Jump to content
Annons

Studiobygge från grunden


olagitarr

Recommended Posts

Annons
Ludde46 (oregistrerad)

Du skall ha gips--det är ljudisolerande i sig självt...vilket inte plywood är.....sen e det ju frågan om du skall regla upp en stomme ( å isolera den eller inte ??)

Man kan asså limma upp gipsen direkt på väggen....men det är ju bättre om du reglar upp väggarna runtomkring..............

'Då skall du ha luftspalt till intilliggande väggen..minst 25 mm...jag rekomenderar att du reglar med 120x45 reglar..i trä

en del vill regla med plåtskenor....men ljudhänseende så är plåt (stål-reglar) inget bra....

stålreglar e till för att minska brandrisken, inget annat

I vissa studios vill de ha 3 lager gips..I andra studios jag kollat vill de 5 lager gips,,,,

men men..3 lager räcket gott, om du reglar med trä

kolla min post om isolering av väggar

Ha det gött

Redigerat av Ludde46
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu beror det ju på hur mycket ljudisolerade effekt du vill ha utåt-inått. Om det inte är så stor vikt i att det låter lite utanför rummet är det helt vansinne med 5 lager gips. Kommer inte bättre akustiken i rummet.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Du skall ha gips--det är ljudisolerande i sig självt...vilket inte plywood är.....sen e det ju frågan om du skall regla upp en stomme ( å isolera den eller inte ??)

Man kan asså limma upp gipsen direkt på väggen....men det är ju bättre om du reglar upp väggarna runtomkring..............

'Då skall du ha luftspalt till intilliggande väggen..minst 25 mm...jag rekomenderar att du reglar med 120x45 reglar..i trä

en del vill regla med plåtskenor....men ljudhänseende så är plåt (stål-reglar) inget bra....

stålreglar e till för att minska brandrisken, inget annat

I vissa studios vill de ha 3 lager gips..I andra studios jag kollat vill de 5 lager gips,,,,

men men..3 lager räcket gott, om du reglar med trä

kolla min post om isolering av väggar

Ha det gött

nu är väggen bara av murarsten men ska jag ha en luftspalt mellan murarstenen och reglingen??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...