Jump to content
Annons

Stämma fläktorgel?


borgh

Recommended Posts

Hallå allesammans!

Det är såhär att jag har fått tag på en gammal fläktorgel som i mitt tycke låter helt fantastisk. Dock har ett problem uppstått - orgeln verkar ligga i lägre pitch över hela klaviaturen vilket har gjort den helt värdelös i inspelningssammanhang, som jag hade tänkt att använda den till. Så nu till frågan - är det någon som vet om man kan stämma en fläktorgel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oj, det var nog det mest ovanlig problemet jag läst om på detta datanördsforum!

Men du kan väl tex spela in lite gitarrer och bas som vanligt, sen när du ska spela fläktorgel så går du in i datanördsdataprogrammet och pitchar ner farten lite på hela inspelningen så den stämmer med orgeln. Sen när du spelar upp alltihop så låter orgeln rättstämd.

Vad heter orgeln? Bontempi?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Men du kan väl tex spela in lite gitarrer och bas som vanligt, sen när du ska spela fläktorgel så går du in i datanördsdataprogrammet och pitchar ner farten lite på hela inspelningen så den stämmer med orgeln. Sen när du spelar upp alltihop så låter orgeln rättstämd. Vad heter orgeln? Bontempi?

Absolut, det skulle jag kunna göra helt klart. Men tänkte att stämma den ordentligt är ett alternativ som håller bättre i längden, ifall det t.ex. skulle dyka upp ett tillfälle att använda orgeln live.

Och yes, det är en Bontempi.

Eller stäm alla andra instrument efter orgeln?

Också ett alternativ som dykt upp i skallen, dock jäkligt pilligt eftersom jag använder Wurlitzer, Rhodes eller Hammond på 99% av alla inspelningar jag gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, det skulle jag kunna göra helt klart. Men tänkte att stämma den ordentligt är ett alternativ som håller bättre i längden, ifall det t.ex. skulle dyka upp ett tillfälle att använda orgeln live.

Och yes, det är en Bontempi.

Också ett alternativ som dykt upp i skallen, dock jäkligt pilligt eftersom jag använder Wurlitzer, Rhodes eller Hammond på 99% av alla inspelningar jag gör.

Ett bättre alternativ tror jag är att spela in den som vanligt och sen justera med en pitchshifter. Så små skillnader som detta lär handla om går utan vidare att justera med pitchshifter i efterhand utan att ljudkvaliteten påverkas nämnvärt. Men det är ju fusksättet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan försöka hitta nån som kan stämma dragspel.. Men jag varnar dig det blir dyrt och pilligt.

Här ett par nyttiga länkar: http://organforum.com/forums/thread/53140.aspx

http://www.angelfire.com/music/harmonica/mikesretuning.html

Eftersom principen är samma i en fläktorgel så kanske du hittar nåt mattnyttigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte en pipa till varje ton? Då måste man kanske fila dem kortare om orgeln är för lågt stämd, ett j-a jobb som sagt.

Men orgeln kanske ska ligga anings under? Så är det med Lee Oskar bluesmunspel, de är stämda aningens under för att höras tydligare när det är andra kraftigare instrument runtomkring. När jag började göra bakgrunder var jag mkt fattig och hade ingen stämdosa så såg stämde gitarrer och bas noga efter munspelen. Sen skulle jag lägga dit lite keyboard också, då hörde jag att det skiljde aningen, keyboarden blev för hög. Nu kör jag med allt exakt stämt, men när jag spelar på munspelen låter det helt rätt i alla fall.

Konsertflyglar som ska spela ihop med stora symfoniorkestrar stäms också för lågt för att höras bättre, A stäms till 335 hz i stället för 440 hz. Bontempin kanske är tänkt att spelas solo på i Wiens Filharmoniska? 😑

Håller med om att ljudet i såna där enkla orglar tillverkade innan synteran kan låta väldigt vackert. Lika tramporglar, de har ofta en väldigt speciell ton, vemodigt och vackert. Var det nån mer än jag som såg Neil Young utomhus i Stockholm i somras? Först spelade han två låtar ensam på gitarr, tredje låten knatade han iväg bak på scenen där han hade sin höga tramporgel med svarvade utsmyckningar och doningar, han har ju samma orgel med sig jämt. När han började spela på den, och sjunga till, var det så sanslöst vemodigt vackert att minst hälften av publiken fick tårar i ögonen. Jag fick tamefan en chock, utan att överdriva, så vackert var det. Och vilken j-a botten i bastonerna. Hela konserten hade superljud.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla fläktorglar jag har spelat på ligger generellt lägre i pitch, jag vet inte om det är en slump eller ett samband.

Är det inte förresten så att den amerikanska tonstandarden låg lägre än den europeiska förr i tiden? Även stämgafflar och annat? Kanske ett svar på den mystiska gåtan. Fast Bontempi är ju italienska..

Annars är fläktorglar uppbyggt likadant som dragspel och droppar t.ex i pitch om man blåser hårt - precis som ett munspel.

Bor du i närheten av Malmö har jag en gammal, fin gubbe att rekkommendera. Om inte annat för upplevelsen att sitta och lyssna på hans historier från förr i tiden - han är en gammal dragspelsmästare som fick reumatism i händerna och fick sluta. Han har en revolver i översta lådan i sin verkstad ifall det kommer tjyvar. Av den gamla skolan med andra ord 😑

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Konsertflyglar som ska spela ihop med stora symfoniorkestrar stäms också för lågt för att höras bättre, A stäms till 335 hz i stället för 440 hz. Bontempin kanske är tänkt att spelas solo på i Wiens Filharmoniska? 😑

jag är oboist och har alltså stämt symfoniorkestern ibland

på en turne i tyskland/holland o england så spelade vi en pianokonsert.

pianot i sverige 442hz, tyskland 445hz, holland 440 o england 438

vi stämde alltid orkestern efter pianot men efter paus i 442

man stämmer alltså orkestern efter pianot

har aldrig hört talas om nåt annat

eller vad har du det ifrån

Edit: däremot kan man stämma violinerna lite högre än blåset eftersom stråk sjunker medan blås stiger i intonation

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Nähä du Nilsson, det där är ju för fasen två heltoner ner!

Hur mycket under ska det vara då? Att de stämmer ner flyglar om det är ett stycke skrivet med flygeln som soloinstrument är jag säker på. Ska en violinkonsert spelas nästa dag så stäms flygeln normalt igen. Jag försökte googla på det men hittade inget...

Jag har nog sett det här både i ett tv-program om pianostämmare och läst om det i tidningar.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå allesammans!

Det är såhär att jag har fått tag på en gammal fläktorgel som i mitt tycke låter helt fantastisk. Dock har ett problem uppstått - orgeln verkar ligga i lägre pitch över hela klaviaturen vilket har gjort den helt värdelös i inspelningssammanhang, som jag hade tänkt att använda den till. Så nu till frågan - är det någon som vet om man kan stämma en fläktorgel?

Vad är det för någon? Har du bild?

(Vissa ska tydligen bara gå att stämma med fil eller av tillverkaren och vissa ska gå att justera)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag googlade lite och hittade Carl-Johan Fors, pianostämmare av högsta klass. Mailade följande till honom.

Hej Carl-Johan, om det nu är du som läser det här.

 

På ett studioforum diskuterar vi om huruvida det går att stämma en gammal Bontempi fläktorgel. Jag la mig i debatten och påpekade att Lee Oscar bluesmunspel är, och skall så vara, aningen för lågt stämda för att höras tydligare tillsammans med andra instrument. Jag har också för mig att jag sett på tv ett program om pianostämning, där man stämde ner en flygel som skulle vara solistinstrument i en stor orkester, klassisk musik för att den skulle framträda tydligare mot bakgrunden av en stor orkesters alla instrument. Och att man stämde flygeln normalt igen om det skulle vara en tex en violinkonsert. Jag fick genast mothugg på detta förstås. Kan jag ha inbillat mig detta?

 

Varma musikanthälsningar från Hälsingland, Håkan Nilsson.

Svaret kom idag:

Hej, Håkan, svaret på din första fråga är Ja, det går att stämma ett orgelharmonium.

För lågt stämd för att höras, det tror jag inte däremot kan jag tänka mig att man vill uppnå andra effekter med att stämma för lågt.

En konsertflygel stämmer man inte upp och ned hur som hellst, när en flygel används i symfoniorkester är flygeln det instrument som den övriga orkestern rättar sig efter utan flygel är det oboen som som anger tonhöjden.

Detta är ett kort svar på ditt brev, om pianostämning har jag skrivit en bok på mer än 400 sidor, så ämnet är stort. Boken är för närvarande slutsåld. I vår kommer den på engelska.

mvh

Carl-Johan Forss

Domen är ju helt klar, jag har blandat ihop detta på nåt vis. Kanske att Europa förr haft ett lägre normal-A. Hur som helst hade jag fel och ska skämmas grovt hela dan.

Här är en länk till Carl-Johan:

http://www.pianomedia.se/cjsve.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)

På den senaste låten jag lagt upp här på forumet, "Farlig brittsommar" (så fick jag det sagt 🙂 ) använde jag en tramporgel som behövde pitchas upp lite. Jag spelade in den i flera omgångar, och en del inspelningar hade jag pitchat från början, en del inte. Det blev lite förvirrat när jag skulle mixa, och orgeln gick upp och ned i stämning... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom tråden verkar övergått till stämning (en bra sådan) så ska jag ge en kort anekdot som kommer från en dansbandsmusiker som på 70 talet var ute och spelade. Vid ett tillfälle skulle de spela på en färja och det visade sig att Hammondorgeln inte stämde. Hela registret var för högt eller om det var för lågt det minns jag inte. Men de konstaterade att det berodde på att växelspänningen svängde med 60 Hz på båtar istället för 50 Hz på land. Och det var nätfrekvensen som genererade tonhöjden på Hammondorgeln...

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

stämning är intressant

det är ju inte så rolig att vara pianostämmare egentligen för det enda som stämmer på ett piano är ju (förhoppningsvis) oktaverna

allt annat är likstämt(lika falsk)

vi är så vana vid detta idag så vi tänker inte på det

men om ni lyssnar på vilket piano eller synt eller annat och spelar en ters, kvint eller något annat så hör man svängningarna

och det betyder att det är falsk

tex när man sjunger eller spelar med ett piano så försöker man sjunga tillsammans med pianot medan om man sjunger i en kör försöker man sjunga rent

eller snarare rena inbördes ackord

om man har en kvintgång i basen och de sjunger rena kvinter hela tiden då kommer kören att sjunka

man måste då tänka små kvinter

detta beror på om du spelar rena kvinterna i en kvintcirkel så kommer du inte tillbaka samma ton du började med

jag spelar främst barockmusik och där finns det en mängd olika temperaturer man kan stämma en orgel eller cembalo

alla har fördelar och nackdelar men man utgår oftast ifrån ett grundackord som stämmer helt rent och ju längre från det ackordet man kommer desto mer ostämt blir det

detta har även sin charm då tonikan får en helt annan klang än andra funktioner

och det missar man på ett liksvävande piano

däremot kan man spela alla ackord lika bra/dåligt på ett piano vilket ju också har fördelar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant läsning spass! Både att du gör barockmusik och dina tankar om klanger.

Skulle du som antagligen känner igen ett stycke med otempererad eller ren stämning, kunna länka till ett?

hmm jag gör inte barockmusik men jag spelar:)

fast om du klickar på min spotifylänk nedan i låten knulla ner runt 1:20 där har jag skrivit en melodi i vivaldistil som jag spelar på barockoboe!!!

här är ett exempel mellan vältempererat och liksvävande:

tyvärr dålig kvalitet och skillnaden är ju inte så stor

ingen vet exakt vad bachs vältempererade stämning är men till skillnad mot tex medelton kan man ju spela i alla tonarter utan större problem

men det är alltså skillnad mellan olika ackord

här är även en orgel i medelton

http://www.youtube.com/watch?v=LUnlTgEFKAc...feature=related

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hopp! Jag fick ett till svar från Carl-Johan angående orglar:

Hej Håkan, det är så här, har orgeln pipor stäms varje pipa genom att vidga eller pressa samman pipöppningen om det är en öppen pipa, är det en täckt pipa höjer eller sänker man locket på pipan. Orgelharmoniet hat tungstämmor, tungstämmor finns i bl.a. munspel och dragspel, tungorna stäms individuellt endera vid roten eller ute på tungspetsens översida. Det finns två typer av orgelharmonier, vakum eller tryckluft!

Kort svar igen,

mhv., Carl-Johan

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ohoj! Vilket pådrag det har blivit i denna trod, kul och intressant! Har snackat med en snubbe som påstod att man kan justera motorn till fläkten, alltså höja eller sänka hastigheten, för att höja och sänka tonernas pitch.

Någon som tror det är möjligt? Måste de inte det vara ganska stora ändringar för att pitchen ska ändras? Om man tar dragspel som ett exempel så påverkas inte pitchen om man drar hårdare i bälgen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ohoj! Vilket pådrag det har blivit i denna trod, kul och intressant! Har snackat med en snubbe som påstod att man kan justera motorn till fläkten, alltså höja eller sänka hastigheten, för att höja och sänka tonernas pitch.

Någon som tror det är möjligt? Måste de inte det vara ganska stora ändringar för att pitchen ska ändras? Om man tar dragspel som ett exempel så påverkas inte pitchen om man drar hårdare i bälgen.

Nä, det tror inte jag funkar...

Pitcha redan vid inspelning och lyssna lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...