Jump to content
Annons

Tips och kommentarer på hur jag ska mixa


Linus Hedberg

Recommended Posts

Hej!

Nu har jag lyckats producera en av mina första inspelningar i Pro Tools LE 7.4.

Jag vill gärna har kritik på hur ljudbilden är och hur jag förbättrar den. Jag vill gärna ha så lite articifiella effekt som möjligt (i.o.m. att det inte tillhör stilen) men vill ändå att ljudbilden ska hålla en bra kvalité. Vill även att ljudet ska bli fetare

Jag är nybörjare inom inspelning så skulle också uppskatta att få veta hur man gör det om det inte är något som är standard eller hur man får tag i informationen.

Alla former av tips uppskattas 🙂

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=7255

Redigerat av Linus Hedberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Håller med Slejnard att du är riktigr bra på spela. Men betänk att det här är ett instrument och ett akustiskt instrument dessutom. Hade den mixats in i t ex en poplåt så hade det varit mer att göra för passa in i en mix. Ett bra reverb kan du ju i alla fall lägga på. Om du lyssnar på andra såna här stycken som gjorts på CD så ska det låta så här. Den behöver inte göras fetare heller. Den ska vara så naturlig som möjligt. Kort och gott den är bra som den är. Ser ingen som helst anledning att göra något speciellt mer med den. Som sagt var förutom lite reverb på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först får man väl berömma dig spelskicklighet, strålande bra. Angående ljudkvaliten så brukar det bästa vara att spela in det så det låter bra för det är inte alltid helt lätt att fixa det i efterhand. En bra mic och en riktigt bra preamp och ett rum med en bra klang... Har man inte det så blir det svårt att få det att låta riktigt bra, speciellt om man inte vill tillägga som du uttrycker det "onaturliga" effekter.

Som sagt bra utrustning i ett bra rum är nyckeln till att få det att låta riktigt bra. Om du pillar för mycket med massa pluggar så brukar ljudet bli mindre och mindre, åtminstone enligt mina erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Kompressor om du känner för det och lite eq runt 5 khz så att knäppandet i guran kommer fram mer...

Inom klassisk musik finns det ingen användning för kompressor. Och med enbart ett soloinstrument finns absolut ingen anledning använda kompressor. Inte ens på en hel symfoni använder man EQ. Förutom lite på mastringen. Och klassisk gitarrmusik är jag högst tveksam om man överhuvudaget använder EQ på utan löser det med mickningen och ett bra rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inom klassisk musik finns det ingen användning för kompressor. Och med enbart ett soloinstrument finns absolut ingen anledning använda kompressor. Inte ens på en hel symfoni använder man EQ. Förutom lite på mastringen. Och klassisk gitarrmusik är jag högst tveksam om man överhuvudaget använder EQ på utan löser det med mickningen och ett bra rum.

Nej...det är helt klart möjligt att det är så "by the book", det vet du bättre än mig kan jag garantera.

Men det var mitt bidrag till hans fråga...men jag får ursäkta om det va korkat... 😳

Men det är ju inte olagligt heller? Som med foto, bara för att man bör praktisera tredjedelsregeln betyder det inte att alla gör det... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej...det är helt klart möjligt att det är så "by the book", det vet du bättre än mig kan jag garantera.

Men det var mitt bidrag till hans fråga...men jag får ursäkta om det va korkat... 😳

Men det är ju inte olagligt heller? Som med foto, bara för att man bör praktisera tredjedelsregeln betyder det inte att alla gör det... 😄

Förr när musik spelades in så blev det ju till bandspelaren, där får man ju en liten typ av kompression beroende på hur man ställer in maskinen, så att lägga lite comp på en hd inspelning kan mycket väl förbättra så länge det är kompression av rätt karaktär, oavsett musikstil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog i.a.f. prova att lägga en svag kompressor på masterregeln. Ställ in ration väldigt lågt, nånstans mellan 1,5:1 och 2:1. Ställ sedan thresholden så den jobbar nästan hela tiden och ha en ganska långsam attack. Då kommer kompressorn inte ta bort transienterna från gitarren men den kommer trycka ihop helheten lite grann och skapa en mer kompakt ljudbild.

Det här är givetvis en smakfråga men det skadar aldrig att testa och jag skulle som sagt prova för att höra om låten vinner på det eller om det förstör dynamiken i ditt spel.

Till sist vill även jag säga att jag är mycket imponerad av ditt spel.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Förr när musik spelades in så blev det ju till bandspelaren, där får man ju en liten typ av kompression beroende på hur man ställer in maskinen, så att lägga lite comp på en hd inspelning kan mycket väl förbättra så länge det är kompression av rätt karaktär, oavsett musikstil.

Det du kan lägga för det är en tapesaturatorplugg såsom Vintagewarmer. Annars finns Ferox som är gratis och hämta här: http://www.jeroenbreebaart.com/ Då får du lite tapekompression som tar bort lite av det stela digitala.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Nej...det är helt klart möjligt att det är så "by the book", det vet du bättre än mig kan jag garantera.

Men det var mitt bidrag till hans fråga...men jag får ursäkta om det va korkat... ☺️

Men det är ju inte olagligt heller? Som med foto, bara för att man bör praktisera tredjedelsregeln betyder det inte att alla gör det... 😄

Man lär sig så länge man övar, och lever, förhoppningsvis. 😉 Men nej inte korkat svar. Inte olagligt idag men kanske i morgon? Så passa på idag. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån typ av tapekompressionsplugg kan absolut vara intressant att testa, och tipset om lite kompressor likaså, även om Diehard har rätt i det han säger... ☺️

Sen vet jag inte vilka prylar du har, men det låter kanske inte som världens bästa mick, eller är det guran? Sitter du med lite "så-där" prylar så kolla upp dem först, där börjar ljudkedjan...

Och sen, toppenlirat! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag vet inte varför man inte skulle använda kompressor.

Och varför inte använda EQ?

Självklart skall man använda dom verktyg som finns tillgängliga för att förbättra ljudet på inspelningen.

Sosloinstrument eller ej, försiktigt användning av EQ, kompressor eller hjälpa rumsklnagen på traven med ett "extra" rum är inget fel.

Bra spelat!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nu har jag lyssnat lite till.

Lite mer diskant från säg 8kHz med några db´s höjning skulle nog göra susen.

Sedan skulle jag skär lite rund 200hz några Db för att få bort lite bummerl och då kommer nog knäppen att framträda bättre utan att du behöver höja dessa.

Ett litet litet rumsreverb skulle sitta fint, försiktigt insmuget så att det bara skapar lite känsla av rum.

Var har du micken någonstans när du spelar in?

För övrigt var det kanon att testa mina Bricasti impulsfiler på detta lilla stycke! ☺️

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Man lär sig så länge man övar, och lever, förhoppningsvis. 😉 Men nej inte korkat svar. Inte olagligt idag men kanske i morgon? Så passa på idag. 😛

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra inspelning skulle jag också tillägga här, men springer lätt ifrån kompressorpolisen Diehard när han kommer lubbandes med sin kompressorbatong.. tjillevippen på're!

Jag skulle nog som loopen testa att lägga på lite lätt kompression, eq'a bort bumlet och artificiera med ett (bra) reverb i liten mängd, bara så det blir ytterligare en dimension som lyfter det som redan är bra.

Sån här soloekvilibrism tror jag även skulle låta rasande snyggt med ett EMT reverb eller Plate 140 på sig..

Men det duger ju som det är

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Mycket bra inspelning skulle jag också tillägga här, men springer lätt ifrån kompressorpolisen Diehard när han kommer lubbandes med sin kompressorbatong.. tjillevippen på're!

Bäst du tittar dig över axeln nästa gång du använde en kompressor. Jag kanske står där. Grrr 😲😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...