Jump to content
Annons

Hörlursförstärkare.


ralleman

Recommended Posts

Tja!

Märkte förut idag att min Mbox2'a har pinsamt dålig hörlursförstärkare. Och man måste ju kunna mixa lite på natten, och grannarna brukar ju inte digga när man kör på monitorerna.

Så jag måste helt enkelt införskaffa mig en vettig hörlursförstärkare. Är det någon som har ett billigt förslag?

Annars kom jag på nu när jag skriver att jag har ett mixerbord med en faktiskt ganska bra hörlursförstärkare. Är det möjligt att använda den istället?

MVH Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tja!

Märkte förut idag att min Mbox2'a har pinsamt dålig hörlursförstärkare. Och man måste ju kunna mixa lite på natten, och grannarna brukar ju inte digga när man kör på monitorerna.

Så jag måste helt enkelt införskaffa mig en vettig hörlursförstärkare. Är det någon som har ett billigt förslag?

Annars kom jag på nu när jag skriver att jag har ett mixerbord med en faktiskt ganska bra hörlursförstärkare. Är det möjligt att använda den istället?

MVH Rasmus

Vad är felet på hörlursförstärkaren där? Har använt mbox2 en del och hade inga problem med den?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Tja!

Märkte förut idag att min Mbox2'a har pinsamt dålig hörlursförstärkare. Och man måste ju kunna mixa lite på natten, och grannarna brukar ju inte digga när man kör på monitorerna.

Så jag måste helt enkelt införskaffa mig en vettig hörlursförstärkare. Är det någon som har ett billigt förslag?

Annars kom jag på nu när jag skriver att jag har ett mixerbord med en faktiskt ganska bra hörlursförstärkare. Är det möjligt att använda den istället?

MVH Rasmus

Självklart kan du använda den. Ta signalen från line out på Mboxen in i mixerbordet.

Är själv lite inne på att skaffa en hörlursförstärkare till mina DT-770 pro på 250 ohm, men det är inte helt lätt att hitta någon som orkar driva dom 'snärtigt' i hela registret. Blir lätt att basen känns lite slö tycker jag. Som referens har jag min Rotel-förstärkare (hifi) som har en hörlursutgång och orkar driva bra, men stereon står typ 7 meter från min arbetsplats så jag inte använda den.

Var inne på Hifi-klubben och provlyssnade en liten rackare dom hade, Argon hette den (deras eget märke) och den lät helt klart bra i diskant och mellanregister, hade bra separation och gjorde att det lät intressant, men när det kom till ett par basmarkeringar blev det bara luddigt.

Annars finns ju såna som M-patch 2 (sök hos Thomann, jag orkar inte länka just nu 😛 ). Den sägs vara bra men jag har inte provat den. Det är egentligen en högtalarswitch men den har hörlursförstärkare också.

Edit: håller med Limpan, själv är jag på jakt efter en att ha när jag övar piano med Aebersold.... 😄

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är felet på hörlursförstärkaren där? Har använt mbox2 en del och hade inga problem med den?

Tycker inte att det är något tryck i basen, den känns mesig helt enkelt.. 🙁 Visst jag överdrev väl lite i mitt förra inlägg, men gillar den iaf inte. Annars kanske det bara är mina mixar som låter skit? xD Men jag upplever att jag har mycket mer tryck i monitorerna, och även när jag lyssnar på annan musik med mina hörlurar.

Edit: Kände att jag lät lite spydig i detta inlägg, och det är inte min mening 😛

Redigerat av ralleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att det är något tryck i basen, den känns mesig helt enkelt.. 😛 Visst jag överdrev väl lite i mitt förra inlägg, men gillar den iaf inte. Annars kanske det bara är mina mixar som låter skit? xD Men jag upplever att jag har mycket mer tryck i monitorerna, och även när jag lyssnar på annan musik med mina hörlurar.

De flesta hörlursförstärkare har nog ingen eq, så du får nog inte mycket hjälp av en sådan. Skulle nog mer tro på att lurarna har lite klen respons i botten. Vad är det för lurar?

Samtidigt låter det inte så om du upplever att annan musik har bättre ljud än din egen i lurarna. Då är det snarare du som inte mixar lika bra som det behövs för att få fram vad du är ute efter. Ge inte upp i så fall. Det enda botemedlet är i så fall att träna, träna och åter träna... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Rörförstärkare är inte första valet om du vill ha tight bas då ska du ha single stage förstärkare om man får lov att generalisera. Men det beror ju helt klart vad du har för hörlurar vilka förstärkare samt om det ens är värt det?

Mina German Maestros ex 35 ohm högeffektiva är det verkligen ingen större skillnad på att köra ampat ur min Slee Solo jämfört med rakt ur ljudkortet. Mina Ultrasone Pro 900 är det som natt och dag. HD 650n när jag hade den också givetvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...