Jump to content
Annons

Hur spelar ni andra in BFD? Tips?

Recommended Posts

jesper (oregistrerad)
Postat

Hur spelar ni andra hÀr pÄ forumet in BFD?

Jag kör med Cubase SX och ett M-audio Delta 44.

Jag har satt satt 2 patchkablar frÄn utgÄng 3/4 pÄ kortet direkt in pÄ ingÄng 3/4.

Satt ihop bussar Ä sÄ sÄ att jag kan spela in audio frÄn BFD pÄ ingÄng 3/4(stereo).

För att höra trummorna mÄste jag ha monitor pÄ och för att spela in trycker jag bara pÄ "rec" sÄ spelas allt in frÄn ingÄng 3 & 4 pÄ ett stereospÄr.

Är detta den bĂ€sta lösningen för att kunna spela in trummorna, eller finns det bĂ€ttre lösningar? Tar gĂ€rna emot tips frĂ„n alla hur ni gör och ett svar frĂ„n cubase-experten majken hade suttit finfint!

Sen en liten frĂ„na till. Jag spelar gitarr och sjunger sĂ„ gott det gĂ„r, och nu nĂ€r trummisen Ă€r löst sĂ„ behöver jag bara en basist ocksĂ„. Är ute efter en "virtual bassist" som i princip sköter sig sjĂ€lv och Ă€r enkel att spela in. Steinberg ska visst komma med en till vĂ„ren men vad ska man anvĂ€nda idag?

Mvh Jesper

Annons
Postat (redigerat)

VĂ€nta lite nu.

Av vilken anledning skickar du ut ljudet frĂ„n utgĂ„ngen pĂ„ ljudkortet och "bryggar" in det direkt igen? 😄

Redigerat av brojd
jesper (oregistrerad)
Postat

Eftersom jag inte vet nÄgot annat sÀtt att kunna spela in trummorna till en audiofil pÄ... Var dÀrför jag skrev trÄden, för att kolla alternativa lösningar, typ spela in trummorna i midi pÄ nÄgot sÀtt för att sen göra om till audio nÀr allt Àr klart... I BFD finns vad jag vet ingen lösning som "midi output" liknande den som finns i groove agent.

Postat

Kan inte Cubase överhuvudtaget (kör Samplitude), men du kan vĂ€l spela upp BFD i Cubase, eller hur? I sĂ„ fall Ă€r det bara att stĂ€lla in instĂ€llningarna pĂ„ "record whatÂŽs played back" (eller vad det nu heter i Cubase) pĂ„ ljudkortet och trycka "record" pĂ„ en stereokanal. DĂ„ spelar du ju upp BFD och spelar in de samtidigt, internt. Det mĂ„ste vĂ€l funka, eller? 😄

Postat (redigerat)

Kan inte Cubase överhuvudtaget (kör Samplitude), men du kan vĂ€l spela upp BFD i Cubase, eller hur? I sĂ„ fall Ă€r det bara att stĂ€lla in instĂ€llningarna pĂ„ "record whatÂŽs played back" (eller vad det nu heter i Cubase) pĂ„ ljudkortet och trycka "record" pĂ„ en stereokanal. DĂ„ spelar du ju upp BFD och spelar in de samtidigt, internt. Det mĂ„ste vĂ€l funka, eller? 😄

edit: Min uppkoppling kivar. Först skickades inte inlĂ€gget, sen skickades det dubbelt. UrsĂ€kta. 😼

Redigerat av slaptap
Postat

UrsÀkta, men BFD Àr vÀl ÀndÄ en plugg?

DÄ behöver du ju inte spela in det till ett audiospÄr!

Det skickas ju ut som all annan audio nÀr du bouncar ut slutmixen...

Postat

UrsÀkta, men BFD Àr vÀl ÀndÄ en plugg?

DÄ behöver du ju inte spela in det till ett audiospÄr!

Det skickas ju ut som all annan audio nÀr du bouncar ut slutmixen...

SĂ„ sant!

jesper (oregistrerad)
Postat

Jepp BFD Ă€r ett VSTi, men grejen Ă€r att jag inte kan fĂ„ ut nĂ„gon midisignal, sĂ„ hur ska det dĂ„ kunna gĂ„ att mixa ihop det sen? BFD skapar en egen kanal i mixern nĂ€r jag öppnar den, men hur ska jag spela in den utan att behöva spela in den som audio först? Är som ni mĂ€rker inte sĂ„ haj pĂ„ det dĂ€r med slutmix, men era funderingar vĂ€lkomnas varmt!

Postat (redigerat)

SÄ lÀnge du fÄr BDF att lÄta i Cubase sÄ behöver du ju inte oroa dig för nÄgot annat. Det hÀnger givetvis med i en mixdown, och du behöver inte fÄ ner det pÄ en audio- eller midifil.

Redigerat av Mannex
jesper (oregistrerad)
Postat

Ok men om tex vill ha tyst pÄ trumkompet en liten stund mitt i lÄten, hur lyckas jag med det dÄ? BFD verkar inte ha sÄ jÀttemÄnga instÀllningar för det. Som det ser ut nu sÄ rullar ju trummorna hela tiden. Om jag först lÀgger allt pÄ ett audiospÄr innan jag mixar ner sÄ kan man ju tysta dÀr man vill att det ska vara tyst...

jesper (oregistrerad)
Postat

Oj det finns mycket man inte lÀrt sig Àn!!! MÄste lÀsa pÄ det dÀr med automation, nÀr jag nu sÀnker den för bfd-kanalen sÄ sÀnks ju hela lÄten!

NÄgon som har bra tips pÄ vsti som jag frÄgade om i början av trÄden? Tack för all hjÀlp förresten!

jesper (oregistrerad)
Postat
Eller...

gör en mixdown med bara BFD om du vill ha dem till audio och klipp ut dÀr du vill att det ska vara tyst.

Det lÀt betydligt enklare med den kunskap jag har just nu!

Postat
Oj det finns mycket man inte lÀrt sig Àn!!! MÄste lÀsa pÄ det dÀr med automation, nÀr jag nu sÀnker den för bfd-kanalen sÄ sÀnks ju hela lÄten!

NÄgon som har bra tips pÄ vsti som jag frÄgade om i början av trÄden? Tack för all hjÀlp förresten!

Kolla upp svenska Broomstick Bass, den borde göra precis vad du Àr ute efter.

jesper (oregistrerad)
Postat

Ska kolla den! Tack Mannex!

Postat

"nÀr jag nu sÀnker den för bfd-kanalen sÄ sÀnks ju hela lÄten"

Har inte jobbat i cubase pÄ Är Ä dar " Pre VST "

Men i logic sÄ skapar öppnar du BFD eller vilket instrument som helst i en egen kanal , ocj nÀr du sÀnker denna sÀnkd BARA Den Kanalen.SÄ frÄgan Àrom du inte öpnnat upp BFD pÄ Master kanalen eller nÄgot liknande.

jesper (oregistrerad)
Postat
"nÀr jag nu sÀnker den för bfd-kanalen sÄ sÀnks ju hela lÄten"

Har inte jobbat i cubase pÄ Är Ä dar " Pre VST "

Men i logic sÄ skapar öppnar du BFD eller vilket instrument som helst i en egen kanal , ocj nÀr du sÀnker denna sÀnkd BARA Den Kanalen.SÄ frÄgan Àrom du inte öpnnat upp BFD pÄ Master kanalen eller nÄgot liknande.

Oj förlÄt det blev fel, jag menar att hela det spÄret sÀnks. Enligt tidigare meddelanden sÄ Àr jag ute efter att sÀnka bara en del av spÄret, typ om jag vill att trummorna ska tystas ner under en liten stund... HjÀlp tack!

Postat

Tryck in "Record Enable" och linjen i spÄret blir blÄ. Klicka ut en punkt dÀr det ska vara tyst och dÀr det ska sluta vara tyst. Drag sedan i linjen mellan punkterna.

jesper (oregistrerad)
Postat
Tryck in "Record Enable" och linjen i spÄret blir blÄ. Klicka ut en punkt dÀr det ska vara tyst och dÀr det ska sluta vara tyst. Drag sedan i linjen mellan punkterna.

Japp dÄ löste det sig, fast du menade nog "read enable" för record enable finns inte pÄ bfd-spÄret. Körde igÄng synten vb-1 pÄ test och skulle kolla. DÄ kunde jag plötsligt inte spela in, och min output latency blev pÄ typ -4535673.4 ms. Detta hÀnder ibland och jag fattar inte om jag gör fel eller om det Àr nÄgot med nÄn drivrutin som krÄnglar... Har ett delta 44 med senaste drivarna och

cubase sx 2.(nÄgot). NÄgon som vet nÄt om detta?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.