Jump to content
Annons

Lära sig spela kontrabas

Recommended Posts

mattiasb (oregistrerad)
Postat

Jag har tillgång till en gammal kontrabas och tänkte att det skulle vara kul att kunna spela på den, men vad ska jag börja med? Vad är grunderna som man måste kunna i basspel?

Annons
Postat

Kul tips där från fertan, även om man inte spelar kontra själv. Annars...Har du någon känsla för elbas redan är ju det en given utgångspunkt. Du spelar ju gitarr! kopiera basstämmorna från det som du annars brukar spela och för över dem till kontran, vejta.

Eftersom du liksom jag har lat-instrument med fixerade tonintervall (gitarr/piano) får du ju jobba med intonationen. Spela bara i första läget under de första månaderna. Försöker du "greppa" hela greppbrädan med detsamma blir det nog svårt att skaffa sig en känsla för hur du ska göra så att det inte blir för falskt när du ska spela låtar med större register. Fast alla lär sig ju på sina egna sätt, förstås...

Postat

Ska du inte spela live utan bara göra ett skönt basljud i studion tipsar jag att fuska dit små klistermärken på halsen som mäter ut tonerna.

Kolin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.