Jump to content
Annons

ASIO4ALL


slaptap

Recommended Posts

Har hela tiden förlitat mig på de gamla MME-drivisarna (mitt gamla favorit-"släng snabbt ihop"-program köper bara de) och WDM:arna för mer "krävande" grejer. Har haft dåliga erfarenheter av ASIO sen tidigare då det inte köpt min konfiguration av inaktiverade MIDI-funktioner på hårdvaruljudkortet ersatta av virtuella MIDI-ljudkort. Eftersom jag bara jobbar med wave (samplitude) så har det aldrig varit problem med MME/WDM. Testade ReValver Live (gitarrförstärkare i mjukvaruformat) på studiolådan häromdagen, och fick inte latencyn under 1/2 sekund. Knaster, hängningar och sprakande förgyllde ljudbilden också (naturligtvis). Att pilla i inställningarna hjälpte inte, vare sig i ReValver eller ljudkortet. Maskinen har ork (3,2GHz, 1,5GB RAM) så det är inte där det fallerar. Ljudkortet är (fortfarande) ett M-audiophile 2496 med uppdaterade drivisar. Allt fungerar klanderfritt.

Men eftersom jag hört en del om ASIO4ALL här på forumet så beslöt jag mig för att kolla upp det, och döm om min förvåning när jag läste "Universal ASIO Driver For WDM Audio" på web-sidan. Innebär det här att jag kan ersätta mina (tidigare) så stabila WDM-drivisar med ASIO4ALL? Ingen risk att det fuckar upp sig med ljudkortets drivisar, eller gör "rent hus" med mina musikprogram? Har någon här haft bekymmer med ASIO4ALL? 😏

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Q: Is this safe?

A: ASIO4ALL is a user mode component that is neither running nor even being loaded unless you start an ASIO host application. It does not overwrite/replace anything in your system except previous versions of itself. The worst thing that could possibly happen is that it crashes, in which case you simply uninstall and forget about it.

I övrigt håller jag med Android.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt kort ska väl ha tokstabila fabriksdrivrutiner, så varför dra in 3:e-partsdrivisar??

Jag är osäker här. Jag har ju inte installerat någon ASIO tidigare, och har inget program som kräver eller stöder ASIO, bortsett från Samplitude som ska fungera med både WDM och ASIO. Och visst, M-Audiokortet har bombsäkra drivisar, men är det inte så att kortets drivisar snackar med OS:et via MME/WDM/ASIO? Dessa kan väl närmast jämföras med ett "protokoll" som länkar. Utan MME/WDM/ASIO kan Windows inte spela upp någonting överhuvudtaget oavsett hur många drivrutiner man läser in till ljudkortet, eller cyklar jag omkring på trehjulingen nu?

dede säger att det funkar, så jag litar på det. Skulle det skita sig så är det bara att avinstallera som speed-focus upplyste om. Jag testar. Tack fellows! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, installerade ASIO4ALL och tittade in i settings. Där stod "Error. No WDM-drivers found on your system". Det var där felet låg. Undrar bara var mina WDM-drivisar tog vägen. Slängde ut ASIO4ALL och läser om OS:et. Kan behöva en uppfräschning. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...