Jump to content
Annons

Spela in gitarr.


Carle

Recommended Posts

Jag skall göra min första riktiga inspelning helt själv. Har tidigare deltagit i inspelningar när vi gjort skivor men nu tar jag rollen som producent helt själv. Gitarrljudet är viktigt för mig efter som det skapar ett sound som jag ser som en stor del i mitt låtskrivande.

Utrustningen som jag kommer använda är:

Vox Ac 30 CC2

Sure Sm-57

Studio Projects B1

Squire Telecaster Standard Usb

Choruspedal.

Tanken är att det skall låta som gamla The Smiths-gitarrer.

(om du får tag i låten "this charming man" är det bättre. Men den fanns inte på tuben)

Tips och trix? Allt från placering och riktning av mik till hur jag skruvar på gittaren och stärkaren. Använder jag stärkarens reverb eller pluggar i ett program på ett tort ljud? Allt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag skall göra min första riktiga inspelning helt själv. Har tidigare deltagit i inspelningar när vi gjort skivor men nu tar jag rollen som producent helt själv. Gitarrljudet är viktigt för mig efter som det skapar ett sound som jag ser som en stor del i mitt låtskrivande.

Utrustningen som jag kommer använda är:

Vox Ac 30 CC2

Sure Sm-57

Studio Projects B1

Squire Telecaster Standard Usb

Choruspedal.

Tanken är att det skall låta som gamla The Smiths-gitarrer.

(om du får tag i låten "this charming man" är det bättre. Men den fanns inte på tuben)

Tips och trix? Allt från placering och riktning av mik till hur jag skruvar på gittaren och stärkaren. Använder jag stärkarens reverb eller pluggar i ett program på ett tort ljud? Allt!

Ratta in det ljudet du vill ha. Placera sm57:an där konen möter pappen på elementet framme vid grillen/tyget. Spela in. Lyssna på det inspelade ljudet. Ratta stärkaren efter det. Spela in igen. Osv. När du nått så långt du kan kan du testa att flytta micken lite innåt centrum för mer diskant och utåt för mer bas. Små små steg i taget. Även avståndet mellan elementet och micken. Närmre mer proximity och mindre rum, längre ifrån mindre proximity och mer rum. Tänk på att nivåanpassa de inspelade eventen då man annars gärna tycker att det starkaste låter bäst. Testa även redan i detta skede att lägga filter på både topp och botten. Spar sen det till mixningen. Har din stärkare ett speciellt reverb du gillar så spela in med det om du vågar. Själv spelar jag alltid in utan reverb. Om du har möjligheten kan du splitta gitarrsignalen och även spela in ett tort di-spår för ev re-amping i efterhand. Du kan såklart även testa din andra mick eller båda samtidigt, men då gäller det att hålla koll så att du inte får fasproblem. / Lycka till, hoppas det hjälpte /DrHans

Link to comment
Dela på andra sajter

Så som du brukar ha rattarna. Så att det låter som du vill. Du måste lyssna och använda din smak. Ingen kan säga att du skall ställa rattarna på gitarren så och på stärkaren så, placera micken så och simsalabim har du ett visst ljud. Spela in och testa dig fram tills du har det ljud du vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Hur du ska ställa in gitarr och stärkare kan nog ingen hjälpa dig med. Men ett tips är att även flytta på förstärkaren. Ställ den intill en vägg, ställ den mitt i rummet. Prova att ställa den så den kommer högt ovanför golvet. Du två mikar B1:an kan du använda för få olika fas fenomen och mera av rummet

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, lägesrapport. Jag gör lumpen nu. Voxen och Gitarren är beställda men inte köpte än. Det blir för muckpengarna i september. Därav finns det inge "som du brukar ratta". Jag är dessutom låtskrivare, sångare och nu även producent/tekniker. Inte gitarrist. 🤪 Kan egentligen knappt något om gitarrinställngar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang rattarna på gitarren...

Många kör för det mesta fullt på gitarren och ändrar ljudet med stärkarens rattar, av och på med distar osv. Och det är ett bra sätt.

Jag brukar däremot sällan ha fullt på gitarrvolymen, jag har gärna ganska mycket gain på stärkaren och nerskruvat på gitarren när jag spelar lugnare partier. Tycker det ger bättre kontroll på nåt vis. Och kanske även bättre häng/sustain fast ljudet är ganska cleant.

"Snällare" gitarrspel gör jag nästan alltid via halsmicken, aggresivare skrål spelar jag på alla möjliga mick-kombinationer, ofta på stallmicken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis sånt jag är ute efter. det där med låg gitarrgain och hög på stärkaren skall jag definitivt pröva.

Om ni som är duktiga på att ratta ljud kan lyssna på introna till Håkan Hellströms En Vän Med En Bil, samt Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg. Det är ljudet jag är ute efter. Kan ni hinta om vilken mik, vilken eq-ratt som dominerar, hur mycket dist jag kör och så vidare. Speciellt leadgitarren i introt till Känn Ingen Sorg. Men även plockgitarren i hans låt "Den fulaste flickan i världen" är helt fantastisk. Alla tips i världen för att uppnå ett liknande ljud är värdefulla för att jag skall få till en skiva med soundet jag vill ha. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

då ska du inte ha vox utan fender twin till att börja med sen får du köpa dig en bandmikrofon det är vad Håkans inspelningar är med i allfall

Inte ha VOX?!?!?!

Vox funkar ju perfekt till de stilarna. Särkilt AC30 Bra köp mannen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Meningen är väl att jag skall skaffa en fender twin och en roland jazz chorus med tiden. Men voxen känns som ett givet förstaval.

Vad kan man få för en vettig bandmik till en liten peng?

Link to comment
Dela på andra sajter

har inte testa den men jag kan tänka mig att den och de från Ga låter väldigt lika då det antagligen till verkas i samma fabrik men om du vill gå upp i pris så kan jag verkligen rekommendera sontronics sigma då jag själv äger än otroligt bra band mic

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...