Jump to content
Annons

Peavey Bandit inspelningsproblematik...


misterolof

Recommended Posts

Jag har en Peavey Bandit 112 som jag tänkte koppla via den sk "speaker simulated direct output" (med signal-knob) till mitt ljudkort. Gitarren kopplar jag till förstärkaren som vanligt, och kopplar en telekabel mellan direct output och ljudkortet. Saker är den att det blir en jättesvag signal. Eftersom denna direct output ersatt headphones-uttaget som jag annars skulle ha använt, så mutas inte ljudet från förstärkaren när den är kopplad till ljudkortet. Och jag måste skruva upp volymen skitmycket för att signalen ska bli av vettig styrka. Så ska det väl inte vara? Jag vill få en bra signal med normal ljudvolym. Jag har justerat signalratten på ljudkortet också, men trots det blir signalen alldeles alldeles för låg. Om det nu vore så väl att peavey tänkt på att muta förstärkaren när man kopplade den till ljudkortet vore problemet löst... Om jag bara kopplar gitarren helt cleant till ljudkortet utan förstärkare emellan blir signalen mycket högre. Varför sänks signalen i ampen? Hjälp mig!

Redigerat av misterolof
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag har en bandit som iofs står & samlar damm nu,jag hade åxo planer på att göra som du

om man hade kunnat dra ut kabeln till högtalaren på baksidan hade åxo löst problemet

har du testat att dra en kabel från effect send på baksidan till line in på ljudkortet?

så gör jag nu på min vox stärkare..det funkar bra där iaf!

synd att det brusar så mycket om verbet på bandit stärkaren & transtube modet

annars gillar jag den mycket!

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Dra ut kabeln till själva högtalarelementet är nog ingen höjdare, många slutsteg behöver ett visst motstånd för att fungera korrekt, annars kan man paja det. Vore mindre roligt. Vet inte huruvida det stämmer på alla stärkare, men vore ju dumt att riskera något!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Du kan prova Med att höja Master volymen, och sänka volymen för den kanal du använder (clean eller dist).

eller tvärtom.

Vissa förstärkare använder till ex. master volymen som ljudkontroll över out porten, då kan du höja på den och sänka din kanals volymratt och därmed

få mer utsignal och lägre volym ur högtalaren.

Vet inte om det funkar så med din förstärkare, men har funkat för mig på en yamaha och en marshall.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Trådlyft!

Jag sitter i samma sits här. Hade det varit min pryl hade jag bara kopplat ur högtalaren och provat men nu har jag lånat stärkaren så jag vågar mig inte på såna stunts. Det finns ingen mastervolym utan för att få vettig inspelningsvolym (på distkanalen) måste man dra upp både pre- och post gain till den nivå man annars skulle haft och helt ärligt så vill jag inte ha det så. Att koppla nåt till external speaker funkar inte heller, den interna kopplas inte förbi utan den spelar på båda i så fall. Jag har egentligen ingen möjlighet att spela nåt över hörlursvolym så det hade varit bra om det gick att lösa.

Några tankar, tips, funderingar?

Link to comment
Dela på andra sajter

INTE alls bra att koppla in högtalarutgången på stärkaren in i en signalingång, dvs ljudkortet. För att driva högtalare behöver man ström dvs ett effektsteg som skall driva högtalaren, med tex 100W. Tänk sjäv å köra in det i ljudkortet AJ,AJ

dvs det är skillnad på signalsteg och effektsteg

Kolla även på kablarna du använder, signalkabel, mellan git å stärk.

Högtalarkabel mellan stärk och högtalare. DET ÄR INTE SAMMA KABEL, jag har varit

med om det vid ett flertal tillfällen att man man använt signalkabel mellan stärkare

och högtalare, det är inge bra.....

Kolla i manualen, vad jag ser bör det funka som du tänkt.

http://www.peavey.com/assets/literature/manuals/00583640_3.pdf

EDIT: SÅG ATT JA missförstått, så skippa det ja skrev, de är alltså så att signalen blir

ok om man spelar skithögt på stärken?

"Om man inte har någon högtalare inkopplad så blir det ju ingen ström eftersom

det krävs att det finns en krets för att det skall bli ström. Men ju lägre last man har

ju högre ström.

tex

U=IR om R=10 och U=20 så blir ju I=2 men om:

R=1 och U=20 blir ju I=20 dvs mycket högre, det är det som gör att steget brinner

om man har för låg last, dvs strömmen blir för hög.

men om R är oändligt dvs ingen högtalare inkopplad så blir det ju ingen ström!

Men ja vet inte om det funkar hos din stärkare men är värt att kolla upp kolla med generalagenten de borde kunna hjälpa dig

Redigerat av madeinroad79
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...