Jump to content
Annons

Ares handbyggda gitarrer och basar


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Känner ni till Ares? Han bor i Vallvik, några km härifrån. Gör egna modeller av gitarrer och basar, en väldigt kunnig och ödmjuk snubbe, spelar helst bas själv, han bygger bla 6-strängade såna, har sålt några till USA-toppmusiker. Jag tror han är rätt dålig på att både göra reklam och ta betalt, så jag vill puffa lite för honom. Han är jäkligt säker i alla fall, bygger i Fender, Gibson, Gretch stil, helt egna modeller, akustiska, halvakustiska, jazzburkar. Lagar trasiga halsar, lagar alla sorts stärkare med, har all service åt Musikbörsen Gävle. Vill ni ha en handbyggd gitarr utan att bli helt ruinerad kolla in de här. Han har en helt otrolig kunskap om hur olika träslag låter, även mickar och annan elektronik.

http://www.aresguitar.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De såg jättefina ut. Liten blandning av gammalt och nytt! Men en hemsida utan kontaktuppgifter? Ja jag hittade namn/mailadress till slut men det borde göras tydligare på en egen flik månne.

Vi hade ett brödrapar i boin som var ena riktiga gitarrbyggare förra årtusendet nångång. De har nog slutat och jag ångrar surt att jag sålde min.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jom, om det är Ares som en gång i tiden höll till i Motala så vet jag mycket väl vem det är. Ingen direkt försäljartyp, men på den tiden (vi snackar 90 tal) kunde han i alla fall ta betalt. Det var mycket skitsnack om honom men jag tror det var mest avundsjuka. Hans gitarrer var redan då mycket uppskattade. Men jag tror att han använde mycket färdiga kroppar och halsar på den tiden. Har en kompis som har en telecaster från honom som jag nog måste säga är den bästa telecastern jag har spelat på.

Jag tror att om det är samma kille vi pratar om bör Vallhagen känna till honom oxå.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Han må kunna bygga en gitarr men webbplatsen är inte så bra... som kunde vill jag i första hand inte se gitarrer som är sålda eller inte till salu. Men jag vill gärna se priser och det får jag inte heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Säkert riktigt bra på bygga guror och basar men en klåpare med internet. Märkligt. Han borde väl nog känna någon som kan göra det där klart bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp då är det samma snubbe som jag känner igen från förr. Det är ju inte så lätt att va bra på allt. Är han bra på att bygga guror får väl nån annan sköta marknadsföringen. Är det någon som känner till en annan gitarrbyggare som kallade sig för Ashe och oxå kommer från östergötland (Skeda udde utanför Linköping). Han byggde nylonsträngade akustiska gitarrer och många riktiga proffsmusiker häpnade när de spelade på hans gitarrer. Men i och med att de va så billiga vågade få tro på kvaliten och försäljningen gick rätt trögt. Tror han bytte namn på gitarren senare.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

VÄLDIGT mysiga gitarrer måste jag få säga. Men det står typ "Not for sale" eller "For sale? I don't think so!" på många av dem och alla är utan pris. Sjukt dåligt att göra så av honom.

Vad går gitarrerna på, Åke? Hur vet du att det är bra pris på grejerna när det inte står någonting?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jom, om det är Ares som en gång i tiden höll till i Motala så vet jag mycket väl vem det är. Ingen direkt försäljartyp, men på den tiden (vi snackar 90 tal) kunde han i alla fall ta betalt. Det var mycket skitsnack om honom men jag tror det var mest avundsjuka. Hans gitarrer var redan då mycket uppskattade. Men jag tror att han använde mycket färdiga kroppar och halsar på den tiden. Har en kompis som har en telecaster från honom som jag nog måste säga är den bästa telecastern jag har spelat på.

Jag tror att om det är samma kille vi pratar om bör Vallhagen känna till honom oxå.

Kolin

Han kommer från Motala, helt rätt. Jag ska ev spela in lite ljud från hans gitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror han har så mycket att göra att han inte skulle hinna mer, så kanske det är därför han inte går in för att göra mer reklam.

Well, om han inte säljer majoriteten av det han bygger så lär han ju inte behöva göra reklam. Jag kan inte låta bli att fråga mig varför han bryr sig om att ha en webbshop med guror som inte är till salu. Det vore ju bättre att bara skapa ett fotogalleri på någon gratistjänst om han bara vill visa upp sina fina hemmabyggen... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Man borde säga åt honom om det här.

Det står ju att man kan kontakta honom för priser osv, men det är ju säkert många som vill veta vad grejer kostar direkt, sen kan man ju diskutera olika mickar osv.

Han är ju ännu mer lågmäld på websidan än i verkligheten.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Robban är en gammal bekant och kollega. Fick mail där han berättar att han enbart arbetar med gitarrbyggen och reparationer nu. Ny hemsida på gång med priser och modeller. Kommer att vara med på mässan i Stockholm. Hittade länk till mässan http://www.scandinavianguitarshow.wmr.se/

Fryshuset Lördag 24 okt kl.10-18 Söndag 25 okt kl. 10-16

Redigerat av Åke Björnstad
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratade nyss med Robban som ringde upp. Hemsidan är sju år, han har tänkt förnya den länge. Han tyckte det var väldigt roligt att vi skriver om honom och hans instrument. Han höll med om att sidan var i "hemligaste" laget. Han bygger såna där grejer själv, har varit lärare i web-design. Helst skulle han vilja göra en HTML-sida som skulle ta tre månader att bygga, men det har han inte tid till, kanske har han förnyat den redan på fredag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Träffade en basist här på folkis som jag såg hade en Aresbas, han kände tydligen Robban genom hans son och var fasligt nöjd med basen sin. Ett roligt sammanträffande 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...