Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Går i tankarna på att köpa ett Nord Electro och har följande frågor:

1. Version 2 eller 3. Vad skiljer? Är man dumsnål om man köper 2'an?

2. 61 eller 73 tangenter? Givetvis en smakfråga. Men i rocksammanhang, upplever du att 61 räcker?

3. Finns det några motsvarigheter i andra märken? Ska främst spela Piano och Orgel i Springsteen liknande musik.

4. Läste nånstanns att några Pianoljud inte stämde, verkar konstigt men iaf...

5. Kan man byta ut ljuden?

Supertacksam för svar!

Annons
Postat (redigerat)

Bra syntetisator! Jag tror att 3:an har de inbyggda pianoljuden från Nord Stage redan från början. Att man dessutom på den kan göra egna samplingar och lagra tror jag, överhuvudtaget är väl minnet mycket bättre på 3:an än den 2:a jag fått tillgång till? Men vad jag förstår så kan man eller åtminstone kunde man hämta hem nya pianoljudfrån deras officiella webbsida. Det blev dock inte av, när jag skulle in nästa gång så fanns de inte kvar. Borde titta igen. 73 tangenter är att föredra, prisskillnaden är väl inte så stor? Annars kan man köpa ett M-Audio masterkeyboard 88 tangenter och Electro i rackvariant. Det enda jag kan säga negativt är att vissa toner på pianoljudet kan låta tystare, så då testade jag flera andra exemplar av samma syntetisator och det låter likadant på alla exemplaren - så det beror inte på fel med just min egen. Och inte heller på en hörselskada i just det frekvensbandet, det har jag kollat. Slitage på dämpplattor angavs som ett skäl, men det vore otroligt att de slitits exakt likadant på just den/de tangent/er jag har haft problem med på alla 4-5 exmplaren jag provat vid olika tillfällen/sändningar i olika butiker. Att samplingen är gjord sådan är en bättre förklaring. Skiftar man till hammond eller wurlitzer så hörs det inte på den tangent som stör mig mest.

Väska skaffar man lämpligen från Thomann, Thomann Keyboard Case Electro II. Cirka 1500 kr. Istället för den där praktiska softbagen, eller som komplement möjligen.

Redigerat av debatt
maart (oregistrerad)
Postat

jag skulle definitivt satsa på en III:a. Den har, som detbatt skrev, större minne att lägga egna ljudbanker på, riktigt bra EQ o.s.v. Vad gäller 61/73 känner jag personligen mig begränsad av 61-tangentsklaviaturer. iofs kör jag mest jazz, och då vill jag gärna ha minst en oktav till. men som du säger är det en smaksak och inom rock-genren du beskriver kanske 61 räcker... du får nästan känna efter hur det känns. En 61:a blir ju både lite mindre och lättare(?) så det kanske är smidigt om man är ute och giggar mycket.

Det finns säkert andra tillverkare som gör alternativ, eller så kan man göra som debatt föreslog och skaffa separat klaviatur och rack-enheter eller t.o.m. en laptop med mjukvarusyntar. Det kanske blir ännu mer flexibelt MEN dessa lösningar blir inte alls så smidiga som att bara ha en klaviatur med sig ut om man giggar.

jag har ingen NE själv men jag har provat en del eftersom jag är väldigt sugen på att skaffa en, när ekonomin tillåter alltså.

Debatt: det där med dämpplattorna skrev jag bara som en möjlig förklaring till dina problem, eftersom jag haft problem som liknade dina i din beskrivning, fast med min Juno-D. Då var det dämpmattorna som var slut. Men det var ju bara en förslag, inte 'ett skäl som angavs' (från min sida iaf). Men du har väl en II:a? antagligen är det inte samma problem med olika volym i III:an.

Postat
jag skulle definitivt satsa på en III:a. Den har, som detbatt skrev, större minne att lägga egna ljudbanker på, riktigt bra EQ o.s.v. Vad gäller 61/73 känner jag personligen mig begränsad av 61-tangentsklaviaturer. iofs kör jag mest jazz, och då vill jag gärna ha minst en oktav till. men som du säger är det en smaksak och inom rock-genren du beskriver kanske 61 räcker... du får nästan känna efter hur det känns. En 61:a blir ju både lite mindre och lättare(?) så det kanske är smidigt om man är ute och giggar mycket.

Det finns säkert andra tillverkare som gör alternativ, eller så kan man göra som debatt föreslog och skaffa separat klaviatur och rack-enheter eller t.o.m. en laptop med mjukvarusyntar. Det kanske blir ännu mer flexibelt MEN dessa lösningar blir inte alls så smidiga som att bara ha en klaviatur med sig ut om man giggar.

jag har ingen NE själv men jag har provat en del eftersom jag är väldigt sugen på att skaffa en, när ekonomin tillåter alltså.

Debatt: det där med dämpplattorna skrev jag bara som en möjlig förklaring till dina problem, eftersom jag haft problem som liknade dina i din beskrivning, fast med min Juno-D. Då var det dämpmattorna som var slut. Men det var ju bara en förslag, inte 'ett skäl som angavs' (från min sida iaf). Men du har väl en II:a? antagligen är det inte samma problem med olika volym i III:an.

Har sedan hört Jam säga samma grej om dämpning i Electron. Men... njaa.

Tror samplingen är gjord sådan.

Konkret innebär det att jag får trycka hårdare på en och annan tangent för att volymen ska bli likvärdigt hög.

Postat

Tackar för tips å tankar.

Har beslutat mig för en med 73 tangenter iaf. Tror det känns lite instängt annars.

Dom här pianotonerna med svagare volym, går det att åtgärda? Finns dom på alla?

Får se om ekonomin pallar en 3a, men förstår att det är bättre.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.