Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag har beslutat mig för att köpa lite nya grejer till min studio, bland annat en ny mikrofon.

Mikrofonen som jag använt i min studio hittills är en Röde NT1-A.

Jag ska beställa från thomann.de och priset ska ligga på runt 2-3000:-.

Har läst runder lite och blivit intresserad av denna mikrofonen:

676374_800.jpg

Information om mikrofonen

Är detta ett bra köp?

Tacksam för alla svar !! 😏

Annons
Postat

De har ju även denna AKG C3000 på hot deal, 2021 kronor.

http://www.thomann.de/se/akg_c3000_b.htm

Här får den fin kritik så långt jag fattar med min lilla hjärna:

http://www.soundonsound.com/sos/1994_artic...4/akgc3000.html

Den här tror jag du gillar bättre än kinesen i långa loppet, jag har tyvärr fördomar emot Se, men jag skriver bara lite mina tankar. AKG är ändå ett tungt tyskt namn. SOS gillar den på sång, ak gitarr mm. OH trummor, osv.

Postat
Här har Thomann hotdealar på flera mickar

http://www.thomann.de/se/onlineexpert_84_12.html

Bla a AKG C214 i väska med lite grejs.

Den Se Electronics jag tog hem och testade gillade jag inte alls, jag tyckte den lät typiskt "kinadiskant", men det är ju högst personligt det där.

Ja jag såg det, har en sån mikrofon dämpskärm i varukorgen 😱

Jasså?, jag har läst en del recensioner om den mikrofonen och bara läst positiva grejer, så jag trodde den va bra...

Postat
Ja jag såg det, har en sån mikrofon dämpskärm i varukorgen 🙂

Jasså?, jag har läst en del recensioner om den mikrofonen och bara läst positiva grejer, så jag trodde den va bra...

Det är ju så personligt att man inte vet förrän man själ testat flera olika. Jag har sett fina omdömen här på forumet också om SE 2200, så det är nog en bra grej. Fast det kanske inte blir någon stor hörbar förbättring jmf med en NT1-A? Då kanske du måste skaffa nåt dyrare?

Vad ska du ha den till?

Postat (redigerat)

Saker och ting som du inte skall köpa utan att ha lyssnat på dom som du tänkt använda dem.

¤ Hörlurar

¤ Monitorer

¤ Mikrofoner

Bra tips du fick av marrt. Lyssna på Claes testsite http://testing.holmerup.biz/mic_pretest

Fast det bästa vore om du kunde få låna micen och testa i din miljö eftersom t.ex micpreamp och akustik samt det du skall spela in kommer att påverka hur bra eller dåligt det kommer att låta 🙂

Redigerat av hegobald
Postat
Det är ju så personligt att man inte vet förrän man själ testat flera olika. Jag har sett fina omdömen här på forumet också om SE 2200, så det är nog en bra grej. Fast det kanske inte blir någon stor hörbar förbättring jmf med en NT1-A? Då kanske du måste skaffa nåt dyrare?

Vad ska du ha den till?

Ja det är sant, men jag har inte den möjligheten att jag kan testa massa mikrofoner tyvärr ..

Jag ska ha mikrofonen till sång

Postat
Saker och ting som du inte skall köpa utan att ha lyssnat på dom som du tänkt använda dem.

¤ Hörlurar

¤ Monitorer

¤ Mikrofoner

Bra tips du fick av marrt. Lyssna på Claes testsite http://testing.holmerup.biz/mic_pretest

Fast det bästa vore om du kunde få låna micen och testa i din miljö eftersom t.ex micpreamp och akustik samt det du skall spela in kommer att påverka hur bra eller dåligt det kommer att låta 😕

Jag har lyssnar på Claes testsite och en annan och vad jag kan höra när jag har jämfört lite olika mikrofoner i samma prisklass så tycker jag att den låter bra ..

Ja det vore det allra bästa 🙂

Postat
Jag har beslutat mig för att köpa lite nya grejer till min studio, bland annat en ny mikrofon.

Mikrofonen som jag använt i min studio hittills är en Röde NT1-A.

Jag ska beställa från thomann.de och priset ska ligga på runt 2-3000:-.

SE2200a är antagligen inget dåligt köp. Och jag tror inte det är så stor skillnad på den och Röde NT-1 varken kvalitets- eller soundmässigt.

Jag tror inte det går att få kvalitetsmässigt bättre mickar än den NT-1 du redan har i prisklassen 2000-3000:-

Är det så att du letar komplement till den mick du redan har kan du mycket väl hitta det i den prisklassen. Men då måste du nog leta dig fram och testa mickar i förväg.

Letar du något som påminner om NT-1 fast med bättre ljudkvalitet får du nog gå upp högre i pris.

Postat
SE2200a är antagligen inget dåligt köp. Och jag tror inte det är så stor skillnad på den och Röde NT-1 varken kvalitets- eller soundmässigt.

Jag tror inte det går att få kvalitetsmässigt bättre mickar än den NT-1 du redan har i prisklassen 2000-3000:-

Är det så att du letar komplement till den mick du redan har kan du mycket väl hitta det i den prisklassen. Men då måste du nog leta dig fram och testa mickar i förväg.

Letar du något som påminner om NT-1 fast med bättre ljudkvalitet får du nog gå upp högre i pris.

Okej, tack så mycket för ditt svar .. då kanske ja får spara lite då 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.