Jump to content
Annons

Musikutbildning med inriktning som producent?


Paste

Recommended Posts

Hejsan alla medlemmar!

Det finns säkert redan en del trådar om tips på utbildning kring producent etc. men känner att jag vill starta en egen tråd för lite andra frågor också. Jag har länge haft en dröm om att få arbeta i en musikstudio. Eller mest av allt, att öppna en egen!

Jag har läst igenom de X antal Studio tidningar jag har köpt genom åren men har inte riktigt hittat någonting vettigt. Studio Blue har jag tittat på men första intryck säger mig, konstigt nog att det inte är något bra företag att lära sig genom. Under utbildningens tid vill jag att det ska vara ett CSN-berättigat "företag" så man får studiemedel.

Som jag nämnde tidigare vill jag ha kunskapen kring att öppna eget efter avslutad utbildning, och då pratar jag inte om hur man marknadsför etc även om det troligen är det viktigaste. Utan det jag menar är kunskap kring Hela delen av produktion/arrangemang/mixning/mastering och allt som hör till i en musikstudio. Marknadsföring etc. kan man lösa på annat håll, exempelvis internet, speciella rabbater så man kommer igång riktigt. Sen även en studio som erbjuder mixing/mastring över nätet, finns ju måånga netlabels över hela världen som troligen skulle behöva professionell hjälp med mixing/mastring. Bara där kan man (förhoppningsvis) tjäna in lite under början av företagets start? eller vad tror ni?

Nåja, slutsnackat om drömmar .. jag behöver lite hjälp att hitta andra studios som erbjuder utbildning! helst i Stockholmsområdet då jag bor i Falun och kan troligen inte flytta hur/vart som helst då jag har barn och sambo som måste övertygas!

Tack!

Redigerat av Paste
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske bör nämna att jag sysslar själv mycket med elektronisk musik. Om man kan öppna en egen studio med inriktning för det så vore det helt underbart! tänk er indie/elektronika/down-tempo, men såklart annan också! 😱 kanske ett inbakat skivbolag i studiogrejen..

Eller kan och kan, klart man kan ... men skulle det funka i dagens samhälle?

Redigerat av Paste
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag nämnde tidigare vill jag ha kunskapen kring att öppna eget efter avslutad utbildning, och då pratar jag inte om hur man marknadsför etc även om det troligen är det viktigaste. Utan det jag menar är kunskap kring Hela delen av produktion/arrangemang/mixning/mastering och allt som hör till i en musikstudio. Marknadsföring etc. kan man lösa på annat håll, exempelvis internet, speciella rabbater så man kommer igång riktigt. Sen även en studio som erbjuder mixing/mastring över nätet, finns ju måånga netlabels över hela världen som troligen skulle behöva professionell hjälp med mixing/mastring. Bara där kan man (förhoppningsvis) tjäna in lite under början av företagets start? eller vad tror ni?

Jag tycker att kunskaper om produktion/arrangemang/mixning/mastering skaffar man sig bäst genom praktik, inte genom utbildning. Istället för att ta lån för studier, se till att hitta en försörjning som inte tar alltför mycket tid i anspråk och erbjud dina tjänster i musikproduktion på din fritid. Till en början får du räkna med mycket gratisjobb. Tyvärr. Men utan någon egentlig resumé att visa upp är ekonomi det mest kraftfulla konkurrensmedlet.

Kunskaper om hur man driver ett företag, som företagsekonomi, juridik, markandsföring etc, går också att lära sig genom egen erfarenhet. Samtidigt är det lite onödigt att göra om samma misstag som alla andra. Angående ekonomi och juridik ska man inte dra sig för att anlita professionell hjälp när det behövs. Har man konstant ström av uppdrag kan det löna sig ekonomiskt att låta någon annan sköta ekonomibiten med fakturering etc.

Marknadsföring och företagsstrategier. Det här är ju oerhört avgörande att man har koll på de här bitarna som egen företagare. Här kanske det vore idé att kolla upp möjligheter till utbildning.

Kanske bör nämna att jag sysslar själv mycket med elektronisk musik. Om man kan öppna en egen studio med inriktning för det så vore det helt underbart! tänk er indie/elektronika/down-tempo, men såklart annan också! 😱 kanske ett inbakat skivbolag i studiogrejen..

Eller kan och kan, klart man kan ... men skulle det funka i dagens samhälle?

Inspelnings-/mixstudio för elektronisk musik? Finns det verkligen behov för det? Om du vill jobba med den typen av musik kanske det är smartare att satsa på en karriär som artist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Hela vitsen med hemelektronikrevolutionen på musiksidan (Hej Hütter, du visste redan för 30 år sedan!) är ju att eliminera proffsstudios, att flytta skapande, produktion och distribution från utbildade och erfarna - till alla som vill och kan vara med.

🙂 Det ligger nånting i det faktiskt...

Link to comment
Dela på andra sajter

:rolleyes: Det ligger nånting i det faktiskt...

Dock fanns ju knappt några producentutbildningar på den "gamla tiden" utan det var endast av erfarenhet man var producent eller ljudtekniker. Den nya yngre generationen har den stora fördelen att det faktiskt finns bra utbildningar... Åtminstone jag känner att det är en stor hjälp på vägen, men kombination av utbildning & praktiskt jobb är nog det bästa tror jag.

Själv gick jag på musikproduktionsprogrammet på växjö universitet, dock hade jag en del förkunskaper, men det var ändå mycket lärorikt och gav mig mer kött på benen så att säga.

Var nyfiken och fråga mycket, så lär du dig desto mer! Finns några andra liknande utbildningar som denna, och flera, såsom denna, är inriktade mot att kunna starta eget och jobba utifrån sitt egna bolag som tekniker & producent. Låtskapande och musicerande är också en del av denna utbildning.

Länk till Musikproduktionsprogrammets egna hemsida: http://www.mupvxu.se/

Länk till Universitetets sida om Musikproduktionsprogrammet: Musikproduktionsprogrammet VXU

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick Ljud & Studioteknik i Bjärnum förra året och kan inte annat är skarpt rekommendera det! Det är antagligen en av de bättre skolorna i landet. Klassen är 12 pers stor, det finns gott om mickar och utrustning av alla slag och lokalerna är riktigt vettiga. Speciellt den stora akustikbehandlade studion där alla medel att nå proffessionell kvalitet på inspelningar finns. Eleverna får tillgång till lokalerna dygnet runt från början till slut. Man samarbetar med två olika musikalklasser och delar lokaler med en av klasserna vilket är underbart, behöver man sångare finns det 40 st att välja bland. Men framför allt är läraren brutal! Kudos Jörgen!

Kolla under "våra kurser": http://www.markarydsfolkhogskola.se/markaryd/index.htm

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska till SAE i solna nästa onsdag på en rundtur 😄 Audio Engineering program, heltid i 12månader. ~90 000:-

Tycker den utbildningen ser riktigt bra ut, utrustningsmässigt etc.

Tror inte det är så aktuellt med att öppna eget trots allt. Efter ett par dagars fundering så satsar jag nog att bli anställd på ett lite "större" bolag och kanske kan tjäna lite bättre där istället. Pengar är absolut inte allt, men är ju en viktig del i livet 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter ett par dagars fundering så satsar jag nog att bli anställd på ett lite "större" bolag och kanske kan tjäna lite bättre där istället.

Det är inte fel att tänka stort, men kom ihåg att det finns ett överskott på duktigt folk i branschen och det är få förunnat att få anställning som ljudtekniker. Enligt min erfarenhet är det heller inte de utbildade som i första hand får in en fot, det handlar mkt mer om kontakter och att på andra sätt visa vad man går för.

Inget ont om SAE, folkhögskolor osv men jobben kommer sällan den vägen.

Innan du plöjer ner stora pengar / studielån på en utbildning som nästan aldrig resulterar i jobb skulle jag vilja råda dig att försöka skaffa erfarenhet och kunskaper på egen hand, och kanske undersöka om du har talang för yrket?

Många i branschen börjar i "te-kokar-avdelningen", det är inte fel att ta ett (obetalt) arbete som bara löst hänger samman med det du egentligen vill göra, för att få in den berömda foten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var på SAE men tappade intresset av den negativa inställningen där. Killen som visade mig runt/intervjuade sa i princip att jag ska tänka efter några gånger extra innan jag söker. Att många som sysslar med musik, som jag själv, har hoppat av för att det inte alls är egen produktion man jobbar med. Han sa också att det är en mycket svår bransch att få jobb inom.

När jag kom hem kändes det inte roligt längre.

Men om du vet att du vill jobba som ljudtekniker så ger SAE en gedigen utbildning och tillgång till bra utrustning. Dessutom lär du ju känna väldigt många som har exakt samma intresse som du, så du får kontakter som kan vara mycket bra.

Gå utbildningen om du tycker den passar dig och du vet att det är det du vill göra, men förvänta dig inga kanonjobb så fort du är klar. Med läget just nu i alla fall. Det kan ju vända och dyka upp en massa nya jobb. 😄

Men vem vet, vissa får ju jobb direkt efter så varför inte du om du brinner för det här? Go get em!

Redigerat av nifvar
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! :rolleyes:

Efter utbildningen kanske man får börja från "botten" trots utbildningen, för att sen jobba sig uppåt. Man kanske får börja på en teater och sköta ljudet där för att sen söka vidare för andra jobb etc.

kämpa kämpa!

Sen att dom frågar så många gånger beror på att dom vill vara säkra på att eleven vet vad han/hon ger sig in på, orsak? kostar Mycket pengar!

Link to comment
Dela på andra sajter

nej jag menar i Falun eftersom du säger att du inte kan söka där?

Gymnasiebetyg?

Har man inte gymnasiebetyg/avslutad gymnasieutbildning kan man inte söka vidare till högskola. Finns andra sätt att läsa upp dessa och håller på nu, men tycker "vanlig" skola är så fruktansvärt tråkig och vill satsa på det jag älskar istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...