Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag är ny här men har fått mycket hjälp som passiv medlem genom åren.

Skulle nu vilja få hjälp med lite mer ingående funderingar!

Jag skall höja min studio ett relativt rejält snäpp från mitt presonus firestudio ihop med en behringer ada8000.

Jag har nog bestämt mig för att skaffa ett rme fireface800 som ljudkort men sen kommer problemet.

I min nuvarande rig har jag tillgång till 16 mikrofoningångar (minst åtta av dem är av rätt kass kvalitet) och det skulle jag egentligen behöva ha i fortsättningen också.

Mina olika fundereringar för att få ihop mikingångar tillsammans med en fireface800 är:

1.En Onyx 800R

2. En Sonic core/ creamware a16 ultra plus en begagnad mixer runt 5000 (mackie, soundcraft, allan & heath)

3. En Sonic core / creamware a 16 med en focusrite octopre le

En onyx blir uppenbarligen billigare, men samtidigt hade det kanske varit skönt att ha tillgång till 16 line in/ut ifall att jag skaffar ett bättre mixerbord i framtiden.

vad har ni för synpunkter? Kom gärna med helt andra förslag. man kan nog säga att jag har en budget på ungefär max 15000kr

tack på förhand!

Redigerat av rill spector
Annons
Postat
Har kollat en del på det och det ser ju jättebra ut.

problemet är väl att bara bordet kostar typ 10000papp. då behöver jag ad omvandlare till åtminstone 8 av kanalerna, om jag använder de inbyggda i firefacet. finns det någon bra ad med 8 ingångar för runt 5000?

En begagnad RME ADI-8 Pro är lite äldre, men ändå j-t bra. Begagnade sådana kan möjligen närma sig det prisläget - om ägaren är tillräckligt ivrig att bli av med den...

Postat

Behöver du 16 utgångar men saknar mixer?

Preamp- och A/D-mässigt tycker jag Onyx fungerar bättre än Octopre.

Har då använt Onyx 400F och äldre Octopre med ADAT-expansion.

Max 15000:- Då rekommenderar jag Line Audio 8MP plus en beggad RME ADI-8.

Postat

så ni tycker att rme ADI-8 är bättre än sonic core a16 ultra antar jag?

Jag har tänkt köpa några preamps av högre kvalitet (vintech eller vintage design) och eventuellt en spl goldtube så de kanalerna jag vill få ut av detta skall vara så rena, ofärgade och framförallt lågbrusiga som möjligt.

Har hört att line audio 8mp skall vara väldigt tysta och fina?

den är dessutom i ett väldigt bra pris. skulle egentligen kunna ha två sådana och en a16 ultra.

Läste nyss också att eqn på mackiebordet inte kommer med på direct out kanalerna. kännslite onödigt att lägga extra pengar på det.

Det här är fan sjukt jobbigt. Jag borde egentligen gå till en musikaffär och försöka få testa lite olika varianter men de i göteborg brukar bara försöka sälja på mig behringer/alto utan att lyssna på vad jag vill ha.

Det roligaste är att jag låter precis som alla andra som skriver och ber om hjälp här på forumet!

Tack för all hjälp hittils iaf och försök gärna gräva djupare i er fantastiska kunskap!

Postat
så ni tycker att rme ADI-8 är bättre än sonic core a16 ultra antar jag?

Jag har inte testat A16, så helt bombsäker kan jag inte vara, men RME-omvandlaren är mycket bra. Hade en sådan innan jag bytte upp mig till ADI-8 DS... 🥰

Här är en diskussion där A16 tas upp på Gearslutz.

Har hört att line audio 8mp skall vara väldigt tysta och fina?

den är dessutom i ett väldigt bra pris. skulle egentligen kunna ha två sådana och en a16 ultra.

Line Audios preampar är mycket bra för sitt pris, så de är absolut värda att överväga.

Vad som är lite synd, är att det länge har funnits planer på att bygga in A/D-omvandlare i dem (alla nya är förberedda för inbyggnad av omvandlare också), men det har inte blivit färdigt ännu, förmodligen för att Line Audio har för mycket att göra med att få ut alla beställningar som dräller in...

Postat
då behöver jag ad omvandlare till åtminstone 8 av kanalerna

du får väl 16 in via bordet direkt med fw tillbehöret?

behöver du ytterligare åtta?

Postat
du får väl 16 in via bordet direkt med fw tillbehöret?

behöver du ytterligare åtta?

Jag har ju som sagt köpt ett fireface 800.

hur kopplar jag mixern enklast genom det då? jag antar att det inte räcker att köra firewirekabeln in i firefacet?

Visst är det så att eqn inte följer med i firewirekabeln?

har onyxen eller line audion bäst preamps?

Postat
har onyxen eller line audion bäst preamps?

Har inte gjort något A/B-test. Men jag tycker båda är prisvärda och duger för seriös produktion.

Postat

Hej igen!

Nu har jag precis köpt ett Soundcraft spirit 16/8/2 bord!

Hur tycker ni att jag skall koppla det bäst?

8 Lineingångar finns ju redan i kortet och sedan 8 från den eventuella adi 8an. men de externa preampsen jag har får ju inte plats då😎

Går ju såklart att koppla efter behov, men det hade ju vart skönt att slippa.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.