Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej - Jag spelar in långa sviter i Soundscape

Har problem med att när tidslinjen SMPTE - koden anger att det är exakt 60 min. så är det i realtid 60 min och 3 sekunder.

Alltså en diff på 1 sek var 20 minut.

Har kollat "internal clock"

ofset = 0

timestretch = 0

Masterclock mm mm

Clabbe

mail@clabbe.nu

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Komprimerade format som mp3 kan ibland skilja sig emot tider på okomprimerade filer såsaom wav. eller iaff.

Ett annat alternativ som verkar troligt är att du på nåt sätt har kört smpte 30 fps dropframe.

Dropframe är nämligen 29.97 bildrutor per sekund och man tappar alltså bort några bildrutor på vägen.

Och skillnaden på 29.97 och 30 fps i bildrutor på en timme skulle är 0.999 och tar man då 3600(vilket är antalet sekunder per timme)/0.999 så får man 3603.6 sekunder vilket är ungefär det felet du har upptäckt.

Hepp!

Postat

Hej och Tack för svar. ( jag svarar i forumet också )

1 - ang. filer av olika slag. Det är inte problemet, för även om jag "torrkör" markören i arrangemangsfönstret i play,

utan att ha spelat in någonting så är det 1 sek längre på mitt tidur efter 20 min. än i fönstret som räknar tiden i SMPTE.

2 - Mina inställningar

Masterclock = internal

Synchronisation = MTC Master

Varispeed = 0

Mtc / Smpte format = 24 frames

( skall jag byta till 30 fr eller kanske 30 dropframes ....)

Spmte ofset = 0

Time axis = Smpte time

Grunna på Claes

Komprimerade format som mp3 kan ibland skilja sig emot tider på okomprimerade filer såsaom wav. eller iaff.

Ett annat alternativ som verkar troligt är att du på nåt sätt har kört smpte 30 fps dropframe.

Dropframe är nämligen 29.97 bildrutor per sekund och man tappar alltså bort några bildrutor på vägen.

Och skillnaden på 29.97 och 30 fps i bildrutor på en timme skulle är 0.999 och tar man då 3600(vilket är antalet sekunder per timme)/0.999 så får man 3603.6 sekunder vilket är ungefär det felet du har upptäckt.

Hepp!

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Märkligt fel.

Eftersom du får samma fel vid torrsim så är det ingen idé att byta från 24 fps till nåt annat misstänker jag.

Men du kan ju alltid prova men tror inte det hjälper att ställa in på 30 pfs drop frame eftersom du får fel utan att vara i sync mot något annat.

Är det så att din andra klocka går fel?

Redigerat av drloop
Postat

Har du möjlighet att koppla in en extern masterclock så kanske det är lösningen. Har tyvärr inte själv erfarenhet av något märke.. Men det känns ju som om interna klockan inte går riktigt rätt ju?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.