Jump to content
Annons

Skivbolag


MR V

Recommended Posts

hej. har sökt på ämnet men inte hittat något intressant svar på de frågeställningar jag har. här kommer dom.

1. för att man skall klassas som ett skivbolag vad krävs? koder? registreringar? osv.

2. när man har sitt bolag hur lyckas man "promota" sin musik och skaffa sig kanaler för försäljning. itunes, spottyfi, beatport, djdownload osv.

3. jag är en student vilket innebär att varje tusenlapp svider otroligt mycket. vad passar mig?

tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hej. har sökt på ämnet men inte hittat något intressant svar på de frågeställningar jag har. här kommer dom.

1. för att man skall klassas som ett skivbolag vad krävs? koder? registreringar? osv.

2. när man har sitt bolag hur lyckas man "promota" sin musik och skaffa sig kanaler för försäljning. itunes, spottyfi, beatport, djdownload osv.

3. jag är en student vilket innebär att varje tusenlapp svider otroligt mycket. vad passar mig?

tack på förhand

Hej "Mr V", låter som om du har ett roligt projekt på gång!!

1. För att vara ett skivbolag räcker det med att ge ut skivor, eller göra sin musik tillgänglig på dom digitala butiker du listar. ISRC (International Standard Recordning Code) - koder får du från IFPI, men det är inte säkert idag att du har nytta av sådana eftersom digital försäljning är mer lättkontrollerat.

Om du räknar med inkomster kan det vara idé att registrera ett företag. Det enklaste är att registrera en enskild firma, vilket jag har för mig är gratis om man gör det direkt till skattemyndigheten.

2. Det beror på vilken genre du jobbar i!

Eftersom du nämnde Beatport och DJ Download antar jag att det handlar om dance musik i någon form. Min uppfattning är att det i den världen handlar mycket om personliga kontakter, även om de större bolagen säkert anlitar externa pr-firmor för att nå viktiga Disc Jockeys samt radiostationer.

3. Jag skulle vilja rekommendera dig att söka finansiering utifrån. Om du har tillräckligt starkt material vill säga, men det är ju faktiskt en förutsättning för att lyckas även på egen hand!

Genom ett så kallad "publishing and distribution"-avtal med något av de etablerade distributionsföretagen kan du få hjälp med allt från pressning av skivor till kontakt med de digitala försäljningsställena, och då utan några initialkostnader för dig. Distributionsfirman kommer sedan att ta tillbaka sina utlägg från det ni tjänar, samt behålla en del av överskottet.

Detta sagt utan att veta hur "landet ligger" idag i dance marknaden, förmodligen är det mycket svårt att hitta ett sådant avtal, alla är rädda att ta risker!

Hursom, lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
ISRC (International Standard Recordning Code) - koder får du från IFPI, men det är inte säkert idag att du har nytta av sådana eftersom digital försäljning är mer lättkontrollerat.

Hur följer du Redbook-standarden utan ISRC-koder?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att lägga till på det Göran sa om punkt 1 (kolla upp vad som gäller idag för det är många regler och de ändras):

Om du inte kan lägga ut pengar dvs börja med mindre inkomster och väldigt begränsade utgifter så kolla upp vad som gäller för hobbyverksamhet och vilka begränsningar som gäller där.

Om du har en del utgifter och gör affärer med andra företag (inköp/försäljning) så är enskild firma bra. Jag tror inte det kostar att begära F (FA) -skatt från skattemyndigheten (eget namn) men det kostar att registrera ett namn på bolagsverket. Du kan dra utgifter mot inkomster, moms m.m. och tillochmed dra av mot inkomst av anställning i ett uppstartsskede om utgifterna är större än inkomsterna.

Men som sagt. Kolla upp dagens regler!

Har du dessutom någon nära dig som kan hjälpa är det bra.

edit: tog bort onödig kommentar om käbblet ...

mvh

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

ISRC-koder är nödvändiga om låtarna spelas i radio , vilket Redbook CD-bränning innebär.

Inte för att jag vill på något sätt skriva dig på näsan "Piccazzo" men det där stämmer faktiskt inte!

SR t ex har ett alldeles egenutvecklat kodsystem som pratar direkt med Stim, och det fungerar oberoende av ISRC.

Inte heller känner jag till någon utländsk station som skulle tacka nej till en bra låt bara för att den saknar ISRC, speciellt inte inom de genrar "Mr V" arbetar. Pete Thong och de andra Radio One disc jockeyrna i england t ex, fick ju förr i tiden musiken ofta på vinyltolvor utan vare sig etiketter eller skivnummer, och idag spelar de förmodligen fler hembrända CD-skivor och mp3-filer än skivor med redbook standard!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns vissa regler för vad man får göra och hur mycket man får tjäna utan att starta en enskild firma eller liknande. Det går då under hobby verksamhet. Men då kan du inte få stöd utifrån. Men kolla upp det. Om du kan ge ut skivor osv utan att starta företag så är ju det super bra. Du kan testa och se hur det funkar. Skulle du sedan överstiga de regler och bestämmelser som finns vet du ju att detta kanske funkar, då kan du starta ett företag.

Det finns olika företagsformer men enskild firma passar dig bäst. Om du inte har mycket pengar så du kan öppna ett AB. Minimum är då 100.000kr insats, eller värde.

Enskild firma kostar ca 1000kr att starta men inget att ha sedan. Eller om det går att få gratis som ovan skriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket alla. Skall läsa igenom info från bolags och skatte verket ikväll och se efter vad som passar mig men det lutar definitivt mot enskild firma pga moms avdrag och känslan utav att ha ett företag osv.

Jag kom på en frågeställning till...

Hur skyddas min musik, artist och företagsnamn? Finns det något man skall göra/tänka på? skulle gärna undgå att hamna i twist eller något liknande. Skyddas musiken utav upphovsrätten även utan skivbolag etc? (är inte så hemma på det här med upphovsrätt, trademark, copyright osv.

Tack ännu en gång alla

Här är en bok jag blivit rekommenderad att läsa när jag sa att jag skulle starta ett eget bolag.

http://www.amazon.co.uk/Rocking-Your-Music...1084&sr=1-1

Hur aktuell är den i Sverige med tanke på regler etc?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket alla. Skall läsa igenom info från bolags och skatte verket ikväll och se efter vad som passar mig men det lutar definitivt mot enskild firma pga moms avdrag och känslan utav att ha ett företag osv.

Jag kom på en frågeställning till...

Hur skyddas min musik

Du äger alla rättigheter för ditt eget material. Upphovsrätten-copyrights.

artist och företagsnamn?

Först får man ansöka om namnet, sedan kostar det en summa för att få det skyddad i länet, sverige elelr världen. Ja ju dyrare ju längre upp i skalan.

Finns det något man skall göra/tänka på? skulle gärna undgå att hamna i twist eller något liknande. Skyddas musiken utav upphovsrätten även utan skivbolag etc? (är inte så hemma på det här med upphovsrätt, trademark, copyright osv.

För att svara på dessa frågor skulle jag reko dig att läsa en bok. Det finns massor med saker du måste veta och ha koll på annars kan det bli ett dyrt företag.

Det är inte bara att starta hur som helst. Även om det kan verka enkelt.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller upphovsrätt om man har ett eget skivbolag skulle jag rekomendera att

skivbolaget även har ett eget förlag där alla som är knutna till skivutgivning erbjuds

att låtarna förläggs i förlaget. Förlaget i sin tur anmäler låtarna till Stim som betalar ut

ersättning till förlaget som i sin tur betalar pengarna vidare till låtskrivarna minus provision.

En annan fördel med att lägga låtarna där är att förlaget även har till uppgift att bevaka

upphovsrätten så att den inte missbrukas och att ifall någon vill nytja en låt/text mm

måste få ett godkännande av förlaget där man även kan kräva ersättning för detta.

En annan sak man bör vara uppmärksam på är Ncb om man ger ut plattor.

Detta gäller i första hand upphovsmän/förlag som ger ut musiken på tex cd.

Mer info på:

http://stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/AllDoc...125710900446AA4

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller upphovsrätt om man har ett eget skivbolag skulle jag rekomendera att

skivbolaget även har ett eget förlag där alla som är knutna till skivutgivning erbjuds

att låtarna förläggs i förlaget. Förlaget i sin tur anmäler låtarna till Stim som betalar ut

ersättning till förlaget som i sin tur betalar pengarna vidare till låtskrivarna minus provision.

En annan fördel med att lägga låtarna där är att förlaget även har till uppgift att bevaka

upphovsrätten så att den inte missbrukas och att ifall någon vill nytja en låt/text mm

måste få ett godkännande av förlaget där man även kan kräva ersättning för detta.

En annan sak man bör vara uppmärksam på är Ncb om man ger ut plattor.

Detta gäller i första hand upphovsmän/förlag som ger ut musiken på tex cd.

Mer info på:

http://stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/AllDoc...125710900446AA4

skall förlaget vara ett eget företag? vad krävs för att lägga låtarna där? tillstånd osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

skall förlaget vara ett eget företag? vad krävs för att lägga låtarna där? tillstånd osv.

Kan vara lämpligt att skilja på skivbolag och musikförlag när det gäller bolag.

Mer info kring musikförlag kan du läsa om på Svenska Musikförläggarföreningens

hemsida:

http://www.smff.se/?id=244

och på

http://www.smff.se/?id=243

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte har varit tillräckligt tydlig med det men den musik jag främst har tänkt att ge ut är min egen och kanske någon annan ung producent i gbg områdets. Men i första hand så är syftet att försöka få ut min egen musik på sidor som spottyfi och beatport osv och i längden kanske tjäna pengar på den och få spelningar (som DJ). så jag vet inte hur nödvändigt det är med t.ex ett förlag... men skall läsa in mig på området så mycket jag bara orkar och jag behöver så många tips som möjligt!

Något jag verkligen skulle uppskatta är en "så här skulle jag göra" lista.

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

slälla skulle ingen kunna bidra med en "så här skulle jag göra" lista eller något liknande är bara 16 år och skulle behöva detta skarpt ifall det skall bli något utav det här. Please! och läs gärna inlägget över innan post, tack! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

slälla skulle ingen kunna bidra med en "så här skulle jag göra" lista eller något liknande är bara 16 år och skulle behöva detta skarpt ifall det skall bli något utav det här. Please! och läs gärna inlägget över innan post, tack! 😛

Om du vill få ut musiken på sådana ställen så kan du ju anlita

dittomusic

cdbaby

recordunion

zimbalam

Ett par hundringar, så har du fått gett ut en skiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns vissa regler för vad man får göra och hur mycket man får tjäna utan att starta en enskild firma eller liknande. Det går då under hobby verksamhet. Men då kan du inte få stöd utifrån. Men kolla upp det.

Vari består stödet utifrån??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...