev inte mycket klokare på vad det kan vara som orsakar brummet. Jag sitter på stationär dator med jordat uttag, provade att byta till lite olika uttag men inget hjälpte. Högtalarkablarna är 1,5 meter långa, flyttar jag runt på kablarna ökar och minskar bruset lite men det är fortfarande väldigt högt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Balanserat är balanserat oavsett det är XLR eller TRS. Det enda som skiljer är kontakttypen. Om telekontakten däremot är obalanserad, så kan du lätt få in brum i kabeln.

Det är troligare att du har problem med brum för att du inte har jordade elurtag... Testa att koppla allt till ett jordat urtag och kolla om det blir bättre.

Om det är en laptop så kan det bero på nätdelen till den. Testa i så fall att köra på batteridrift och se om det blir bättre.

Läs lite om diverse störningar HÄR, så kanske du kan komma fram till något vettigt. 😆

Vänta nu, är det inte precis tvärtom. Det är lätt att få just jordbrum och sättet att komma runt det är ju att använda en jordlyft eller liknande. En del våghalsiga musiker jag arbetet med har tejpat jordkontakten på sin stärkare, men det är knappast att rekommendera även om det fungerar.

Prova att kopppla i/ur saker i dint studio och se när det börjar brumma så hittar du boven. Använd också samma uttag till alla grejer.

Jag skulle testa med en obalanserad kabel också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare tjenare! Jag har läst wikin innan och gjorde det igen men blev inte mycket klokare på vad det kan vara som orsakar brummet. Jag sitter på stationär dator med jordat uttag, provade att byta till lite olika uttag men inget hjälpte. Högtalarkablarna är 1,5 meter långa, flyttar jag runt på kablarna ökar och minskar bruset lite men det är fortfarande väldigt högt.

´

Föresten, du har väl sett till att inte dra sladdarna i närheten av någon strömsladd eller annan elektrisk källa, sådant kan ju skapa en hel del problem.

Har du testat att koppla in högtalarna UTAN att ansluta någon ljudladd? Har du möjlighet att koppla in ett par andra högtalare med jorduttag i samma uttag för att testa?

Uppstår det ett brummade ljud när du kopplar in "ljudsladden" gissar jag på ett jordningsproblem, och på något sätt måste du stoppa jordnigen ifrån att vandra över ljudkabeln till dina högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jordbrum uppstår ifall 2 sammankopplade enheter inte får sin ström från samma fas. Då uppstår en sk jordslinga och det börjar brumma. I det fallet så kommer jordlyften till användning för att galvaniskt skilja enheterna åt. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provade att koppla ur allting förutom monitors, ingen bättring. När jag kopplade ur min skärm så blev det faktiskt sämre... vad i?! Om kablarna är kopplade in i monitorerna men inte i ljudkortet så brummar/knastrar det ingenting. Kan det vara något knas med ljudkortet? Jag har provat att testa andra outputs utan bättre resultat också.

Förresten, en OT-fråga. Kan man ställa skärmen PÅ ljudkortet, eller mår det dåligt av det? Ett M-audio FW1814. Jag har nämligen lite kass med plats...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provade att koppla ur allting förutom monitors, ingen bättring. När jag kopplade ur min skärm så blev det faktiskt sämre... vad i?! Om kablarna är kopplade in i monitorerna men inte i ljudkortet så brummar/knastrar det ingenting. Kan det vara något knas med ljudkortet? Jag har provat att testa andra outputs utan bättre resultat också.

Förresten, en OT-fråga. Kan man ställa skärmen PÅ ljudkortet, eller mår det dåligt av det? Ett M-audio FW1814. Jag har nämligen lite kass med plats...

Då är det nog jorden till datorn som spökar, för jag antar att ljudkortet antingen strömförsörjs via datorn eller har en egen (ojrodad) transformator (oftast extern).

Testade du med en obalanserad kabel? Nu är jag inte helt säker på om det fungerar, men kanske kan man gå via en linebox med jordlyftsfunktion och på så sätt få bort brummet.

Det finns hyfsat billiga sådana t.ex. ifrån Behringer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortet strömförsörjs med egen sladdiluring. Obalanserad kabel? Hur vet man om den är obalanserad eller ej? Jag gick in på speaker cables på thomann och tog den billigaste 1,5-metern. Hur vet man skillnaden mellan signalkabel och... annan? Shit vad lost man kan känna sig helt plötsligt. Speciellt efter en öl eller två. Hyfast billigt = 100 spänn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbrum uppstår ifall 2 sammankopplade enheter inte får sin ström från samma fas. Då uppstår en sk jordslinga och det börjar brumma. I det fallet så kommer jordlyften till användning för att galvaniskt skilja enheterna åt. :rolleyes:

Potentialskillnader i eluttag uppstår även om apparater är kopplade på samma fas. Några meter skillnad i kabellängd (elkabel) kan räcka för att skapa en jordloop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortet strömförsörjs med egen sladdiluring. Obalanserad kabel? Hur vet man om den är obalanserad eller ej? Jag gick in på speaker cables på thomann och tog den billigaste 1,5-metern. Hur vet man skillnaden mellan signalkabel och... annan? Shit vad lost man kan känna sig helt plötsligt. Speciellt efter en öl eller två. Hyfast billigt = 100 spänn?

Balanserad kabel är tvåledare plus skärm. Vanligaste kontakter är xlr men det kan också vara stereotele. Om du gick in på speaker cables som du skrev kan du mycket väl ha en högtalarkabel och dom brukar vara oskärmade.

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Potentialskillnader i eluttag uppstår även om apparater är kopplade på samma fas. Några meter skillnad i kabellängd (elkabel) kan räcka för att skapa en jordloop.

I så fall måste det vara väldigt hög impedans strömkabeln tycker jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...