Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

De flesta kÀnner sÀkert till Text-to-speech program sÄ som t ex. talk it eller windows egen. Jag anvÀnde ett program med liknande kvalitet för att göra vocals till mina lÄtar, vilket lÀt rÀtt coolt men inte speciellt bra.

Àr det nÄgon som kan tipsa om en mer avancerad text-to-speech som lÄter lite snyggare Àn microsoft sam?

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Vocaloid! 😆

Sök i forumet pÄ Lola och Sweet Ann.

Ljudexempel av Lola

Vad fantastiskt underbart det klingar. Claes kan snart lÀgga ner sitt mikrofontest eftersom mikrofoner blir överflödiga nÀr detta fantastiska program erövrar musikindustrin.

😄

Postat
Vad fantastiskt underbart det klingar. Claes kan snart lÀgga ner sitt mikrofontest eftersom mikrofoner blir överflödiga nÀr detta fantastiska program erövrar musikindustrin.

😆

😆

Dessutom kommer alla vokalister att bli arbetslösa nu nĂ€r dessa underbara program tar över... 😛

DieHard (oregistrerad)
Postat

JĂ€pp. Och en flĂ€kt pĂ„ scen och en laptop sĂ„ Ă€r Carola överflödig. 😛

Postat

jo jag har testat Vocaloid vid ett tillfĂ€lle. Ganska roligt men tyckte dĂ„ det var oanvĂ€ndbart eftersom hon sjöng pĂ„ Japanska 🙂

Klart jag skulle kunna drÀnka min egen röst i effekter, men helst skulle jag vilja ha en kvinno-robot-röst att prata med...

typ den rösten som Pakito och mÄnga andra anvÀnder

spola fram till 1:40
DieHard (oregistrerad)
Postat
Jag lyssnade nu och mÄste dÄ stÀlla den seriösa frÄgan:

Vad har man detta till?

Ja bra frĂ„ga. Den hĂ€r tekniken Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n fĂ€rdigutvecklad ocksĂ„. Det blev knappast nĂ„gon kioskvĂ€ltare. Och vem vill höra hundratals lĂ„tar med samma sĂ„ngare pĂ„? Tror nog mer pĂ„ nĂ„gon autotuner som kan förvandla vilken kass röst som helst till rena Pavarotti. Det lĂ€r vi fĂ„ se inom snar framtid. Det Ă€r jag övertygad om. DĂ„ kan ju t om en sĂ„ kass sĂ„ngare som jag göra en lĂ„t med min hemska röst pĂ„. 🙂

Staffan (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag rekommenderar att du anvÀnder AT&T Labs text-to-speech verktyg.

HÀr Àr lÀnken:

http://www.research.att.com/~ttsweb/tts/demo.php

Den har en massa anvÀndbara röster. Crystal och Mike Àr dom som jag anvÀnder mig av för det mesta.

HÀr Àr ett exempel som jag gjorde med ovanstÄende verktyg (rösten Crystal) och anvÀnde sedan Cubase-vocodern

( text: lyrics.txt ):

Redigerat av Staffan
Postat
jo jag har testat Vocaloid vid ett tillfĂ€lle. Ganska roligt men tyckte dĂ„ det var oanvĂ€ndbart eftersom hon sjöng pĂ„ Japanska 🙂

Klart jag skulle kunna drÀnka min egen röst i effekter, men helst skulle jag vilja ha en kvinno-robot-röst att prata med...

typ den rösten som Pakito och mÄnga andra anvÀnder

spola fram till 1:40

Det kan du fixa med din egen röst och lite lagom lek med pitch och formanter. I den typen av musik Ă€r det ingen som funderar över om det finns lite artefakter frĂ„n pitchĂ€ndringen, utan det uppfattas troligen bara som en extra effekt om det skulle rĂ„ka höras nĂ„got sĂ„dant. 😛

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

En synth som pratar vill du ha sÀger du... Skaffa dig ett fruntimmer istÀllet... Jag lovar att hon kommer prata sÄ du fÄr ont i huvet... Dom funkar sÄ dom smÄ liven...

Postat

En kul lösning Àr att spela in den egna rösten (eller nÄn annans) och langa in filerna i Kontakt. DÀr kan man göra en massa roliga saker.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.