Jump to content
Annons

Fundering på POD,PODXT,PODII


Newsec

Recommended Posts

Jag funderar på att köpa en Pod eftersom jag inte har en så fruktansvärt bra gitarrförstärkare,eller ja,kass!

Så då undrar jag vilken utav poddarna jag ska välja?Vad är det för skillnad på dem?

Har hört att POD2 är valet,men varför?

Kanske finns andra valmöjligheter?

Eller ska jag köpa en ny förstärkare istället kanske??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag sålde min POD 2 och köpte en POD XT för att använda när jag spelar in gitarr.

Seriöst, det är sådant jobb (tycker jag som inte är överdrivet duktig men i alla fall) på att micka upp en stärkare på olika vis för att få fram ljudet man vill ha att det lätt är värt att använda en POD istället. Du har dessutom mer att exprimentera med än om du köper en stärkare. PODen kanske inte låter exakt som de förstärkare den utger sig för men med förhållandevis lite jobb så kan man få den att låta helt okej.

POD 2 är ju något äldre än POD XT, visste gillar mer ljudet i den men jag skulle köra på POD XT, även om den är lite dyrare. Helst Pro varianten (som inte fanns när jag köpte min och jag ångrar mig lite att jag inte väntade).

POD XT har mer förstärkare och lådor att "simulera", den har dessutom en rad pedaler (det har inte POD 2an) och fler effekter, den har också större möjlighet att ändra på allting i utan att behöva koppla den till datorn via MIDI. Det är lättare att koppla till datorn också då den kör USB, du kan till och med använda den som ljudkort om du vill det.

Sen så gillar jag överlag ljudet bättre i POD XT.

Andra fördelar när man sitter hemma som jag och spelar in är ju att alla andra slipper störa sig och kan sova även om man får för sig att spela in något hårt mitt i natten 😠.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ovanstående. Allt blir så mycket lättare med exempelvis POD, istället för att böka med att micka upp en stärkare. Finns ju även en del andra alternativ som funkar bra. Provade en Digitech genesis ett tag, lät väldigt bra, hurvida den emulerade orginalen bra låter jag vara osagt, men med lite rattande lät det riktigt bra. Den kostar ju heller nästan ingenting, nackdelen är att den är gjord av plast.

För tillfället använder jag en POD2, som jag ska sälja av så fort som möjligt. Ska ha en POD XT PRO istället, älskar den, fast den kostar ju också lite mer 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

johanpop (oregistrerad)

Tja!

XT knäcker de gamla med hästlängder.. körde de gamla rätt länge tills XT kom, det är STOR skillnad i dynamik och äkthet.. XT känns ganska nära verkligheten.. iofs så känndes det ju när gamla pod och 2an kom men lägg till extra och bli riktigt nöjd,., satsa på XT!

Mvh / Johan Ramström, Cosmos studios

www.cosmos.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående inlägg. XT är kanon.

Har kört både pod2 och podXT men xt är bättre på allt , förutom rena Fenderljud gillade jag i pod2.

Viktigt med PODXT är att du uppgraderar programvaran till 1.04 eller 1.05 om du nu köper en eftersom Line6 har gjort om micmodelleringen och förbättrat podden ännu mer sen dom släppte PODXT.

Jag kör också podden LIVE med slutsteg och 2x12 låda och det låter riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Ett alternativ till att köpa en POD är ju att köpa en duglig preamp och sedan använda exempelvis Native Instruments Guitar Combo.

Så här låter det med 1 år gamla strängar genom en VTB1 in i guitar combos, gitarrerna är typ helt orörda bara komprimerat dem lite. Spela in det 04 imorse med hifi-kurva hörlurar

Blev lite mycket bas :rolleyes:

Redigerat av chilone
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som vet om det finns någon EQ i podxt?

Visst finns det EQ:s! För ganska länge sedan nu kunde man uppdatera sin XT på Line 6:s hemsida. Det viktigaste var att de hade uppdaterat alla ljudkaraktärer. Ljuden blev mer fokuserade och verklighetstrogna. En sak som bl a följde med var att det numer finns ett slags "master-sektion" med ett par effekter som man ofta har användning för. En av dessa är en EQ. Den fungerar mycket bra. Ett enkelt litet klick och man är inne och kan justera. Sen finns det en uppsättning EQ:s till i effektkedjan. Sen har Du ju de ordinarie Bass, Mid, Treble och Presence. Det finns med andra ord gott om möjligheter att EQ:a.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...