Jump to content
Annons

Intel eller AMD? vad och varför?


poppo_89

Recommended Posts

Sitter här och skummar lite om vilken processor man ska använda för att få ut så mycket som möjligt av sitt kreativa flöde... 😄

skall införskaffa ny dator men jag blir idiot på om jag skall använda mig av intel dualcore eller amd phenom x3 el x4...

har bara hört om att amd inte ska vara nå vidare för musikbruk.. men jag hittar inga aktuella trådar om detta.. kan det vara så att svaret är självklart eller är det ingen större skillnad??

jag kommer köra en hel del superior drummer 2.0 och en hel del typ amplitube, pod farm m.m. vad är att föredra då?

upskattar allt som kan tänkas hjälpa mig i mitt sökande i den oändliga djungeln av klockfrekvenser och kärnor..

tack på förhand

Petter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)
Det är inget fel på AMD-prollar men däremot så kan moderkorten som stödjer dem vara olämpliga i musikdatorer. För tillfället så ser jag ingen anledning att inte köra Intel i7.

En god anledning till att inte köra i7 är hyperthreadning, om man nu vill ha i7 så ska man se till att moderkortet stöder att man kan stänga av hyperthreadning.

Link to comment
Dela på andra sajter

En god anledning till att inte köra i7 är hyperthreadning, om man nu vill ha i7 så ska man se till att moderkortet stöder att man kan stänga av hyperthreadning.

Det stöds väl av alla moderkort? Verkar dessutom som detta problem är löst för de allra flesta sequencers.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Det stöds väl av alla moderkort? Verkar dessutom som detta problem är löst för de allra flesta sequencers.

Steinbergs rekommendation är fortfarande att stänga av hyperthreading. Vem är det som har fått det att fungera? Och nej

alla bios stöder inte att man stänger av HT. Lenovo tex. Skulle tro att det nog kan finnas fler från de stora.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter här och skummar lite om vilken processor man ska använda för att få ut så mycket som möjligt av sitt kreativa flöde... 😛

skall införskaffa ny dator men jag blir idiot på om jag skall använda mig av intel dualcore eller amd phenom x3 el x4...

har bara hört om att amd inte ska vara nå vidare för musikbruk.. men jag hittar inga aktuella trådar om detta.. kan det vara så att svaret är självklart eller är det ingen större skillnad??

jag kommer köra en hel del superior drummer 2.0 och en hel del typ amplitube, pod farm m.m. vad är att föredra då?

upskattar allt som kan tänkas hjälpa mig i mitt sökande i den oändliga djungeln av klockfrekvenser och kärnor..

tack på förhand

Petter.

Jag kör då en i7 med Vista. Sonar 8 med ez drummer, Gitarrig och amplitube och det funkar fint. Byggde ihop den för 3 veckor sen. Inga laggspikar osv. processor mätaren är aldrig över 10 % trots massa pluggar och effekter 🙂

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=486145 <-- ett sånt paket äre och trots grafikkortet så är den hyffsat tyst så länge man inte spelar.

Körde en Core 2 förut i min bärbara men där blev det knaster och 50% på processorn efter betyligt mindre saker

Redigerat av snoozer
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...