Jump to content
Annons

Problem med ny midi controller


Paste

Recommended Posts

Hej!

Fick hem min nya nanoKONTROL idag. Enkel att installera etc. men den verkar inte kunna fungera riktigt bra i Ableton. När jag assignar en utav knapparna till t.ex. "On/Off" delen på en effekt så måste jag hålla inne knappen för att aktivera den .. det räcker inte med att trycka ner den en gång som jag tror att man ska kunna göra.

Hoppas ni förstår vad jag menar 😲

korg-nanokontrol-460-80.jpg

Dessutom fungerar inte <<, >>, play, stop, rec knappen i Ableton. Vill kunna starta allting när jag trycker på "play" knappen.

Någon som vet hur jag kan lösa detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Just den fungerar utmärkt för mig i Live. Och skriptet som länkas ovan är för lite avancerade extra-möjligheter. Du behöver inte ladda hem skriptet ovan för att använda kontrollern med Live.

Ladda hem KORG KONTROL Editor (Klicka nano Software i högerspalten)

I det programmet väljer du om knapparna ska vara Momentary (dvs. funktioner aktiveras enbart när du håller ner knappen) eller Toggle (varannan knapptryckning växlar mellan på och av)

Spara inställningarna (Scene Data och Scene Set)

Öppna Ableton Live, välj MIDI Learn, markera önskad kontroller i Live och vrid till slut den kontrollratt du vill ska styra parametern. Klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just den fungerar utmärkt för mig i Live. Och skriptet som länkas ovan är för lite avancerade extra-möjligheter. Du behöver inte ladda hem skriptet ovan för att använda kontrollern med Live.

Ladda hem KORG KONTROL Editor (Klicka nano Software i högerspalten)

I det programmet väljer du om knapparna ska vara Momentary (dvs. funktioner aktiveras enbart när du håller ner knappen) eller Toggle (varannan knapptryckning växlar mellan på och av)

Spara inställningarna (Scene Data och Scene Set)

Öppna Ableton Live, välj MIDI Learn, markera önskad kontroller i Live och vrid till slut den kontrollratt du vill ska styra parametern. Klart!

Utmärkt svar Linus! Tack så jättemycket! 😕

Men hur ställer jag in rec, stop, play knappen? samt spola fram, respektive bak?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur ställer jag in rec, stop, play knappen? samt spola fram, respektive bak?
Öppna Ableton Live, välj MIDI Learn, markera önskad kontroller i Live och vrid till slut den kontrollratt du vill ska styra parametern.

...och MIDI-inlärningsläget hittar du längst upp till höger bredvid CPU-mätaren.

Så, en gång till. När du är i inlärningsläget trycker du playknappen i Live och sedan motsvarande knapp på din nanoKontrol osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej!

Men hade tänkt mig någon mer permanent inställning som gör att det är så av "default", så att säga ..

Så varje gång jag sätter igång Live + controllern så är det redan förinställt 😳

Spara projektet du ändrat det i och välj det som standard när du öppnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...