Gäst Postat 22 augusti 2009 Postat 22 augusti 2009 (redigerat) Jag har varit ganska fast bestämd att köpa ett par genelec 8020 till min portabla studio. Till det att par bra lurar. Känns kanske lite som en onödigt tråd men, tror ni det kommer funkar bra. Att man kan få ihop några vettiga mixar med dessa små plus lurar? Målet är att kunna spela in råmaterial men ändå kunna få till ett bra ljud, hör vad det blir av det hela. Sedan ta med sig hem till stora studion. Sätta sig där med större monitorer/akustik och annat gott. Men självklart försöka spela in hemma det mesta i en riktig studio. Men det är ju inte alltid det blir så. De är ju tunna under ca 65hz. Men med ett par lurar borde det väl gå rätt bra ändå. Några synpunkter? /// Redigerat 22 augusti 2009 av Gäst
slejnard Postat 22 augusti 2009 Postat 22 augusti 2009 Ska du mixa hemma sen behöver du väl inte släpa med dig högtalare tycker jag. Mer att släpa på= mindre portabelt.
Gäst Postat 22 augusti 2009 Postat 22 augusti 2009 Men jag vill ha med mig ett par hur som. Etc när jag är borta flera veckor eller annat. Men får idéer. Eller ska spela in något till någon hemma hos någon (om någon fattade det :S), så vill man kunna göra lite enklare mixar och spela upp det.
Claes Holmerup Postat 22 augusti 2009 Postat 22 augusti 2009 (redigerat) Instämmer med Slejnard. Är syftet främst att spela in råmaterial och göra en "hygglig" mix på plats, så är det smidigare att bara köra med ett par riktigt bra lurar. Du vet ju dessutom aldrig hur akustiken är där du kommer att sitta och göra denna mix... Jag får till helt ok mixar i mina Ultrasone Pro2500, som ett exempel. Redigerat 22 augusti 2009 av Claes
Gäst Postat 22 augusti 2009 Postat 22 augusti 2009 (redigerat) Jag håller helt med. Men jag vill ändå ha med mig ett par små, typ 8020. Att tilläga är också att jag ännu inte har den stora studion klar ännu. Så det jag har i lysningsväg ännu är noll. Så tänkte att ett par lurar plus 8020 blir en bra start. Har inte råd att köpa större just nu. Men jag vill ändå få till det någorlunda för stunden. Man för göra det bästa av situationen. Och vänta tänker jag inte göra, ingen aning när jag får jobb :/. Arbetslös nu efter sommaren. Så kan detta bli en bra start. Sry att jag var lite flummig, sent och trött. Men nu kanske ni får en annan syn på det hela. Redigerat 22 augusti 2009 av Gäst
slejnard Postat 22 augusti 2009 Postat 22 augusti 2009 Ja int vet jag hur du ska göra. Nån annan får tycka men du gör självklart som det du känner för bäst själv. "Köpes å köpes..."
Gilbert Postat 22 augusti 2009 Postat 22 augusti 2009 Jag håller helt med. Men jag vill ändå ha med mig ett par små, typ 8020. Att tilläga är också att jag ännu inte har den stora studion klar ännu. Så det jag har i lysningsväg ännu är noll. Så tänkte att ett par lurar plus 8020 blir en bra start. Jag tycker du tänker helt rätt; om man vill ha något (mer eller mindre) bärbart så skulle jag också köpa ett par 8020.
Guitar Nilsson Postat 23 augusti 2009 Postat 23 augusti 2009 Jag vet inte hur de här 8020 låter, men de kanske låter hur fett som helst ihop med en passande sub? Då lämnar du bara suben hemma när du drar till skogs. Om du köper andra större burkar också för hemmaskruvandet måste du lära dig hur två olika system låter, det tar kanske trippla tiden. Bättre att köra med ett system och lära känna det. Jag kör mina Event fullrange fast jag har en sub också. Ibland stänger jag av den, ibland drar jag på den, öronen håller längre om jag inte dunkar på med fetbas hela tiden.
iGnu Postat 23 augusti 2009 Postat 23 augusti 2009 Hade aldrig orkat bära med mig högtalare hur små de än är.. oroa sig över akustiken, lära sig lyssna på dem i varje nytt rum osv..
Gäst Postat 23 augusti 2009 Postat 23 augusti 2009 Flera olika svar. Me jag är inne på samma spår som Gilbert. Så det får bli så 😛 Och nu blir det frukost.
Gäst Postat 23 augusti 2009 Postat 23 augusti 2009 (redigerat) Jag vet inte hur de här 8020 låter, men de kanske låter hur fett som helst ihop med en passande sub? Då lämnar du bara suben hemma när du drar till skogs. Om du köper andra större burkar också för hemmaskruvandet måste du lära dig hur två olika system låter, det tar kanske trippla tiden. Bättre att köra med ett system och lära känna det. Jag kör mina Event fullrange fast jag har en sub också. Ibland stänger jag av den, ibland drar jag på den, öronen håller längre om jag inte dunkar på med fetbas hela tiden. Jag kommer hur som helst att ha mer ä ett system sedan. Vill ha något annat att kontrollyssna i, gärana två olika slags monitorere (etc, adam plus genelec), sedan ett större hifistystem när man drar på lite och sedan det som finns hemma. Någon skiten radio osv. Det är ju rätt vanligt att folk springer runt med en cd skiva och kollar ljudet på flera olika ställen, små hemmaplundare. Men jag är även rätt fast besluten att ha två monitor sytsem hemma. 😛 Lön på tisdag. Så blir det kanske att handla lite då! 🙁 Redigerat 23 augusti 2009 av Gäst
pme (oregistrerad) Postat 23 augusti 2009 Postat 23 augusti 2009 Vad tycker folk om de mindre 6010? 8030 och 8020 finns det praktisk transportväska till och de är väl hyfsat ruggade.
Gäst Postat 23 augusti 2009 Postat 23 augusti 2009 (redigerat) 8030 blir lite mycket att ha med sig. Det kan gå med det blir smidigare med 8020. Sedan den skillnaden som blir mellan 8020 - 8030 känns inte så lockande. Då går 8020 lika bra, annars 8040 eller 8050. 6010 känns helt galet små :S....Fast jag vet inte. Seda går ju 8020 både högre och lägre. Att ha dålig lyssing under 60hz, okey när man har lurar och på sikt större moiotrer hemma. Men att inte kunna spela under 80-75hz känns väldigt mycket. Även om man har ett par andra moitrer sedan så känns det som att de kommer vara skit tråkiga, blir bara lurar då. Efter att hört 8020 ett flertal ggr så är jag lika förvånad varje gång av storleken. 8020 blir! 😱 Sedan kanske ett par ADAM S3X-H, men för huvudstidion är det mycket lyssning och fundering kvar till 😮 Redigerat 23 augusti 2009 av Gäst
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.