Jump to content
Annons

Volym!


NiklasF

Recommended Posts

Annons

Hej hej!

Det är så att jag spelar in i Logic 8. Det enda problemet jag har är att mitt slut reultat volym mässigt blir mycket lägre än en "känd" låt.

Finns det något bra lösningar på detta?

Ha det // Niklas

Allt handlar om minskad dynamik för högre upplevd ljudvolym.

Goggla lite på loudness war, såg även något nyttigt på youtube.

Och det vanligaste sättet att få upp en färdigmixad volym är mastring. Så någon form av limiter på slutet, men se till att det inte blir överkomprimerat så det pumpar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt handlar om minskad dynamik för högre upplevd ljudvolym.

Goggla lite på loudness war, såg även något nyttigt på youtube.

Och det vanligaste sättet att få upp en färdigmixad volym är mastring. Så någon form av limiter på slutet, men se till att det inte blir överkomprimerat så det pumpar.

Tack för tipset! Ska kolla upp detta. Limiter är dock redan på.... Men ska kolla google där och så.

Kom gärna med fler tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset! Ska kolla upp detta. Limiter är dock redan på.... Men ska kolla google där och så.

Kom gärna med fler tips!

Ett till nybörjartips är att skära bort bas, ett hp-filter på alla kanaler vid 60hz utom på basinstrumentet.

Dessa hp-filter ska inte höras tydligt, om ens alls, anpassa frekvensen till spåren.

Men mycket energiförsvinner och då kan du mata på mer volym och trycka ihop ljudet ännu mer.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Dessa hp-filter ska inte höras tydligt, om ens alls, anpassa frekvensen till spåren.

Jag anser att man kan skära betydligt högre än 60 hz på många instrument. Allt beror ju också på vars i mixen frekvensmässigt man vill placera instrumenten.

Link to comment
Dela på andra sajter

För energi och ljudvolym är det absolut viktigt att skära så mycket bas som möjligt. Men för att en master ska låta bra är det minst lika viktigt att skära i diskanten också. På varje spår. Diskant bygger upp på samma sätt som bas. Att även skära där gör definitivt inte din mix starkare men definitivt mer lyssningsbar i alla fall efter en tokmastring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser att man kan skära betydligt högre än 60 hz på många instrument. Allt beror ju också på vars i mixen frekvensmässigt man vill placera instrumenten.

Jag instämmer som du säkert förstår med mitt tidigare inlägg.

Men försökte ha en generell regel som är enkelt för nybörjare så 60 kändes lagom så det inte påverkar hans mix klang, utan bara energin.

Kanske 70 eller 80 skulle gå lika bra.

Är inte bra på generella regler, rattar tills det låter rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Allt beror på mixen. I många fall kan man skära vid 400 Hz och ännu högre och i synnerhet om musiker står och harvar samma akord utan att tillföra något annat än konkurans i klangspektrat.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt beror på mixen. I många fall kan man skära vid 400 Hz och ännu högre och i synnerhet om musiker står och harvar samma akord utan att tillföra något annat än konkurans i klangspektrat.

Du syftar på enstaka instrument nu va, inte hela mixen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jap inte hela mixen. Men en mix byggs på enskilda instrument. Men det vet du ju redan utan att jag ska påpeka.

Edit: Dock är det viktigt att skära på enskilda spår och inte bara tro att det gäller på slutmix i masterkanalen.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

För energi och ljudvolym är det absolut viktigt att skära så mycket bas som möjligt. Men för att en master ska låta bra är det minst lika viktigt att skära i diskanten också.

Det gäller givetvis hela registret. För mycket energi ett enskilt frekvensområde leder alltid till problem, oavsett var i registret det är.

Till TS:

Ett annat problemområde brukar vara 100-300 Hz där det lätt blir på tok för mycket i slutändan när man lagt sina 4 gitarrspår och otaliga sångdubbar. Det är bara att skära.

Det är en liten konst att skära rätt också. Låt gärna något instrument ha kvar sin energi i ett frekvensområde om du har skurit mycket där på de andra spåren. Då får man en sammanhållen mix där allt hörs. Det handlar om att fördela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...