Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Heej nu ska det byggas studio i källaren, kommer nog komma med hundratals frågor 😉 men en sak jag inte har en arning om är om jag ska ha gips skiva eller play-wood?

Annons
Guest Ludde46
Posted (edited)

Du skall ha gips--det är ljudisolerande i sig självt...vilket inte plywood är.....sen e det ju frågan om du skall regla upp en stomme ( å isolera den eller inte ??)

Man kan asså limma upp gipsen direkt på väggen....men det är ju bättre om du reglar upp väggarna runtomkring..............

'Då skall du ha luftspalt till intilliggande väggen..minst 25 mm...jag rekomenderar att du reglar med 120x45 reglar..i trä

en del vill regla med plåtskenor....men ljudhänseende så är plåt (stål-reglar) inget bra....

stålreglar e till för att minska brandrisken, inget annat

I vissa studios vill de ha 3 lager gips..I andra studios jag kollat vill de 5 lager gips,,,,

men men..3 lager räcket gott, om du reglar med trä

kolla min post om isolering av väggar

Ha det gött

Edited by Ludde46
Posted (edited)

Nu beror det ju på hur mycket ljudisolerade effekt du vill ha utåt-inått. Om det inte är så stor vikt i att det låter lite utanför rummet är det helt vansinne med 5 lager gips. Kommer inte bättre akustiken i rummet.

Edited by Guest
Posted
Du skall ha gips--det är ljudisolerande i sig självt...vilket inte plywood är.....sen e det ju frågan om du skall regla upp en stomme ( å isolera den eller inte ??)

Man kan asså limma upp gipsen direkt på väggen....men det är ju bättre om du reglar upp väggarna runtomkring..............

'Då skall du ha luftspalt till intilliggande väggen..minst 25 mm...jag rekomenderar att du reglar med 120x45 reglar..i trä

en del vill regla med plåtskenor....men ljudhänseende så är plåt (stål-reglar) inget bra....

stålreglar e till för att minska brandrisken, inget annat

I vissa studios vill de ha 3 lager gips..I andra studios jag kollat vill de 5 lager gips,,,,

men men..3 lager räcket gott, om du reglar med trä

kolla min post om isolering av väggar

Ha det gött

nu är väggen bara av murarsten men ska jag ha en luftspalt mellan murarstenen och reglingen??

Posted
nu är väggen bara av murarsten men ska jag ha en luftspalt mellan murarstenen och reglingen??

Nu är det ju inte bara akustiken som man måste ta hansyn till då man bygger om i källare, fukt och ventilation är minst lika viktiga aspekter.

Ställ frågor om sådan i http://www.byggahus.se/forum