Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla glada! :rolleyes:

Jag har noterat att i stort sett varenda musikfil av typen mp3 i genren house eller liknande klippar vid peaks. Jag noterade Àven att efter att jag mastrat mina egna lÄtar och sedan gjort om dem till mp3 sÄ peakar Àven dessa. I wav nÄr de "endast" till -0.0 dB men efter konversion till mp3 sÄ klippar de altsÄ. Fram till nu har jag alltid "skalat" ner mina wav-filer med ca 1 dB för att sedan göra mp3 av dem dÀr de INTE klippar.

Nu till frÄgan, spelar detta nÄgon som helst roll? AltsÄ, visst - ljudkrig osv, 0 dB Àr vÀl kanske inte önskvÀrt. Men den typen av musik jag gör konkurrerar ju trots allt med mp3-filer dÀr typ hela lÄten ligger pÄ 0 dB och nÀr en iPod ligger framme pÄ en fest vill man ju inte lÄta "lÀgre".

Problemet ligger altsÄ INTE i att fÄ upp volymen; frÄgan Àr snarare - efter konvertering till mp3, gör det nÄgot om de klippar - "alla" andra lÄtar gör ju tots allt ocksÄ det?

Tack pÄ förhand!

MVH

Johan

Annons
Postat
Hej alla glada! :rolleyes:

Jag har noterat att i stort sett varenda musikfil av typen mp3 i genren house eller liknande klippar vid peaks. Jag noterade Àven att efter att jag mastrat mina egna lÄtar och sedan gjort om dem till mp3 sÄ peakar Àven dessa. I wav nÄr de "endast" till -0.0 dB men efter konversion till mp3 sÄ klippar de altsÄ. Fram till nu har jag alltid "skalat" ner mina wav-filer med ca 1 dB för att sedan göra mp3 av dem dÀr de INTE klippar.

Nu till frÄgan, spelar detta nÄgon som helst roll? AltsÄ, visst - ljudkrig osv, 0 dB Àr vÀl kanske inte önskvÀrt. Men den typen av musik jag gör konkurrerar ju trots allt med mp3-filer dÀr typ hela lÄten ligger pÄ 0 dB och nÀr en iPod ligger framme pÄ en fest vill man ju inte lÄta "lÀgre".

Problemet ligger altsÄ INTE i att fÄ upp volymen; frÄgan Àr snarare - efter konvertering till mp3, gör det nÄgot om de klippar - "alla" andra lÄtar gör ju tots allt ocksÄ det?

Tack pÄ förhand!

MVH

Johan

SÀtt taket pÄ waven till -0.2 sÄ fÄr du klippfria mp3:or.

LÄter det dÄ "lÀgre Àn andra lÄtar pÄ fest" Àr det mix / mastringstekniken som brister.

Postat

Och för att svara pÄ din sista frÄga: Om det lÄter bra sÄ Àr det givetvis bra.

Alla andra mp3:or gÄr inte i taket, och det Àr inte dÀrför dom lÄter fetare Àn dina lÄtar.

Postat

Hm, okej... Jag Àr ganska övertygad om att det inte Àr sjÀlva mixningen/mastringen som brister. Inte vad gÀller just denna lÄt iaf. "Loudnessen" Àr "bra", det Àr mer sjÀlva slutsteget till mp3 jag oroar mig för. Jag granskade ett par lÄtar i Adobe Soundbooth och i vissa av dem sÄ stÄr det "over" redan efter första kicken. Har sett det förut men aldrig riktigt reagerat pÄ det förrÀn nu. Detta Àr precis vad som hÀnder mig efter att jag gjort dem till mp3. NÀr jag mixar lÄtarna kanske de ligger runt -3dB eller nÄgot sÄnt, sen kör jag mastring med T-RackS 3 med en lite modifierad version av "Super Loud" presetet. Taket ligger visserligen pÄ 0 dB, men Àven om jag Àndrar till sÀg -0.3 dB sÄ blir nÄgra enstaka peaker hÀr och dÀr i lÄten och "over" dÄ jag gör dem till mp3. För att vara helt sÀker pÄ att den inte blir "over" efter konvertering fÄr jag dra ner den 1 dB och sedan konvertera.

Det Àr vÀl inget enormt problem egentligen, klart jag kan "offra" 1 dB i volym för att slippa att filen blir "over", men nÀr jag vÀl spanat in flertalet av de lÄtar som för nuvarande ligger i min "fest"-playlist i min iPod sÄg jag att mÄnga av dem faktiskt slÄr i "over" dÀr lÄten Àr som "högst" vad gÀller volym.

Postat

Skaffa brickwall limiter, typ waves L2/L3 och lÀgg den efter t-racksen och se till att den arbetar sÄ lite som möjligt, för att behÄlla sÄ mkt som möjligt av punch och transienter. T-racksen Àr lite för slapp i limitern imo, den Àr mer "rock".

Postat (redigerat)

Det Àr ett dokumenterat faktum att de flesta mp3-algoritmer klipper om originalfilen ligger nÀra nollan. Om man mastrar för mp3 sÄ ska man (om man Àr noga, vilket man naturligtvis ska vara) ligga pÄ ca -0.3 till -0.6 dB under noll (beroende pÄ vilken algoritm som man anvÀndas för mp3-kodning) annars sÄ kommer det att klippa i mp3-filen. TyvÀrr Àr det fÄ som vet om detta frÄnsett fackfolk.

EDIT: RĂ€ttelse; 0.3 till 0.6 dB under noll eller -0.3 till -0.6 dB
 i texten blir ju resultatet +0.3 till +0.6 dB
 🙂

Redigerat av Gilbert
Postat

Javisst Àr det som Gilbert skriver.

Vill förtydliga att det hÀr Àr ett problem redan vid uppspelning av mp3-filerna. Det uppstÄr alltsÄ inte vid omkodning till wav eller aiff.

Tumregeln blir som vanligt, lÄter det bra Àr det bra.

Postat

Ah, okej, tack! 🙂 FĂ„r helt enkelt anpassa filerna lite innan jag gör om dem till mp3. Bra att veta! 😏

Tack för era bra och snabba svar!

MVH

Johan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.