Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

kan någon förklara lite hur man skär i mixen för att ge olika instrumen så mycket plats som möjligt?, e det olika frekvenser på olika instrument som inte alls behöver vara med som man helt enkelt skär bort för att det finns andra instrumet som behöver den platsen? kan nån kunnig hjälpa mig och ge ett exepel på detta,

om två gittarer som spelar helt olkia har exakt samma ljud skall dom då eq-as olika så att bägge får plats kanske??

Annons
Postat
kan någon förklara lite hur man skär i mixen för att ge olika instrumen så mycket plats som möjligt?, e det olika frekvenser på olika instrument som inte alls behöver vara med som man helt enkelt skär bort för att det finns andra instrumet som behöver den platsen? kan nån kunnig hjälpa mig och ge ett exepel på detta,

om två gittarer som spelar helt olkia har exakt samma ljud skall dom då eq-as olika så att bägge får plats kanske??

Ja, det kan man gärna göra. Det gör inget om de låter tunnare och lite halvtrist när man spelar dem ensamma, utan det är helheten som ska bli bra. Du kan också separera dem genom att panorera på olika håll. Ibland kan det också vara bättre att spela lite mindre och låta vissa saker ta paus då och då, än att låta allt komp mala hela tiden - och att låta instrument svara varandra eller ta upp varandras slingor i stället för att spela samtidigt. Det finns massor av sätt man kan använda för att separera instrumenten, så egentligen är det bara att prova sig fram. Det är väldigt vanligt att man lägger på för mycket, så att det lätt grötar ihop sig, så testa om alla instrumenten verkligen behövs, genom att tysta dem ett efter ett och kolla om det verkligen gör något viktigt för låten.

Det är många saker som ligger i mellanregistret, så det är inte helt lätt alltid. Se däremot alltid till att sången tillåts ta upp den plats som den behöver - och anpassa resten efter sången. Det är ju sången som är den mest bärande komponenten (både melodi och text), så den måste få gå fram utan att störas av annat.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Varför ska du låta två olika gitarrer ha exakt samma ljud? Det är något som man aldrig gör på kommersiella låtar. Lägger man till en gitarr så blir det med lite annorlunda grundljud. Om du lyssnar på många kommersiella låtar så hör du att den ena till höger eller vänster, är mörkare än den andra till vänster eller höger. Låten blir klart bättre med det. Ljudbilden blir bättre. Sen är det inte heller ovanligt att man blandar två olika stärkare för att få fram ljudet som man vill ha på en kanal. Ta och googla fram så får du fler bra tips att tänka på. Kör du med ampsim är det inget problem med att lägga två olika för ett ljud t ex. Men svårare om du bara har en fysisk stärkare.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Ibland kan det också vara bättre att spela lite mindre och låta vissa saker ta paus då och då, än att låta allt komp mala hela tiden

Så sant, så sant. Allt för många metaldemos här på forumet är utmärkt exempel på med för mycket guror som maler på hela tiden med riff. Det blir en orgie i riffonanerande. Det blir för mycket att man undrar om de aldrig ska sluta någon gång. Säger jag själv som är gitarrist. Allt för många inser inte att pauser är en viktig dynamik i en låt och kan få den att lyfta rejält. Mindre är mer många gånger.Andra instrument får inte heller bli ett bihang till huvudinstrumentet. Vare sig det är gitarr, sång, keyboard etc.

Postat

Jag köpte boken: The Mixing Engineers Handbook vilken har hjälpt mig fruktansvärt mycket, bättre än jag trodde! Ett tips bara! 😛

DieHard (oregistrerad)
Postat

Och om du vill ha videos finns internal mixing som är mycket bra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.