Jump to content
Annons

Tips på bra rock bas


Krillo (oregistrerad)

Recommended Posts

Krillo (oregistrerad)

Undrar om det finns någon rack synth (eller nån annan liten) som har bra bas ljud. Typ plektrum, el-bas, rock... Jag har en midiklaviatur, så klaviatur behöver jag inte. Har en gammal Yamaha QY10 sequencer. Det finns ju en som heter QY70 tror jag med gitarringång, som ska vara lite "rock" anpassad, den kanske suger med dagens mått? Tips, tack 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Krillo (oregistrerad)
Du har inte provat "Band in a Box"?

Nepp. Dock har jag provat andra mjukvarulösningar, men nu har jag slängt ut datorn och vill ha nåt hårdvarumässigt som ändå låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig hört något övertygande elbasljud från en subtraktiv VA-synth, däremot finns det ju ROMplers som säkert täcker dina behov! Hade en proteus 2000 för en massa år sen och kan tänka att den hade rätt mycket basar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Krillo (oregistrerad)
Jag har aldrig hört något övertygande elbasljud från en subtraktiv VA-synth, däremot finns det ju ROMplers som säkert täcker dina behov! Hade en proteus 2000 för en massa år sen och kan tänka att den hade rätt mycket basar!

VA= virtual analog? men subtraktiv 😲

Proteus FX då? 950:- på musikmarknaden.se

Link to comment
Dela på andra sajter

VA= virtual analog? men subtraktiv 😲

Proteus FX då? 950:- på musikmarknaden.se

Menar typ att det är svårt att få ihop ett elbasljud med säg en nordlead, virus eller liknande!

Proteus FX har jag aldrig testat men enligt beskrivningen på denna kan den vara värd att testa:

http://www.vintagesynth.com/emu/proteus.php

Annars bör du ju få en Proteus 2000 för typ samma pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Vilken som helst av rackburkarna som kommit från Roland, Yamaha och korg under de senaste

10 åren har användbara basljud. Du borde kunna hitta något bra begagnat för några tusénlappar.

Det ska vara du till att kläcka ur dig nåt så idiotiskt. 😏

Han kanske ska ha basljud som ska duga till annat än bönesången i Mekka...

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara gå in nu i tidigt skede och be om att tråden får hålla sig till ämnet! Ta det via PM istället om det är OT. Tänk lite på trådskaparen som ställer en fråga. Inte kul om ens tråd blir ett tillhåll för andra att munhuggas på. Finns trådar för det också 😏

jaja, till topic nu igen då.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Vilken som helst av rackburkarna som kommit från Roland, Yamaha och korg under de senaste

10 åren har användbara basljud. Du borde kunna hitta något bra begagnat för några tusénlappar.

Mjo, min Roland JV1010 har väl några hyggliga basljud.. Ett rack i JV-serien borde ju gå att få för en spottstyver? .. eller de kanske anses vara kult så de blir dyra?

Och JV-serien har ju en hel del expansion-kort att få tag i; bl.a. drums and bass:

http://reviews.harmony-central.com/reviews...+and+Drums/10/1

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar inte om dyra pengar. Förslagen är klockrena och alternativen är idiotiska om det handlar om ljud.

Men för all del.

Man kan också lära sig att spela bas. Lära sig att spela jämnt och med acenter och strängljud på rätt ställen. Naturliga gliss och en fantastisk mickning genom en fantastisk stärk och en grym låda.

Inget kan ersätta en riktig bas men i många fall så behöver man inte det och då har du redan ypperliga förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krillo (oregistrerad)
Mjo, min Roland JV1010 har väl några hyggliga basljud.. Ett rack i JV-serien borde ju gå att få för en spottstyver? .. eller de kanske anses vara kult så de blir dyra?

Och JV-serien har ju en hel del expansion-kort att få tag i; bl.a. drums and bass:

http://reviews.harmony-central.com/reviews...+and+Drums/10/1

Ska kolla upp detta. Har roat mig i veckan med att lägga in bas-samplingar i en av mina burkar. Får se hur jag gör till slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...