Jump to content
Annons

Jättestörigt fel!

Recommended Posts

AVALON_GUNNARS (oregistrerad)
Postat

Nu fattar jag mig kort...

Sonar 7, Guitar rig 3, Konnekt 6, Ez drummer, Intel quad 3ghz 4gb ram, sata 7200 diskar. nyaste drivrutiner till allt

det som spelas in hamnar 59msec FÖRE...

Annons
Postat
  AVALON_GUNNARS sa:
Nu fattar jag mig kort...

Sonar 7, Guitar rig 3, Konnekt 6, Ez drummer, Intel quad 3ghz 4gb ram, sata 7200 diskar. nyaste drivrutiner till allt

det som spelas in hamnar 59msec FÖRE...

Hej!

Det är lurigt det där, och har diskuterats en hel del. Det finns lösningar, implementerat vettigt i Sonar fr o m version 6. Jag såg din andra tråd oxå, skriver mer ikväll när jag har tillgång till musikburken.

tjing

Postat
  Vallhagen sa:
Hej!

Det är lurigt det där, och har diskuterats en hel del. Det finns lösningar, implementerat vettigt i Sonar fr o m version 6. Jag såg din andra tråd oxå, skriver mer ikväll när jag har tillgång till musikburken.

tjing

och tack

Postat

t.c electronic Konnekt 6 firewire

Postat

Hej igen. Dröjde lite med svaret, har öppnat sonar nu:

Välj ASIO drivisar (inte WDM)

Under Options->Audio Options->Advanced tab, rubrik "Record Latency Adjustment":

Sätt "Manual Offset" till 0

Ticka checkboxen "ASIO Reported Latency". Till höger om checkboxen står en siffra (nånstans 5-600?) som är det antal samples som ljudkortet ger fördröjning i sin DA-omvandling. Det är alltså denna fördröjning du vill kompensera bort.

Nu SKA det funka finfint. Om inte:

Gör ett eget loopbacktest (vet du inte vad det är, fråga så förklarar jag).

Kompensera för resultatet manuellt i "Manual Offset"-rutan. Då kan du ticka av "Asio Reported Latency".

Det står några rader i manual-helpen också, sök i hjälpen på "record latency adjustment" så kommer du rätt.

Hoppas du får ordning på det:)

tjing

Bengan

Postat

Hej!

Allt som du skrev så var de inställt från början, Asio Reported Latency 450

Har gjort ett loopback test med ett hihat anslag, lade även på Guitar rig på kanalerna för säkerhets skull, Från en monitor out till line in, med monitor knappen i sonar avstängd, har bara en utgång så att säga från ljudkortet, phones och monitor från samma (källa?)

Jämförde på samplenivå och kom fram till att dom hamna lika om det ställdes in manuellt på 591 samples vid ASIO Reported Latency.

Men jag tyckte att det var något som fattades iallafall, taktmässigt stämde det inte om jag jämförde det jag hörde när jag spelade in och det som hamnade i sonar.

Har slängt in sonar 8 med alla inställningar på Auto (Asio). Provade lite igår och det verkar fungera bättre nu

Jag är lite förvirrad över vad som kan varit fel eller fortfarande är fel...

antingen hade datorn ett par dåliga dar

kanske blev/blir det något fel i drivrutiner/hårdvara efter jag öppnat ett visst projekt som jag höll på med för tillfället.

kanske är det jag som lyckas med bedriften att spela gitarr stabilt före i tiden hur det nu skulle gå till

Jag kanke hör allt för otroligt bra i mina AKG 701 för mitt eget bästa.. :-)

Jag ska testa lite mer idag få se hur det bär av..

Postat

Gott att det verkar funka (rent tekniskt ...) nu?!

Sen kan man grunna på vad som "var vajsing" tidigare. Grejjen är att om du spelar in med t.ex. guitarrig som medhörning, så får du en fördröjning på lyssningen vid INspelning (signalen ska ju från din gura, omvandlas till digitalt, in i Sonar och guitarrig, omvandlas tillbaks till analogt igen och ut i din lyssning). Denna latency brukar hamna mellan 3-5 och 20 ms, beroende på datakraft och inställningar. 3 ms är ett extremt bra minivärde, så lågt hamnar aldrig jag med min utrustning. Grejjen är att de där relativt få millisekunderna känns mer än hörs.

Denna fördröjning försvinner sen när du sedan lyssnar på det inspelade, och då får du en annan känsla. Kan det varit så?

Själv lirar jag in gitarr med en POD som direktlyssning, även om jag linar signalen oprocessad till Sonar. Jag vill ha "nollatency" när jag spelar in, annars får jag krupp.

tjing

Postat
  Vallhagen sa:
Gott att det verkar funka (rent tekniskt ...) nu?!

Sen kan man grunna på vad som "var vajsing" tidigare. Grejjen är att om du spelar in med t.ex. guitarrig som medhörning, så får du en fördröjning på lyssningen vid INspelning (signalen ska ju från din gura, omvandlas till digitalt, in i Sonar och guitarrig, omvandlas tillbaks till analogt igen och ut i din lyssning). Denna latency brukar hamna mellan 3-5 och 20 ms, beroende på datakraft och inställningar. 3 ms är ett extremt bra minivärde, så lågt hamnar aldrig jag med min utrustning. Grejjen är att de där relativt få millisekunderna känns mer än hörs.

Denna fördröjning försvinner sen när du sedan lyssnar på det inspelade, och då får du en annan känsla. Kan det varit så?

Själv lirar jag in gitarr med en POD som direktlyssning, även om jag linar signalen oprocessad till Sonar. Jag vill ha "nollatency" när jag spelar in, annars får jag krupp.

tjing

det är inte helt omöjligt, men det kan varit en kombination av problem.

jag kan ställa in så insignalen blandas med utsignalen (input/daw), då routas gitarrsinalen direkt till lurarna

men som sagt så går det mycket bättre nu

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.