Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Nu Àr det dax att uppgradera/byta effekt för att spela live med. Har idag en gammal Boss GX700 som jag har en del skit pÄkopplat pÄ, men nu kÀnner jag att det inte fungerar riktigt lÀngre sÄ en ny och helst i rack vill jag ha.

Har en Line6 Pod XT live , men tycker inte att ljuden hÄller hela vÀgen. Disten Àr bra, men rÀcker inte hela vÀgen. Effekterna Àr klena och har varken djup eller bredd dock finns det ljusglimtar nÀr man la till de övriga förstÀrkardelarna sÄ att möjligheterna blev större. AnvÀnder den mycket nÀr jag ska spela in saker dÄ jag tycker den fungerar bra. TyvÀrr Àr nÀstan alla orginalljud kassa.

Mycket av orsaken att jag köpte den var att mÄnga pratade sÄ varmt om POD och att man kunde uppdatera patchar via nÀtet.

Har Àven tittat pÄ Boss GT-8 och GT-10 ,men tycker inte att jag hittar nÄgot nytt dÀr. Testade dock den i butik och fick ingen kÀnsla för den. Jag kan ha fel hÀr, men vissa distljud lÀt likadana som dem jag har i min gx700. GÄr kanske att ratta till bÀttre, men orginalljuden var hemska.

Innan jag köpte POD för 3-4Ă„r sedan sĂ„ testade jag en VOX tonelab och gillade den varma disten som den hade, men tyvĂ€rr hade den inte sĂ„ mycket möjligheter dĂ„ 🙂

Har i dagarna testat TC Electronics Nova System och nu börjar det likna nÄgot. RÀtt nÀra det jag Àr ute efter. TyvÀrr sÄ hÀnger den sig nÀr den har blivit varm. Antingen beror det pÄ nÄgot fel eller sÄ Àr det mjukvaran som heter 1.11 (finns en 1.13).

Nackdelen med denna Ă€r att den ligger pĂ„ golvet och en cider eller red bull/vodka i detta Ă€r ju godnatt sĂ„ jag ser helst att mina effekter Ă€r rackade 🙂

Fördelen Àr ju att den lÄter jÀkligt bra. Bredd och djup i ljuden och ett bra hÀng i disten. Tonen behÄlls hela vÀgen och försvinner inte onormalt.

Andra nackdelar Àr att det inte finns nÄgon hörlursutgÄng eller usb koppling. Klart trevlig maskin i vilket fall.

TC har ju andra saker som G major 2 ,men dĂ„ mĂ„ste man ha en dist Ă„ pre amp till denna. Även kompressor! DĂ„ pratar vi om mer pengar. 5500 + 3500 typ, men lĂ„ter det bra sĂ„ visst. Man mĂ„ste ju Ă€ven ha ett pedalbord till detta.

Jag tror dock att Nova system har mycket av detta redan i sig. Dock ingen wahwah!

En annan kandidat Àr ju Digitech GSP 1101. Denna har jag inte testat ,men lÀst och lyssnat pÄ. Denna har ju allt man vill ha och den skall ha riktigt bra ljud Àven om dem Àr digitala. Huvudsaken att det lÄter rÀtt!

Med detta inlĂ€gg sĂ„ vill jag ha Ă„sikter och kommentarer om vad du anser Ă€r bra eller om du har nĂ„gon av dessa och kör med den hĂ„rt. HjĂ€lp mig att vĂ€lja rĂ€tt 🙂

/Mvh Micke

Annons
Postat

Kan hÄlla med att det kanske Àr det mest flexibla Ä sedan ha allt i en vÀska, men det brukar kunna ta plats. Det skall vÀl Àven sÀgas att jag helst inte vill slÀpa pÄ en förstÀrkare som vÀger utan vill ha en bra preamp. Har ett Allen & Heath mixerbord och det gÄr att fÄ rÀtt bra ljud i detta.

Som coverduo sÄ har man ju rÀtt mycket att slÀpa pÄ och man försöker alltid att göra det enkelt för sig Àven om man fÄr göra vissa avkall pÄ andra saker.

En anna sak Àr ju att ljuden lÄter hyffsat bra och viktigast av allt Àr ju att man sjÀlv Àr nöjd. NÀr man spelar pÄ klubbar och andra krogar live sÄ Àr det inte alltid nödvÀndigt att ljudet Àr av toppkvalitet utan det viktigaste Àr man Àr trygg i grejorna och kÀnner sig bekvÀm att lira med dem.

SjĂ€lvklart fĂ„r det ju inte lĂ„ta skit, men jag tror ni vet vad jag menar utan att skriva en uppsats om detta 🙂

/Mvh Micke

jag har alltid föresprÄkat: ett ljud=en dosa

dyrt men flexibelt !

Postat

det fiffiga med dosor; om dom skapar ditt ljud,

sÄ kan du anvÀnda vilken förstÀrkare som helst,

lÄna-hyra pÄ plats.

😄

Postat

Den hade jag missat. Grymt sound 😄

I denna verkar allt finnas som preamp, dist, kompressor och wahwah.

G major har ju ingen dist/comp/preamp i sig eller har jag fattat fel. G major Àr vÀl bara en Àldre variant och Àven den utan dessa effekter?

Jag kan ha fel hÀr sÄ rÀtta mig...

Sedan har de ju den hÀr Nova System som Àr en bantad variant av G-force antar jag. Den saknar dock wahwah.

/Mvh Micke

TC-Electronics G-Force! Är den för dyr sĂ„ gĂ„ ner till G-Major.
Postat

Jag förstÄr inte varför du vill ha en multieffekt, det lÄter ju som att du bara vill ha ett skönt cleant och distat ljud? köper du multieffekt betalar du ju för massa saker du aldrig kommer anvÀnda, köp en ordentlig distpedal istÀllet, Ànnu hellre en bra combostÀrkare!

en rördist, en analog delay och en wahwah kommer man lĂ„ngt med! fast du kanske spelar tool-covers som krĂ€ver alla effekter i vĂ€rlden pĂ„ samma gĂ„ng? 😉

hÄller inte med tordA, en kedja av effekter Àr mycket mer flexibel dÄ du kan koppla hur du vill med vad du vill!

lycka till!

Postat

Behöver lite fler saker Àn sÄ Àn bara en dist. Kan hÄlla med att en del multieffekter har en massa olika effekter utan nÄgon kvalite. Jag vill ha möjligheten att kunna kombinera med ivf dist, chorus/flanger, reverb och delay. Sedan en noicegate och kompressor Àr ju trevligt.

Skall dessa köpas lösa sÄ lÀr det kosta en slant samt att det kommer ta lite plats pÄ scengolvet. Plats Àr fanimej en bristvara tycker jag oftast.

Jag tycker att TC har klart de bÀsta effekterna hittils, men dÄ har jag inte testat Digitech Àn.

Min idé nu Àr isf att börja med en G major 2 och sedan se om jag kan köra med nÄgon befintlig preamp/dist innan jag ev köper TC disten.

Skall man köpa lösa delar av TC sÄ kostar ju varje del cirka 3000kr. LÀr ju hamna pÄ 10000 ivf som helst.

/Micke

Jag förstÄr inte varför du vill ha en multieffekt, det lÄter ju som att du bara vill ha ett skönt cleant och distat ljud? köper du multieffekt betalar du ju för massa saker du aldrig kommer anvÀnda, köp en ordentlig distpedal istÀllet, Ànnu hellre en bra combostÀrkare!

en rördist, en analog delay och en wahwah kommer man lĂ„ngt med! fast du kanske spelar tool-covers som krĂ€ver alla effekter i vĂ€rlden pĂ„ samma gĂ„ng? 😉

hÄller inte med tordA, en kedja av effekter Àr mycket mer flexibel dÄ du kan koppla hur du vill med vad du vill!

lycka till!

• 8 mĂ„nader senare...
Postat

LÄnar trÄden lite. Jag har en BOSS GT-10 och spelar in via USB....men skulle det kunna bli nÄgon fÞrbÊttrad inspelningskvalitÚ om man spelade in via S/PDIF porten?

Postat

Har bara grymma erfarenheter av TC's prylar. Deras multis verkar vara riktigt grymma.

SÀger dock nej till boss och Vox prylar. Har inte lyckats fÄ dem lÄta bra. 1+ till line6 som har blivit mycket bÀttre pÄ senare tid men TC piskar fortfarande.

Novan Àr ju egentligen alla deras novapedal i en.

Postat (redigerat)

Lyssnade pÄ G-force pÄ hemsidan, lÄter ju apa?

edit// Fanns lite vettigare audioklipp lÀngre ner.

Antar att det gÄr att ratta till bÀttre grejer sjÀlv?

Redigerat av Freddy

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.