Jump to content
Annons

Mixning - få ut de mesta av volymen utan att få det att dista?


Taner

Recommended Posts

När man lyssnar på låtar gjorda av exempelvis Benny Benassi och Fedde Le Grand så kan man höra att volymen där är väldigt maxad utan att det distar (enligt mig). Slänger man in en random låt gjord av Fedde Le Grand in i VLC Player och höjer volymen till 150% eller i vissa fall 200% så verkar det fortfarande inte dista. Det är iaf hur jag har upplevt det. Min fråga är, hur gör dem?

Detta har ju inte så mycket med mastring att göra eftersom mastring går ut på att packa ihop hela mixen och möjligtvis breda ut den. Och till de använder jag Ozone. Problemet för mig ligger i mixningen då.

Har läst runt en hel del på forumet och ofta kommer ordet "Headroom" upp, om jag har förstått det rädd så är det själva mellanrummet mellan volymen och nollan. Jag skapar electro musik och ofta består den sortens musik av en Kick, snare och ett lead. Och för att få det att låta trevligt på dansgolvet så slänger man in sidechaining. Kicken brukar jag inte mixna eftersom jag använder samples som ofta redan är mixade. Lead ljudet sänker oftast till kanske kring - 6 db så att det finns lite plats sen när man mastrar låten.

Vad jag försöker säga är att, jag får inte låten att låta tillräckligt högt under mixningen. Vill helst inte pumpa upp volymen med hjälp av mastringen, känns som det inte är ett bra alternativ. Lead ljudet brukar jag mixa enligt schemat; Kompressor, Exciter och stereo wider. Men jag får inte ljudet att pumpa lika fint som Fedde Le Grands låtar, och volymen är inte tillräckligt högt när jag mixat klart. Slänger jag på Ozone så får jag ju en bra volymen men då låter mixen väldigt pressat, som om man tvingat upp den till precis innan nollan.

Hur ska jag göra? Blev mycket text här men jag hoppas någon orkar läsa det.

Detta är egentligen en fråga som ställts flera gånger på forumet. Varför jag ställer den igen utan att söka är väl för att jag är lite lat men också att nytt folk registrerar här dagligen, med nya kunskaper. Vill helst inte dra up en gammal tråd som sedan leder till att jag får en varning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Detta har ju inte så mycket med mastring att göra eftersom mastring går ut på att packa ihop hela mixen och möjligtvis breda ut den.

😆 Nä herrn nu får du ta och läsa på lite bättre innan kommer med ett sånt dumt påstående. Och kan man inte mixa tillräckligt bra är även helt onödigt ens försöka mastra. Du har mixologin här som pdf att köpa här. Börja med den och lär dig grunderna för hur man får en bra mix. Det finns även några nr om mastring. Sen ska du inte jämföra en mix med volymen på en färdigmastrad låt. Se till att få en mix som låter bra till att börja med och skit i om volymen inte är allt för hög.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inget snabbt och enkelt svar på din fråga.

Att mixa är ju konsten att balansera alla dina olika ljud, oavsett om dom kommer från syntar, gitarrer eller i form av samplingar! Du kommer behöva skära bort frekvenser där ljuden "krockar", effektlägga, komprimera etc.

Redigerat av Göran Ewertsson
Link to comment
Dela på andra sajter

När man lyssnar på låtar gjorda av exempelvis Benny Benassi och Fedde Le Grand så kan man höra att volymen där är väldigt maxad utan att det distar (enligt mig). Slänger man in en random låt gjord av Fedde Le Grand in i VLC Player och höjer volymen till 150% eller i vissa fall 200% så verkar det fortfarande inte dista. Det är iaf hur jag har upplevt det. Min fråga är, hur gör dem?

Detta har ju inte så mycket med mastring att göra eftersom mastring går ut på att packa ihop hela mixen och möjligtvis breda ut den. Och till de använder jag Ozone. Problemet för mig ligger i mixningen då.

Har läst runt en hel del på forumet och ofta kommer ordet "Headroom" upp, om jag har förstått det rädd så är det själva mellanrummet mellan volymen och nollan. Jag skapar electro musik och ofta består den sortens musik av en Kick, snare och ett lead. Och för att få det att låta trevligt på dansgolvet så slänger man in sidechaining. Kicken brukar jag inte mixna eftersom jag använder samples som ofta redan är mixade. Lead ljudet sänker oftast till kanske kring - 6 db så att det finns lite plats sen när man mastrar låten.

Vad jag försöker säga är att, jag får inte låten att låta tillräckligt högt under mixningen. Vill helst inte pumpa upp volymen med hjälp av mastringen, känns som det inte är ett bra alternativ. Lead ljudet brukar jag mixa enligt schemat; Kompressor, Exciter och stereo wider. Men jag får inte ljudet att pumpa lika fint som Fedde Le Grands låtar, och volymen är inte tillräckligt högt när jag mixat klart. Slänger jag på Ozone så får jag ju en bra volymen men då låter mixen väldigt pressat, som om man tvingat upp den till precis innan nollan.

Hur ska jag göra? Blev mycket text här men jag hoppas någon orkar läsa det.

Detta är egentligen en fråga som ställts flera gånger på forumet. Varför jag ställer den igen utan att söka är väl för att jag är lite lat men också att nytt folk registrerar här dagligen, med nya kunskaper. Vill helst inte dra up en gammal tråd som sedan leder till att jag får en varning.

Jobba mycket med kompressorer på enskilda kanaler och gruppkanaler, se till att separera instrumenten ordentligt, både i arr och med eq/panorering och jobba med dist i lagom mängder för att få ljud att sticka ut och upplevas som starkare. Tube-disten i CamelPhat tycker jag är klockren för att få ljud att ta mer plats utan att det låter trasigt. Kan med fördel användas även på sång och "snälla" ljud som pads etc. Den disten finns även i CamelCrusher Free som går att ladda ner gratis från Camel Audio's hemsida: http://www.camelaudio.com (verkar vara nere i skrivande stund)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om din dator klarar av det ha på Ozone ( Master effekterna ) när du börjar mixa , på så vis hör du hur slutresultatet blir medans du mixar.

Egentligen är detta inte rätt sätt att mixa då det kan ställa till problem i riktig mastring , Men tills man lär sig att mixa ordentligt , sitt rum , sina högtalare

kan det vara ett bra hjälpmedel att balansera dynamiken i låten och få det att låta bra,högt och maffigt utan att dista till låten.

Sedan är det som har sagts lite missvisande att jämföra dina " Mixade " låtar mot mastrade låtar då mastringen gör exakt det du påstår att den inte gör.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Om din dator klarar av det ha på Ozone ( Master effekterna ) när du börjar mixa , på så vis hör du hur slutresultatet blir medans du mixar.

Det tycker jag INTE han ska göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycker jag INTE han ska göra.

Jag har provat det, men jag gillade det inte. Däremot är jag ganska säker på att det finns åtminstone en höjdare som pysslar med elektronisk dansmusik som gör så - Axwell. Pazo här på forumet brukar göra så har jag för mig och han gör svinbra mixar, så det funkar ju för vissa 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot är jag ganska säker på att det finns åtminstone en höjdare som pysslar med elektronisk dansmusik som gör så - Axwell. Pazo här på forumet brukar göra så har jag för mig och han gör svinbra mixar, så det funkar ju för vissa

Finns massa amerikanska producenter som gör så , ännu fler som mixar genom en kompressor för att " Tighta " till ljudet.

Givetvis så stänger man av effekterna på masterkanalen när man bouncar låten för mastring , oavsett om man gör det själv eller om man skickar iväg den.

Det tycker jag INTE han ska göra.

För att ?

Vad har han att förlora på att pröva ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det viktigaste är att se till att mixen i sig låter bra. Att bara jobba med kanalstripparna i första hand tills det låter bra innan man går vidare. Annars blir det som att börja med skorstenen när man bygger ett hus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste är att se till att mixen i sig låter bra. Att bara jobba med kanalstripparna i första hand tills det låter bra innan man går vidare. Annars blir det som att börja med skorstenen när man bygger ett hus.

Tja, skorstenen sitter ju oftast i mitten av huset och är gjord av solid betong, tror det är knepigt ett bygga ett hål i huset som man sänker ned hela skorstenen i sedan. Åtminstone i äldre hus 🙂 Takpapp/tegelpannor hade väl varit en bättre liknelse, hoho.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste är att se till att mixen i sig låter bra. Att bara jobba med kanalstripparna i första hand tills det låter bra innan man går vidare. Annars blir det som att börja med skorstenen när man bygger ett hus.

Men att "börja med skorstenen" funkar ju tydligen för vissa...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om din dator klarar av det ha på Ozone ( Master effekterna ) när du börjar mixa , på så vis hör du hur slutresultatet blir medans du mixar.

Haha så där gör jag ju hela tiden. Använder fruityloops och när man har igång i mitt fall Ozone så pumpas samplings bibliotekets volym upp. Lättare att jobba. Stänger jag av Ozone så måste jag sitta och bläddra runt i ett lågt volym samplings bank, kul. Börjar alltid mina projekt med Ozone igång så att jag får en bild över hur det kommer låta mot slutet.

Redigerat av Taner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...