Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Min hemmastudio börjar nÀrma sig ett fÀrdigstÀllande.

Jag har redan fÄtt 2-3 förfrÄgningar frÄn folk som vill komma och spela in sina lÄtar hos mig.

Det handlar dÄ om enkla arrangemang, oftast gitarr och sÄng, och lite annat tingeltangel.

Alla de som frÄgat Àr goda vÀnner och de har ocksÄ erbjudit sig att betala.

Jag har tackat nej till pengarna just nu eftersom jag gÀrna vill spela in dem och jag har inte möjlighet

att prioritera det pÄ den nivÄn som jag skulle krÀva av mig sjÀlv om jag tog betalt.

Det Àr helt enkelt kul att fÄ möjlighet att slipa pÄ min studio genom att spela in andra.

Men pÄ sikt vill jag gÀrna spela in folk och ta lite betalt för det.

Det handlar ju mest om folk som vill göra en finare demo eller nÄt mindre projekt och som har vÀldigt liten, eller ingen, budget.

Det lÄter riktigt bra om grejerna och jag mixar med UAD.

Vad kan vara en ok taxa för att spela in och prodda en lÄt med gitarr, bas och nÄgra sÄngspÄr?

Annons
Postat

Det lÄter som att du inte planerar att göra det till en kommersiell verksamhet.

Kanske rÀcker det dÄ att ta betalt för den tid du lÀgger ned.

UtgÄ frÄn vad du tjÀnar pÄ vanligt arbete och lÀgg pÄ ungefÀr 40 % för sociala avgifter.

Postat
Det lÄter som att du inte planerar att göra det till en kommersiell verksamhet.

Kanske rÀcker det dÄ att ta betalt för den tid du lÀgger ned.

UtgÄ frÄn vad du tjÀnar pÄ vanligt arbete och lÀgg pÄ ungefÀr 40 % för sociala avgifter.

Funderade pÄ det... men samtidigt sÄ gÄr ju jag ofta igÄng och lÀgger pÄ flöjter och orglar och grejer, sÄ sticker det ivÀg.

Det handlar ju mest om att det ska kÀnnas hyfsat vÀrt att min fru fÄr stÄngas med ungarna en eftermiddag och att det kanske

blir nÄn peng att köpa nÄn sladd för.

Ska ta ditt tips och rĂ€kna lite.. Är ju alltid lite rĂ€dd att ta för mycket.

NÀr jag undervisar i gitarr sÄ tar jag rÀtt bra betalt, men dÀr ligger det ju mÄnga Är av utbildning och studielÄn bakom, sÄ det kÀnns lÀttare.

SPL'en jag köpte frÄn dig gör mirakel... grymt nöjd med den!

creel (oregistrerad)
Postat

Vad har du för ljudkort och preamps? *nyfiken*

Postat (redigerat)

What would jesus do? 😕

Kanske kan du frÄga om Ärsinkomst och pÄ sÄ sÀtt rÀkna ut ett mer solidariskt pris?

Redigerat av Martin
Postat

@creel

Jag har ett E-MU 1820 som jag kört pĂ„ i ganska mĂ„nga Ă„r nu. Är jĂ€ttenöjd med det.

den preamp jag anvÀnder mest Àr en SPL Gold Mike (9844). Köpte den av joachime.

Den Àr helt suverÀn... solid state med 6dB rör ovanpÄ. Rekommenderas varmt.

@Martin

Solidariteten ligger nog snarast hos familjen nÀr det gÀller studiojobben... Men det Àr klart att man kan vara flexibel.

Postat

Jag tycker iaf du ska ta betalt för det hantverksmÀssiga jobbet du utför. Det Àr inget fel med det, speciellt inte pÄ en lÀrarlön!

Du kanske kan frÄga om dom har det gott stÀllt ekonomiskt och dÀrifrÄn vÀlja din taxa... ?

Postat
Du kanske kan frÄga om dom har det gott stÀllt ekonomiskt och dÀrifrÄn vÀlja din taxa... ?

Jag tycker det Àr ett dÄligt förslag!

"Tophe" Àr vÀrd sitt timpris oavsett köparens ekonomi.

"Tophe", jag tycker att du ska sÀtta ett marknadsmÀssigt pris! JÀmför din utrustning, dina meriter och din skicklighet med konkurrenterna och bestÀm dig för en rimlig taxa. Kom ihÄg att kunden inte vÀljer att spela in hos just dig pÄ grund av priset, det Àr vad du erbjuder, nyttan, som Àr det viktiga!

Postat

Producenten jag anvÀnder kör ocksÄ UAD och har i övrigt en ganska billig men vÀl fungerande studio. Han spelade in en EP Ät oss pÄ fyra lÄtar, lade till en del instrument sjÀlv, mixade och mastrade med gott resultat. Detta kostade oss 2500 kronor. Tidigare har jag gjort en lÄt hos honom och dÄ tog han 1000 kronor för den. Han Àr lite för billig, egentligen. Det tycker jag, iallafall. EP:n har nog tagit honom minst 50 timmar. Han sjÀlv sÀger att det Àr lugnt eftersom det Àr bra trÀning för honom (han utbildar sig just nu).

Lite svammel hĂ€r och inga raka besked men jag kĂ€nner att du kanske kan fĂ„ ut nĂ„gonting av min berĂ€ttelse. 😉

Postat

Jag ar i samma situation, ungefar.

Jag later folk komma upp med en "donation" som dom sjalv valjer - om du da kanner att det ar kul att jobba med just den personen, och deras donation ar passande, da blir det enkelt att jobba vidare med dom.

Ett sjalv-reglerande system, liksom.

Jobbiga typer som ocksa ar snala - da blir det val att du i framtiden "har annat att gora" nar dom vill komma over...

S

Postat

@Svencanz:

Ja, det Àr ju ett vÀldigt tilltalande system faktiskt.

Det var rÀtt vanligt i kyrkan pÄ 70-talet att kringresande musiker fick ett "kÀrleksoffer" om de spelade i nÄn församling.

AlltsÄ, folk gav sÄ mycket de ville för att att försörja sina musiker och konstnÀrer.

En del kunde leva pÄ det och ganska stora artister gav bort sina skivor gratis eftersom det hela gick runt Àn dÄ.

De med stora tillgÄngar gav mycket och de som inte hade nÄgot behövde inte ge nÄt...

Postat
@Svencanz:

Ja, det Àr ju ett vÀldigt tilltalande system faktiskt.

Det var rÀtt vanligt i kyrkan pÄ 70-talet att kringresande musiker fick ett "kÀrleksoffer" om de spelade i nÄn församling.

AlltsÄ, folk gav sÄ mycket de ville för att att försörja sina musiker och konstnÀrer.

En del kunde leva pÄ det och ganska stora artister gav bort sina skivor gratis eftersom det hela gick runt Àn dÄ.

De med stora tillgÄngar gav mycket och de som inte hade nÄgot behövde inte ge nÄt...

Jag förstÄr nu att din frÄgestÀllning sÄ att sÀga kommer ur ett annat perspektiv! Jag respekterar verkligen ditt synsÀtt "Tophe", lycka till med din Studio!!

Postat

Oj... missade en del av de tidigare inlÀggen...

@Göran

Tack för uppmuntran och jag tror nog att om det blir en mer genomströmning av mÀnniskor som jag kanske inte kÀnner sÄ vÀl sÄ kommer det nog blir mer aktuellt att börja jÀmföra med "konkurrenter". Just nu Àr det ju folk som jag kÀnner, tycker om och gÀrna vill spela in ÀndÄ. Men det Àr viktigt att inte nedvÀrdera det arbete man lÀgger ner! PÄ sikt kÀnns det ju ocksÄ kul att dra in lite pengar till hemmet eller studion... det Àr ju som sagt familjens tid som anvÀnds sÄ min fru och mina barn Àr ju i allra högsta grad inblandade, genom att de hÄller sig borta.

@sisÀltÀÀ

Tack för ett konkret exempel... LÄter lite som en taxa i nÀrheten av vad jag kan tÀnka mig. Inte för dyrt om det Àr ett litet gÀng, men ÀndÄ tillrÀckligt med pengar för att det ska göra nÄn skillnad för vÄr ekonomi. De som jag spelar in Àr ju mest folk som tjÀnar lite eller ingenting just pÄ sin musik, utan finansierar den med annat arbete.

Postat

Hur mycket hade varit vettigt betalt ifall du varit snickare, mÄlare eller fönsterputsare?

Postat (redigerat)
Hur mycket hade varit vettigt betalt ifall du varit snickare, mÄlare eller fönsterputsare?

Det kÀnns annorlunda... Tror inte det Àr sÄ mÄnga som har fönsterputsning som sin stora hobby, kÀrlek och kreativa utflöde. DÀremot har jag mÄnga gÄnger putsat vÀnners fönster gratis nÀr de behövt hjÀlp med flyttstÀdning eller liknande. Om jag skulle pyssla med studion som arbete eller ha det just för att tjÀna pengar sÄ skulle jag nog tÀnka mer i de banorna. Det gör jag nÀr jag undervisar i gitarr, eftersom det Àr mitt yrke.

Nu menar jag inte att man ska fÄ mindre betalt bara för att man gillar det man gör, men detta Àr ju pÄ lite andra premisser Àn en stor studio med professionella band som har en budget osv.

Redigerat av Tophe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.