Jump to content
Annons

Tips på "program" för mix/mastring


röken

Recommended Posts

Jobbar mest med cubase och är väl ok på det.

När det kommer till mixning/mastring är jag däremot helt grön.

Har spelat in lite enkel musik genom ett midiklaviatur i hemmet, helt ok inspelningskvalité. Är ute efter att få ett så bra slutresultat som möjligt utan att behöva lämna bort det. Men tanken är inte att det skall bli någon superproduktion, utan endast dugligt för att slänga upp på en myspace osv.

Undrar helt enkelt om det finns något enkelt program, plug eller liknande som man kan börja använda.

Finns det t.ex någon typ av auto-mastring/mixning? Vet att det finns liknande till t.ex Logic, men vet ni om det finns till cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Undra om det inte finns en automasteringsplugg som alla kommersiella producenter använder som heter "the Loudness War" fast det är nog en TDM-plug.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det finns inga autopluggar som mixar eller mastrar åt en. Det får du lära dig själv att mixa och mastra. Men glömt bort det där med mastring. I alla fall tills dess du har lärt dig att mixa bra först och främst. Du har ju redan Cubase att mixa med. Det finns inga trolleriprogram eller pluggar som kan ge dig bra resultat. Det magiska får du lära dig själv. Cubases egna pluggar duger gott och väl att använda tills du har lärt dig bli bättre. Sen kan det vara läge med införskaffa andra roligare pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga autopluggar som mixar eller mastrar åt en. Det får du lära dig själv att mixa och mastra. Men glömt bort det där med mastring. I alla fall tills dess du har lärt dig att mixa bra först och främst. Du har ju redan Cubase att mixa med. Det finns inga trolleriprogram eller pluggar som kan ge dig bra resultat. Det magiska får du lära dig själv. Cubases egna pluggar duger gott och väl att använda tills du har lärt dig bli bättre. Sen kan det vara läge med införskaffa andra roligare pluggar.

Nått att börja med?

http://shop.idg.se/pdf/articleInfo.asp?item=20842

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ingen aning vad dem heter, hörde från en god vän som sadlat om till logic, men kan kolla upp.

😄 Kom igen du kan väl inte mena att du inte fattar att han bara var ironisk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Personligen tycker jag multibandskompressorer är rena skiten.

Lyckas du inte få en bra master med en enkelbandskompressor så har du gjort en dålig mix punkt slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många har sagt det tidigare och tex. Peter in de Betou använder inga multibandskompresorer. Dock tror jag att problemen ofta sitter i dom låga frekvenserna och om man åtgärdar dessa så får man ofta någonting som visserligen är starkt men också ganska rikt på alldeles för hög och jobbig diskant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvärsäkra åsikter om multibandskompressorer tycker jag du ska ta med en nypa salt, "röken"! Att det arbetssättet inte passar alla innebär inte att multibandskompressorer är dåliga!

Det finns ju tillfällen där man vill applicera kompression på bara en del av frekvensspektrat, så jag tycker absolut att multibandskompressorn har sin plats i verktygslådan, även om den åker fram tämligen sällan.

För övrigt vill jag instämma i att Ozone är ett bra verktyg.

Det finns också bra medföljande plug-ins i de flesta versioner av Cubase som duger gott för att få upp volymen en smula på dina låtar, vilket jag misstänker är det du i första hand tänker göra.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Tvärsäkra åsikter om multibandskompressorer tycker jag du ska ta med en nypa salt, "röken"! Att det arbetssättet inte passar alla innebär inte att multibandskompressorer är dåliga!

Det finns ju tillfällen där man vill applicera kompression på bara en del av frekvensspektrat, så jag tycker absolut att multibandskompressorn har sin plats i verktygslådan, även om den åker fram tämligen sällan.

För övrigt vill jag instämma i att Ozone är ett bra verktyg.

Det finns också bra medföljande plug-ins i de flesta versioner av Cubase som duger gott för att få upp volymen en smula på dina låtar, vilket jag misstänker är det du i första hand tänker göra.

Lycka till!

http://brouberg.blogg.se/images/2008/40171...35_21222642.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...