Jump to content
Annons

cm3-något vass.


grane

Recommended Posts

Har just provat cm3-mickar på stråkinstrument.

Tycker att dom fungerar tillfredsställande men man märker av vassheten typisk för en kond.mick.

Inte mycket iof. men jag vill nog "mjuka upp" tonen lite.

(inspelat - cm3 rätt in i lexicon omega, det är allt).

Vad har ni för förslag i denna situation?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Cm3 är väldigt transparant så jag förstår om du upplever dom väldigt hård och vass genom din preamp. Det kan du inte EQ:a bort.

En Sebatron VMP2000eVU alternativt UA 2-610 skulle göra dig lycklig tror jag.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det en rörpreamp jag är ute efter.

Förslag?

Det finns ju några att välja mellan...

Skit i priset, det kan jag fundera på sen. 😄

Nej, fiolerna är inte pipiga! 😛

Varm mjuk klang, bra spelat, men micken är faktiskt något "vass"...

Link to comment
Dela på andra sajter

En rörpreamp kan förstärka det du upplever som vasst, så det är inte säkert att det är lösningen. Kanske hade en bra bandmikrofon varit lämpligare - eller kanske en preamp med transformatoringång...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det en rörpreamp jag är ute efter.

Förslag?

Det finns ju några att välja mellan...

Skit i priset, det kan jag fundera på sen. 😄

Nej, fiolerna är inte pipiga! 😛

Varm mjuk klang, bra spelat, men micken är faktiskt något "vass"...

Hejsan

Kör själv en CM3:a genom AMS NEVE 1073 DPA. Tycker inte den upplevs vass genom denna pre amp. Så det får bli mitt tips eftersom det är den jag testat och inte upplever vasshet ur.

Så det får bli mitt förslag, men det kommer säkert komma fler och det ända som gäller i slutändan är att du lånar hem och testar tills du hittar den DU vill ha.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
En rörpreamp kan förstärka det du upplever som vasst, så det är inte säkert att det är lösningen. Kanske hade en bra bandmikrofon varit lämpligare - eller kanske en preamp med transformatoringång...?

En preamp med transformatorutgång kan också förstärka det han upplever som vasst. Jag tror helt klart att en rörpreamp är det han behöver. 😄

Bandmikrofoner saknar ju detaljrikedom och låter mest rå tycker jag. Skulle inte micka upp stråkar med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Hejsan

Kör själv en CM3:a genom AMS NEVE 1073 DPA. Tycker inte den upplevs vass genom denna pre amp. Så det får bli mitt tips eftersom det är den jag testat och inte upplever vasshet ur.

Så det får bli mitt förslag, men det kommer säkert komma fler och det ända som gäller i slutändan är att du lånar hem och testar tills du hittar den DU vill ha.

MVH

Anders

Så du skaffade dig en 1073 ändå? 😄

Den är nog inte dum

Link to comment
Dela på andra sajter

En rörpreamp kan förstärka det du upplever som vasst, så det är inte säkert att det är lösningen. Kanske hade en bra bandmikrofon varit lämpligare - eller kanske en preamp med transformatoringång...?

Jo, jag har testat bandmickar men jag tycker kvaliten blir lite mer "tät" ibland nästan "kvävd".

Jag tycker om den lite mer "öppna" ljudbilden som cm3 ger...

Men det var intressant att du menar att en rörpreamp kan "förstärka" en vass ton...

Det tar jag med mej i minnet.

Många svar så snabbt här.

Tack! jag ska följa upp alla era tips som trillar in!

Mer! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Rikta mikrofonen lite mer off axis, kan ta bort det vassaste i klangen, lyckas du med det har du sparat en hel jäkla massa cashileros 😉

Kan tycka att det känns lite onödigt att köpa en Neve preamp för att få bort en vass känsla i en CM3'a, kanske bättre att gå på en mik med lite varmare karaktär som kostar en spottstyver i jämförelse?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att jag väntar med riktigt dyr preamp.

Jag ska börja med att testa GA pre-73 så får vi se om den kan hjälpa....

Ja - den ger en trevlig färgning till budgetpris, så det kan vara en bra idé. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att experimentera med EQ.

Rulla av lite på toppen, lek runt lite... Ibland kan det räcka att bara dämpa lite, lite i ett ganska smalt register för att bli av med de frekvenser som sticker ut.

Du ska definitivt testa EQ innan du letar efter en dyrare mikrofon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rikta mikrofonen lite mer off axis, kan ta bort det vassaste i klangen, lyckas du med det har du sparat en hel jäkla massa cashileros :rolleyes:

Det hjälpte faktiskt en del!

Tack för tipset!!! 😉

Nu finns alla de kvaliteter som behövs att skruva fram någonting riktigt bra.

(Det är ju bra jobbigt när man märker att det i grunden är nåt som inte funkar riktigt)...

Skönt..... tack för alla bra tips!

Kanonforum det här! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Guld att det löste sig så enkelt! När man flyttar mickar framför ak gitarr hör man ju skillnad bara man åker en halv cm i sidled. Går man för långt upp mot halsen blir ljudet även på gitarren vasst.

Perfekt är om man har hörlurar på sig så man kan lyssna samtidigt som man flyttar mickar och musikern spelar. Att flytta micken och sen gå in i ett annat kontrollrum för att, ut igen och flytta osv tar en massa tid, plus att man kanske missar den bästa spoten. Med lurar på skallen och micken i näven liksom sugs den dit den gör sig bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...