Jump to content
Annons

Lite råd om inspelning i replokal, med ljud och bild


axion

Recommended Posts

Jag hade börjat med att inte posta iväg 7,5 mb.

Det tog en minut men jag gjorde det! Men ett litet problem, den verkar går riiiiiktigt långsamt, låten, utdragen till dryga 7 minuter!! Varför detta fel när jag hämtar filen?

Är det blueslåten som postat till Gizmozis tidigare?

Ill Be Waiting, är det den?

Redigerat av karut4
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tjenare. shit de vet jag itne ska jag säga. När jag lyssnar så e det inga problem hehe. Det är låten Ill be waiting svar ja fast vi har spelat in den igen med dem nya inställningarna på trummorna samt ingen sång. Eller du menar kanske den där slow blues saken. Det är inte samma som den. Denna e lite mer texas gung i-.

Ska se över problemet.

Redigerat av axion
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja. Alltså du e ju jävligt grym på de här måste jag säga. Det du skriver att du vill ha mer av e precis så jag känner men inte vet hur jag ska göra.

Överlag så e allt för klent. Alltså mer volym och tryck. Mer baskagge etc. Men alltså när jag lägger på kompressor och försöker trycka upp de så distar de lixom. Inte rent hörselmässigt men det blir rött på mätaren i Pro Tools.

Fick för mig för mig att man skulle normalisera men vet i fan vad det är?

Jag vill heller inte ha reverb över hela låten. Skulle vilja ha de genom auxar men fattar inte hur man gör hehe. Så de sket sig.

Men än en gång så gillar jag verkligen vad du har gjort. Får gära beskriva. Grymt kul att någon vill hjälpa.

MVH Erik ( En mycket tacksam erik)

Hejsan

Att det visar rött på mätarna i pro tools gör inget. Ha koll på masterregeln så den inte slår rött (om du inte vill den ska göra det). Låter det bra så är det bra 😄 Angående kicken så tror jag största problemet ligger i att basen har för mycket låga basfrekvenser i sig. Låt kicken ha dessa istället och basen få vara i lite högre basregister.

För att göra reverbet som jag beskrev det så gör du en stereo AUX i pro tools. Skicka det som du vill lägga reverb på via send (ex bus1-2), välj sedan samma bus på den AUX som ska vara reverbet. Lägg sedan D-verb som insert på AUX-kanalen, och efter det så lägger du 1-band EQ som du skär av basen med ett HP-filter. Kan vara att du behöver EQ:a reverbet lite till. Nu har du en torr signal och en blöt signal som du kan blanda ihop efter tycke och smak.

Att normalisera är aldrig att föredra, då du öven ökar brusnivån lika mycket som ljudnivån.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså Anders jag e fan din disciple. Är det ok? 🙁

Ska ner till replokalen snart och leka lite. Testa mig fram.

Men alltså finns de några "regler" som man kan börja med att hålla sig inom?

När jag sitter med EQ framför mig så säger den mig inte ett skit alltså hehe.

Vissa vet ju direkt när dem lyssnar på låten vad som ska tas bort osv. Nu sitter jag bara och drar reglarna fram och tillbaka men fattar lixom inte riktigt vad jag gör. Finns de inga ramar? Alltså på virvel så brukar man göra si och så och på baskagge gör man si och så osv? Finns inga såna regler?

Tack än en gång för fint svar.

MVH Erik

PS. Du Anders har du lyssnat på den nya låten jag lagt upp? Spelade in de häromdagen för er. Den är helt rå. Finns de möjligheter att få fram en 10 låtars platta med den ljudkvalitén? Alltså efter man EQ,at osv,,

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså Anders jag e fan din disciple. Är det ok? 😮

Ska ner till replokalen snart och leka lite. Testa mig fram.

Men alltså finns de några "regler" som man kan börja med att hålla sig inom?

När jag sitter med EQ framför mig så säger den mig inte ett skit alltså hehe.

Vissa vet ju direkt när dem lyssnar på låten vad som ska tas bort osv. Nu sitter jag bara och drar reglarna fram och tillbaka men fattar lixom inte riktigt vad jag gör. Finns de inga ramar? Alltså på virvel så brukar man göra si och så och på baskagge gör man si och så osv? Finns inga såna regler?

Tack än en gång för fint svar.

MVH Erik

PS. Du Anders har du lyssnat på den nya låten jag lagt upp? Spelade in de häromdagen för er. Den är helt rå. Finns de möjligheter att få fram en 10 låtars platta med den ljudkvalitén? Alltså efter man EQ,at osv,,

Några regler finns tyvärr inte. Det handlar helt om låt till låt. Så det är svårt att säga gör si eller så, då dessa "tips" skulle kunna komma att göra det svårare om de blir fel. Men skär bort de frekvenser du inte vill ha kan man nog säga är en bra grund. Jag brukar göra så att jag solar kanalen, lägger ett HP-filter och drar upp det tills jag tycker intrumentet blir påverkat ljudmässigt, då backar jag lite. Jag försökte lyssna på nya låten, men jag tror något gått snett med samplingsfrekvensen då det gick i jättelångsamt tempo, men om du vill så kan du skicka över råmaterialet till mig så kan jag lyssna spår för spår och se om det är något jag reagerar på i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den funkade!

Tycker råmaterialet är helt OK och man skulle kunna få till en sjyst mix med det där (av det jag kunde höra iaf). Något jag dock tänkte på va att jag tyckte basen hade bra bottenregister, men saknade definition. Är den bara inspelad med mick på stärkaren? Om det är fallet så ta kanske in en linesignal också som du kan blanda med den uppmickade signalen för att få lite mer definition i basen. Kicken lät bra, men hade inte mycket botten i sig, är det så att kicken är lite mindre och låter så? Om det är så så hade jag när jag mixade material troligtvis adderat i mixen lite lägre frekvenser till kicken.

Men som sagt, jag tar gärna emot råmaterialet för en noggrannare analys 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret. Basen är inte mickad. Endast line. Ska lägga till mick när vi fått tag i nytt ljudkort.

Nej basen tycker jag e väldigt tam också. Inget tryck i de lixom men vet inte riktigt hur man ska få upp den i nivå. Det är väl inte den största kaggen direkt. Vet inte hur många tum dock.

Hur ska jag skicka rå materialet? det blir ju en väldigt stor fil?

Eller du vill ha varje spår som en mp3a?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret. Basen är inte mickad. Endast line. Ska lägga till mick när vi fått tag i nytt ljudkort.

Nej basen tycker jag e väldigt tam också. Inget tryck i de lixom men vet inte riktigt hur man ska få upp den i nivå. Det är väl inte den största kaggen direkt. Vet inte hur många tum dock.

Hur ska jag skicka rå materialet? det blir ju en väldigt stor fil?

Eller du vill ha varje spår som en mp3a?

Bara line, hm...kanske är i tonakontrollerna på basen man ska kika då.

Är det i pro tools du jobbar? Gör i så fall ett projekt där alla filerna ligger råa i. Packa ihop mappen som zip och skicka till min mail via skickafilen.se 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär ja. Nu har jag skickat över filerna. Pro Tools filen samt alla ljudspår.

Tyckte inte det va några fel på de filerna 😄 Skickade över en snabbmix åt dig som jag kan beskriva exakt hur jag gjorde på, men det kan jag i och för sig göra i tråden i så fall ifall fler är intresserade.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte inte det va några fel på de filerna 😄 Skickade över en snabbmix åt dig som jag kan beskriva exakt hur jag gjorde på, men det kan jag i och för sig göra i tråden i så fall ifall fler är intresserade.

MVH

Anders

Ja gör det! Det är nog fler som vill höra oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

fy fan vad underbar du är Anders. Helt sjukt att du tar dig tid att hjälpa så här mycket. Synd bara att jag inte fattar så mycket haha. Ska verkligen sätta mig ner i lugn och ro och gå igenom detta. har ju inga pluggar själv så är lixom inte hemma med dessa du har använt dig av.

Men låter bra gör de. Jävligt snyggt ljud alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

fy fan vad underbar du är Anders. Helt sjukt att du tar dig tid att hjälpa så här mycket. Synd bara att jag inte fattar så mycket haha. Ska verkligen sätta mig ner i lugn och ro och gå igenom detta. har ju inga pluggar själv så är lixom inte hemma med dessa du har använt dig av.

Men låter bra gör de. Jävligt snyggt ljud alltså.

Bara hör av dig om det är något du funderar över. Bara kul att kunna hjälpa, samtidigt så lär man sig själv alltid något varje gång. 😕 De pluggar jag använt har du säkert de flesta av, fast säkert i det gamla utförandet. (så som EQ och kompressor). Drumrehab har du nog inte, men man kan göra det manuellt också (dock osäker i versioner under 7.0) Tanken med drunrehab va helt enkelt att addera frekvenser till orginalljudet genom att trigga en kick som innehäll de frekvenserna. Så man kan säga att i slutversionen så är det 2 kick och 3 virvlar, med den som är pitchad 😄, med reverbet så funkar d-verb likabra, har för mig att du kan ställa pre-delay i den också. Jag utgick från ett platereverb på reverbkanalen.

MVH

Anders

EDIT: la till lite.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja igen. Nu kommer jag med ännu ett projekt haha.

Jag bad min trummis spela in ett komp. Sen har jag lekt lite med det.

Har gjort en aux för virvel, kopierat virvelspåret och gjort 2 exakt likadana spår av det. Sen skickade jag dem till auxen där jag la en EQ, kompressor och reverb.

Gjorde samma på baskagge fast inget reverb.

Sen ett högpassfilter på överhängen. Säg gärna vad ni tycker.

Var ute efter detta ljudet, http://www.mattschofield.net/music.html sen klicka på låten "Betting man"

Virveln var ju rätt långt ifrån men hans e annorlunda stämd osv. men vad tycker ni annars?

MVH Erik

http://kiwi6.com/upload/hotlink?id=5wz87rgf Detta är trummkompet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Slänger upp ljudfilen sålänge. Slänger sedan upp lite bilder och berättar vad jag gjort och hur jag tänkt för de som är intresserade. Som sagt så är det en snabbmix, ca 15-20 minuter nedlagt.

http://www.speedyshare.com/114993207.html

MVH

Anders

Hmmmm. Jag får bara upp en helt tom vit och tyst sida via den länken? Klar står det längst ner tv. Jag vill oxå höra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu funkade det!

Jag tycker ni spelar förjäkla fint, ett härligt avspänt driv, verkligen kalas. Det blir en fin bandkänsla, inte bara en gitarrist som backas av några till som knappt hörs. Pianot både spelas och låter verkligen snyggt. Det hörs att ni är samspelta och att ni verkligen tycker om att spela. Här hör man lite lagom stuns i baskaggen med, det gör mycket till för drivet. Det jag tycker är svårast med mix är det som kanske framstår som enklast, nivåerna mellan spåren. En millimeter för mycket eller lite på tex kaggen eller elbasen kan göra väldigt stor skillnad. Men gratulerar till ett band som verkligen spelar snyggt! När man spelar samtidigt uppstår ju helt klart nåt man inte kan bygga ihop eftersom.

Ett sätt för er att få ihop en verkligt bra cd ganska snabbt är att ni själva jobbar som 17 med att hitta de bästa mickplaceringarna. Och tänk på att fler mickar och kanaler till trummorna inte nödvändigtvis betyder bättre ljud. Det rum ni är i har nog en ganska bra akustik också. Gör som Creedence inspelningstekniker, använd ingen eq alls, ingen kompressor heller utan flytta mickarna bara och lyssna var det låter bäst. När ni fått till det så går ni in för att spela så bra ni nånsin kan, spela in 12 låtar, när allt är mixat och klart kanske ni väljer bort två låtar som ni inte är helt nöjda med, de kan ni spela in senare på nytt. Men ialla fall, det jag tänkte var att ni skulle lämna över mix och master till Gizmosis, han tycker jag verkligen har koll på ljud, är ruggigt noggrann, kan allt om tekniken, men har förstånd att använda bara det som verkligen gör ljudet bättre, så är inte fallet med många tekniker enligt min erfarenhet. Att han är musiker själv är en stor fördel.

Ni kommer själva säkert att med tiden lära er det mesta om ljudteknik, men om ni nu är såna nybörjare att ni knappt vet hur man ställer eq, kommer det att ta sån lång tid för er att lära er allt, och att vänja er med att lyssna fram hur mycket ni ska komprimera osv att det gör inspelning alldeles för långt utdragen, ni kommer troligen att tappa fokus på lirandet nånstans på vägen, pga av alla oändliga möjligheter som finns i inspelningsprogrammen. Skaffar ni monitorer har ni stor nytta av dem i alla fall. Nu vet inte jag om Gizmosis är intresserad av, eller har tid att mixa andras grejer, men jag tror nog han kan göra ett kanonjobb. Ni skickar filer och mix framotebax några ggr och diskuterar emellan så får ni nog till en kanon-cd. Era instrument låter ju redan väldigt bra så det är ju fint läge för en utomstående att skruva vidare på det. Låt bara bli att härma Stevie Ray på avslaget på lösa e-strängen!

Håkan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dem fina orden. Värmer gott.

Försöker hitta ett eget sound osv men de poppar ju alltid upp några slingor här och där från andra gitarrister hehe. Man har ju spenderat några timmar på att lyssna och lära sig lite licks.

Men angående den där SRV E strängen så blev de lite galet där. Drog nog lite väl hårt haha. Men de e typ min favorit sak att göra. Så gött ljud i den strängen när man drar åt hahah. Men ska tänka lite mer på de. I promise.

Angånde Gizmozis så e han fan bäst. haha. Shit så bra han har gjort klippen jag skickat till honom. Riktigt duktigt. Hjälpt mig så grymt mycket. Har varit helt ovärderligt.

Hade gärna skickat materialet till honom. Men det handlar om tid och pengar. hehe. Tid för hans del och pengar för vår. Vi är väl inte de rikaste bandet och såna här tjänster är ju inte billiga direkt om jag förstått det riktigt.

Men jag tar gärna och diskuterar detta vidare.

Ja de här med mickplacering e ju grymt viktigt har jag förståt. Har lekt runder lite och de blir stora skillnader. Det jag stög mig mest på det är att det e ju helt omöjligt att få gitarr förstärkaren in i programmet så som jag hör det. Hur fan gör man de haha,. När man lyssnar på skivor med dudes man gillar så får dem de så fint och runt. Mitt låter ok men de blir så jävla rivigt på dem höga strängarna. Flyttar jag micken längre ut så blir de bättre men inte så som jag vill ha de. ÄR det så det är bara eller jag gör nått fel? Micken tar ju upp ljudet från ett element. Jag hör ju rum osv.

Tack än en gång för alla er hjälp. Ni är verkligen en guldgruva.

Nu funkade det!

Jag tycker ni spelar förjäkla fint, ett härligt avspänt driv, verkligen kalas. Det blir en fin bandkänsla, inte bara en gitarrist som backas av några till som knappt hörs. Pianot både spelas och låter verkligen snyggt. Det hörs att ni är samspelta och att ni verkligen tycker om att spela. Här hör man lite lagom stuns i baskaggen med, det gör mycket till för drivet. Det jag tycker är svårast med mix är det som kanske framstår som enklast, nivåerna mellan spåren. En millimeter för mycket eller lite på tex kaggen eller elbasen kan göra väldigt stor skillnad. Men gratulerar till ett band som verkligen spelar snyggt! När man spelar samtidigt uppstår ju helt klart nåt man inte kan bygga ihop eftersom.

Ett sätt för er att få ihop en verkligt bra cd ganska snabbt är att ni själva jobbar som 17 med att hitta de bästa mickplaceringarna. Och tänk på att fler mickar och kanaler till trummorna inte nödvändigtvis betyder bättre ljud. Det rum ni är i har nog en ganska bra akustik också. Gör som Creedence inspelningstekniker, använd ingen eq alls, ingen kompressor heller utan flytta mickarna bara och lyssna var det låter bäst. När ni fått till det så går ni in för att spela så bra ni nånsin kan, spela in 12 låtar, när allt är mixat och klart kanske ni väljer bort två låtar som ni inte är helt nöjda med, de kan ni spela in senare på nytt. Men ialla fall, det jag tänkte var att ni skulle lämna över mix och master till Gizmosis, han tycker jag verkligen har koll på ljud, är ruggigt noggrann, kan allt om tekniken, men har förstånd att använda bara det som verkligen gör ljudet bättre, så är inte fallet med många tekniker enligt min erfarenhet. Att han är musiker själv är en stor fördel.

Ni kommer själva säkert att med tiden lära er det mesta om ljudteknik, men om ni nu är såna nybörjare att ni knappt vet hur man ställer eq, kommer det att ta sån lång tid för er att lära er allt, och att vänja er med att lyssna fram hur mycket ni ska komprimera osv att det gör inspelning alldeles för långt utdragen, ni kommer troligen att tappa fokus på lirandet nånstans på vägen, pga av alla oändliga möjligheter som finns i inspelningsprogrammen. Skaffar ni monitorer har ni stor nytta av dem i alla fall. Nu vet inte jag om Gizmosis är intresserad av, eller har tid att mixa andras grejer, men jag tror nog han kan göra ett kanonjobb. Ni skickar filer och mix framotebax några ggr och diskuterar emellan så får ni nog till en kanon-cd. Era instrument låter ju redan väldigt bra så det är ju fint läge för en utomstående att skruva vidare på det. Låt bara bli att härma Stevie Ray på avslaget på lösa e-strängen!

Håkan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...