Jump to content
Annons

Mastring - kunden har alltid rätt?


ledzappa

Recommended Posts

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Refererar inte till det egentliga fallet, påvisar inställningen angående mastringteknikerns roll.

En masteringstekniker har ingen roll... han har ett företag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det handlar inte om att enstaka peakar ska slå mot noll när man mastrar för hög nivå. Hört talas om RMS och upplevd ljudstyrka?

Du måste ta hänsyn till alla aspekter

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar inte om att enstaka peakar ska slå mot noll när man mastrar för hög nivå. Hört talas om RMS och upplevd ljudstyrka?

bara för att få lite hint om just detta fallet - vet du vilka nivåer rms låg på å vilka nivåer som man ville upp till?

Link to comment
Dela på andra sajter

en mer adekvat liknelse är väl om kunden ber hantverkaren göra en lösning som han vet kommer orsaka en vattenläcka

Det var ju en helt käpprät- åt-skogen liknelse tycker jag, precis som liknelsen med besiktningsmannen tidigare i tråden. Vattenläckor är ju inte speciellt försvarbart att be om eftersom det inte finns något underlägg för den begäran. Det är inte som att någon brukar be om det. Maxade skivor finns det däremot gott om. Det är lite av en NORM. Varken vattenläckor eller obesiktade bilar är samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ja det är inte alltid lätt att förstå sig på sina medmänniskor i skriftlig kommunikation! Vi får alla försöka vara så tydliga som möjligt!

Jag har varit tydlig och berättat för dig vad som är rimligt!

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Borde man inte säga en sådan sak redan innan man startar mastringen? Som seriös studio så borde man poängtera detta ifall man håller hårt på det. Så att folk är medvetna om det. Har man inte gjort det så anser jag även att kunden självklart har rätt. Men jag förstår även mastringstudion, dom sätter sitt namn på detta, mer eller mindre. Men detta borde hur som helst komma fram tydligt när man kontaktar studion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det var ju en helt käpprät- åt-skogen liknelse tycker jag, precis som liknelsen med besiktningsmannen tidigare i tråden. Vattenläckor är ju inte speciellt försvarbart att be om eftersom det inte finns något underlägg för den begäran. Det är inte som att någon brukar be om det. Maxade skivor finns det däremot gott om. Det är lite av en NORM. Varken vattenläckor eller obesiktade bilar är samma sak.

Tycker du att det är försvarbart med produktioner som har så hög rms-nivå att det inte finns utrymme för dynamik?

Link to comment
Dela på andra sajter

nej

kunden har inte alltid rätt

kunden har faktiskt ofta fel

men det är kunden som betalar å det är det man som proffs måste avväga

för att göra dåliga jobb å få betalt kan i förlängningen göra att man ses som oprofessionell

å då får man inte så mycket betalt i längden

att ha en nöjd kundbas betyder oftast inte att alla är nöjda

som kund går man givetvis till nån annan om man inte är nöjd - vad är problemet?

Skulle skrivit kunden har alltid "rätt" med "sånna här" istället...

Jag förstår helt ditt resonemang.

Visst är det en avägning, vill den betalande kunden ha sin låt söndermosad så är det ett val man får göra, antingen så gör man som dom vill å får betalt eller så förlorar man den kunden. Visst vill man inte i längden göra massa dåliga mastringar bara för att kunderna vill det, men då kan man ju som någon nämnde tidigare, be om att inte bli omnämnd för man inte vill stå för sin mastring.

Ibland behöver man kanske ta jobbet ändå och då är det ännu svårare att vägra göra en mastring som man inte själv gillar, men behöver göra för att kunden vill betala för det, trots att man själv tycker det låter skräp.

Men som någon skrev innan, det är vi som gör jobbet som ska kunna våra saker.. det är även våran "expertis" som kunden betalar för, och det bör man tänka på innan man släpper igenom nått som man själv tycker är skräp.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Skulle skrivit kunden har alltid "rätt" med "sånna här" istället...

Jag förstår helt ditt resonemang.

Visst är det en avägning, vill den betalande kunden ha sin låt söndermosad så är det ett val man får göra, antingen så gör man som dom vill å får betalt eller så förlorar man den kunden. Visst vill man inte i längden göra massa dåliga mastringar bara för att kunderna vill det, men då kan man ju som någon nämnde tidigare, be om att inte bli omnämnd för man inte vill stå för sin mastring.

Ibland behöver man kanske ta jobbet ändå och då är det ännu svårare att vägra göra en mastring som man inte själv gillar, men behöver göra för att kunden vill betala för det, trots att man själv tycker det låter skräp.

Men som någon skrev innan, det är vi som gör jobbet som ska kunna våra saker.. det är även våran "expertis" som kunden betalar för, och det bör man tänka på innan man släpper igenom nått som man själv tycker är skräp.

Skulle du som byggvaruhandlare vilja sälja ekskivor som har förmultnat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde man inte säga en sådan sak redan innan man startar mastringen? Som seriös studio så borde man poängtera detta ifall man håller hårt på det. Så att folk är medvetna om det. Har man inte gjort det så anser jag även att kunden självklart har rätt. Men jag förstår även mastringstudion, dom sätter sitt namn på detta, mer eller mindre. Men detta borde hur som helst komma fram tydligt när man kontaktar studion.

Absolut. Jag håller med.

Ingen tvingar dem att sätta sitt namn på skivan.

I det här fallet var det förresten bara en låt det handlade om ifall jag inte var tydlig med det från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde man inte säga en sådan sak redan innan man startar mastringen? Som seriös studio så borde man poängtera detta ifall man håller hårt på det. Så att folk är medvetna om det. Har man inte gjort det så anser jag även att kunden självklart har rätt. Men jag förstår även mastringstudion, dom sätter sitt namn på detta, mer eller mindre. Men detta borde hur som helst komma fram tydligt när man kontaktar studion.

Absolut, det gäller att veta vad man ger sig in på, och vad man har sagt till kunden innan. Tror det är ganska viktigt att kunden är medveten lite om mixning & mastring, vad som är möjligt och vad som är "brukligt" och hur långt själv man kan gå.

...T.o.m ta en liten genomgång i "the loudness war" med kunden kanske 😛

Dagens tips: Framförhållning & tydligt uppgjord plan med kunden 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle du som byggvaruhandlare vilja sälja ekskivor som har förmultnat?

Eh nej, förklara gärna din liknelse där, ser ingen koppling...

eller kanske... Okej, förmulten ekskiva: dålig mastring? Tycker inte riktigt det är samma sak, om kunden ha bett om ruttna ekskivor så klart han kan få köpa det om han vill, å andra sidan vill man inte bli förknippad med den som säljer ruttna ekskivor... men som sagt, det är en avvägning man får göra.

Dubbelpostar mitt tips sedan tidigare: Skippa mosad limitering i mastringen och bygg in limitern i mediaspelarna istället, så alla kan få välja om dom vill mosa sönder låtarna eller ej.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är säker på att kunden i det här fallet inte vet ett skit om hur det fungerar och att gränsen redan är uppnådd.

Gränsen är uppnådd för vad? Fullt bibehållna transienter och dynamik? Att det ska låta bra i mastringteknikerns öron? Teknikern som tycker att allt kommersiellt och maxat låter skräp, precis som du?

Alla delar inte den åsikten. För många är kvalité synonymt med att man håller samma nivåstandard som kommersiella skivor, vilket alla mastringstekniker är medvetna om. Ifall de vägrar jobba på ett visst, i dett fall allmänt vedertaget sätt, så bör det stå klart från början. Har jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Eh nej, förklara gärna din liknelse där, ser ingen koppling...

Okej, förmulten ekskiva: dålig mastring? Tycker inte riktigt det är samma sak, om kunden ha bett om ruttna ekskivor så klart han kan få köpa det om han vill, å andra sidan vill man inte bli förknippad med den som säljer ruttna ekskivor... men som sagt, det är en avvägning man får göra.

Dubbelpostar mitt tips sedan tidigare: Skippa mosad limitering i mastringen och bygg in limitern i mediaspelarna istället, så alla kan få välja om dom vill mosa sönder låtarna eller ej.

Jag tror inte kunden ber om en dålig mastring. Kunden vill ha stark output men fattar inte att det det finns ett tak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Alla delar inte den åsikten. För många är kvalité synonymt med att man håller samma nivåstandard som kommersiella skivor, vilket alla mastringstekniker är medvetna om. Ifall de vägrar jobba på ett visst, i dett fall allmänt vedertaget sätt, så bör det stå klart från början. Har jag fel?

Det enklaste är väl ändå att gå till en kommersiell tekniker.

Du går väl inte till Saab och ber om en bakhjulsdriven bil bara för att BMW och Mercedes gör såna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eh nej, förklara gärna din liknelse där, ser ingen koppling...

eller kanske... Okej, förmulten ekskiva: dålig mastring? Tycker inte riktigt det är samma sak, om kunden ha bett om ruttna ekskivor så klart han kan få köpa det om han vill, å andra sidan vill man inte bli förknippad med den som säljer ruttna ekskivor... men som sagt, det är en avvägning man får göra.

Dubbelpostar mitt tips sedan tidigare: Skippa mosad limitering i mastringen och bygg in limitern i mediaspelarna istället, så alla kan få välja om dom vill mosa sönder låtarna eller ej.

Intressant tanke om limiters i mediaspelare. Vet dock inte ifall de skulle göra ett lika bra jobb som de limiters som mastringfirmorna har i sin ägo. Dessutom så behöver varje låt sin unika limitering, vilket betyder att man skulle få ställa om limitern för varje låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enklaste är väl ändå att gå till en kommersiell tekniker.

Du går väl inte till Saab och ber om en bakhjulsdriven bil bara för att BMW och Mercedes gör såna...

Ja. Eller en "amatör" som mastringsteknikern i fråga kallade en sådan tekniker för. De kommer inte att gå till samma mastringsfirma i framtiden, och inte heller rekommendera den till någon pga. deras totala vägran till att delta i loudness-kriget trots önskemål från en betalande kund.

Nej jag ber inte om bakhjulsdrivna bilar hos SAAB för där står det säkert klart från början att de inte erbjuder såna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Ledzappa

Tråkigt att höra att du inte är nöjd med resultatet. I ditt läge hade jag bytt mastringstekniker helt enkelt och släppt det där. Antar att du får pengarna tillbaka.

Men som någon skrev innan så skulle det vara kul att få höra hur det låter, både före och efter.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte kunden ber om en dålig mastring. Kunden vill ha stark output men fattar inte att det det finns ett tak.

Klart det finns ett tak, men det var inte nått i det här fallet. Han skrev att det gick att höja nivån, men att han vägrar att delta i loudness-kriget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju en helt käpprät- åt-skogen liknelse tycker jag, precis som liknelsen med besiktningsmannen tidigare i tråden. Vattenläckor är ju inte speciellt försvarbart att be om eftersom det inte finns något underlägg för den begäran. Det är inte som att någon brukar be om det. Maxade skivor finns det däremot gott om. Det är lite av en NORM. Varken vattenläckor eller obesiktade bilar är samma sak.

det du inte greppar alls är att man ibland ber om en sak å vägrar inse vad det leder till

får man inte det man ber om så klagar man

får man en vattenläcka klagar man

får man en cd som låter skit - klagar man

jag förstår fortfarande inte problemet att gå dit man får det man ber om

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Ledzappa

Tråkigt att höra att du inte är nöjd med resultatet. I ditt läge hade jag bytt mastringstekniker helt enkelt och släppt det där. Antar att du får pengarna tillbaka.

Men som någon skrev innan så skulle det vara kul att få höra hur det låter, både före och efter.

MVH

Anders

Hej!

Ja, det är väldigt tråkigt det hela. De kommer inte att gå till samma mastringsfirma i framtiden. Verkar inte som att de får pengar tillbaks heller.

Låten ligger inte uppe på nätet ännu. Tror inte de vill lägga upp någon omastrad version heller. Den mastrade kommer nog dyka upp inom en snar framtid, meddelar det här då. Jag har gjort en egen mastring på låten för att jag vill kunna ha med den biten (utöver mixen) i min "portfolio" också. Kommer lägga upp en sample på min hemsida inom kort så får ni lyssna 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så att kunden kanske inte alltid har rätt, men det är väl det mottot mastringsfirmor borde gå efter? Jag mixade nyligen en låt till några kompisar som de sedan skickade på mastring hos en välkänd mastringsfirma här i sthlm som garanterar högsta kvalité. De fick tillbaks materialet och var jättenöjda med allt förutom nivån (tilläggas bör att de spelar hårdrock). De kände att slutnivån var några dB för låg jämfört med många kommersiella skivor. De påpekade detta i ett mail och fick tillbaks ett svar där det stod att han totalvägrar att limitera lite hårdare, och bad de gå till någon av alla amatörer som utför den typen av arbete. Är det bara amatörer som som lyssnar på sina kunder och pressar upp nivåerna lite till? Är t.ex. cutting room amatörer?

Jag blev nästan lite chockad. Dåligt kundbemötande!

Är ingen expert i ämnet med deltog i ett seminarium som egentligen handlade om Logic,

och det första som tutades in i oss var just att man skulle hålla sig en bra bit under nollan.

Det hörde egentligen inte till seminariet men företagaren ansåg att det missbrukades så

grovt på den punkten att han tog upp det som första ämne. För övrigt avslutade han rundan

med samma budskap. "What ever you do or play; leave headroom. It doesn´t mutter what

music you play; just leave headroom. It´s the most important thing to remember while recording

mastering. Leave for God´s sake headroom."

Föredragaren har hållit på med musikproduktion sedan 70-talet så jag förmodar att han har en

hum om vad han snackar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...