Jump to content
Annons

Hur spelar ni andra in BFD? Tips?


jesper (oregistrerad)

Recommended Posts

jesper (oregistrerad)

Hur spelar ni andra här på forumet in BFD?

Jag kör med Cubase SX och ett M-audio Delta 44.

Jag har satt satt 2 patchkablar från utgång 3/4 på kortet direkt in på ingång 3/4.

Satt ihop bussar å så så att jag kan spela in audio från BFD på ingång 3/4(stereo).

För att höra trummorna måste jag ha monitor på och för att spela in trycker jag bara på "rec" så spelas allt in från ingång 3 & 4 på ett stereospår.

Är detta den bästa lösningen för att kunna spela in trummorna, eller finns det bättre lösningar? Tar gärna emot tips från alla hur ni gör och ett svar från cubase-experten majken hade suttit finfint!

Sen en liten fråna till. Jag spelar gitarr och sjunger så gott det går, och nu när trummisen är löst så behöver jag bara en basist också. Är ute efter en "virtual bassist" som i princip sköter sig själv och är enkel att spela in. Steinberg ska visst komma med en till våren men vad ska man använda idag?

Mvh Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
jesper (oregistrerad)

Eftersom jag inte vet något annat sätt att kunna spela in trummorna till en audiofil på... Var därför jag skrev tråden, för att kolla alternativa lösningar, typ spela in trummorna i midi på något sätt för att sen göra om till audio när allt är klart... I BFD finns vad jag vet ingen lösning som "midi output" liknande den som finns i groove agent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte Cubase överhuvudtaget (kör Samplitude), men du kan väl spela upp BFD i Cubase, eller hur? I så fall är det bara att ställa in inställningarna på "record what´s played back" (eller vad det nu heter i Cubase) på ljudkortet och trycka "record" på en stereokanal. Då spelar du ju upp BFD och spelar in de samtidigt, internt. Det måste väl funka, eller? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte Cubase överhuvudtaget (kör Samplitude), men du kan väl spela upp BFD i Cubase, eller hur? I så fall är det bara att ställa in inställningarna på "record what´s played back" (eller vad det nu heter i Cubase) på ljudkortet och trycka "record" på en stereokanal. Då spelar du ju upp BFD och spelar in de samtidigt, internt. Det måste väl funka, eller? 😄

edit: Min uppkoppling kivar. Först skickades inte inlägget, sen skickades det dubbelt. Ursäkta. 😮

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur spelar ni andra här på forumet in BFD?

Ursäkta, men BFD är väl ändå en plugg?

Då behöver du ju inte spela in det till ett audiospår!

Det skickas ju ut som all annan audio när du bouncar ut slutmixen...

Link to comment
Dela på andra sajter

jesper (oregistrerad)

Jepp BFD är ett VSTi, men grejen är att jag inte kan få ut någon midisignal, så hur ska det då kunna gå att mixa ihop det sen? BFD skapar en egen kanal i mixern när jag öppnar den, men hur ska jag spela in den utan att behöva spela in den som audio först? Är som ni märker inte så haj på det där med slutmix, men era funderingar välkomnas varmt!

Link to comment
Dela på andra sajter

jesper (oregistrerad)

Ok men om tex vill ha tyst på trumkompet en liten stund mitt i låten, hur lyckas jag med det då? BFD verkar inte ha så jättemånga inställningar för det. Som det ser ut nu så rullar ju trummorna hela tiden. Om jag först lägger allt på ett audiospår innan jag mixar ner så kan man ju tysta där man vill att det ska vara tyst...

Link to comment
Dela på andra sajter

jesper (oregistrerad)

Oj det finns mycket man inte lärt sig än!!! Måste läsa på det där med automation, när jag nu sänker den för bfd-kanalen så sänks ju hela låten!

Någon som har bra tips på vsti som jag frågade om i början av tråden? Tack för all hjälp förresten!

Link to comment
Dela på andra sajter

jesper (oregistrerad)
Eller...

gör en mixdown med bara BFD om du vill ha dem till audio och klipp ut där du vill att det ska vara tyst.

Det lät betydligt enklare med den kunskap jag har just nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj det finns mycket man inte lärt sig än!!! Måste läsa på det där med automation, när jag nu sänker den för bfd-kanalen så sänks ju hela låten!

Någon som har bra tips på vsti som jag frågade om i början av tråden? Tack för all hjälp förresten!

Kolla upp svenska Broomstick Bass, den borde göra precis vad du är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

"när jag nu sänker den för bfd-kanalen så sänks ju hela låten"

Har inte jobbat i cubase på år å dar " Pre VST "

Men i logic så skapar öppnar du BFD eller vilket instrument som helst i en egen kanal , ocj när du sänker denna sänkd BARA Den Kanalen.Så frågan ärom du inte öpnnat upp BFD på Master kanalen eller något liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

jesper (oregistrerad)
"när jag nu sänker den för bfd-kanalen så sänks ju hela låten"

Har inte jobbat i cubase på år å dar " Pre VST "

Men i logic så skapar öppnar du BFD eller vilket instrument som helst i en egen kanal , ocj när du sänker denna sänkd BARA Den Kanalen.Så frågan ärom du inte öpnnat upp BFD på Master kanalen eller något liknande.

Oj förlåt det blev fel, jag menar att hela det spåret sänks. Enligt tidigare meddelanden så är jag ute efter att sänka bara en del av spåret, typ om jag vill att trummorna ska tystas ner under en liten stund... Hjälp tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

jesper (oregistrerad)
Tryck in "Record Enable" och linjen i spåret blir blå. Klicka ut en punkt där det ska vara tyst och där det ska sluta vara tyst. Drag sedan i linjen mellan punkterna.

Japp då löste det sig, fast du menade nog "read enable" för record enable finns inte på bfd-spåret. Körde igång synten vb-1 på test och skulle kolla. Då kunde jag plötsligt inte spela in, och min output latency blev på typ -4535673.4 ms. Detta händer ibland och jag fattar inte om jag gör fel eller om det är något med nån drivrutin som krånglar... Har ett delta 44 med senaste drivarna och

cubase sx 2.(något). Någon som vet nåt om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...