Jump to content
Annons

Mina leads låter "burk"

Recommended Posts

Muncken87 (oregistrerad)
Postat

Hej har gjort många leads sen tidigare, men har fått kritik för att det alltid låter för mycket "burk" om dom.

Vet inte vart problemet skulle sitta, e det mina fostex pm 0.5 som spökar, har endast skurit vid 250 hz o ner inget mer,

vill veta vad ni tycker, väldigt tråkigt att det ska låta så 😛

http://www12.zippyshare.com/v/26457603/file.html

Annons
Postat

1. Rumsreverbet gör "burkigheten". Sänk reverbmängden (vrid ner Wet), ersätt med ett ljust plåtreverb och höj volymen.

2. De är väldigt urtunnade, finns knappt något under 1k. Prova att dubba leaden en oktav ner.

Muncken87 (oregistrerad)
Postat

oh tack, okej ska testa det med reverbet :rolleyes:

Postat

Sen undrar jag varför du skurit av allt under 250 Hz??? Finns ju massa gôtt tryck under det??? Själv brukar jag skära allt under 30 Hz :rolleyes:

Muncken87 (oregistrerad)
Postat

hade läst lite tutorials , o skripts o en mass o stof då att leadsound ligger mellan 250hz - 12 000 hz, så jag tog det

Postat
hade läst lite tutorials , o skripts o en mass o stof då att leadsound ligger mellan 250hz - 12 000 hz, så jag tog det

Ett tips är att lyssna också.

Jag brukar kategoriskt skära sång under 100 Hz, kanske lite längre ner om jag verkligen vill ha ett basigt ljud. Toppen skär jag absolut inte bort om det inte är nödvändigt.

• 2 veckor senare...
Postat

vilken plugin använder du? när jag använder nexus så kan jag bli så jääävla sur på att man inte kan ändra ljuden ett skit, vissa leads låter bra som fan när man lyssnar solo, men sen när man lägger in den i låten så har leadet alldeles för mkt mellanregister, ngt jag inte kan fixa i eq´n trots att jag inte är ngn dålig mixare .

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.