Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har problem med att rippa låtar från CD-skivor till mp3.

Håller på att sammanställa en mängd mp3-låtar till ett bröllop och stöter ideliga problem. Jag har alla mp3 på en USB-sticka, men när jag rippar från CD-skivan till en mapp på datorns C: så går allt bra. Men när jag sedan kopierar/flyttar över låtarna till USB-stickan så fungerar det ibland och ibland inte. Detta gäller även mp3-låtar som jag köpt från CDON, och dom är det väl inget kopieringsskydd på?

Lyssnar man på låtarna från USB så fungerar det ett tag, men har man tagit ut USB-stickan och sedan satt in den igen så fungerar inte låtarna. Windows Media Player säger att låtarna inte har ett känt format. Går jag in i utforskaren och tittar på låtarna så har den lilla "skylten" med låt-info, som brukar dyka upp när man håller muspekaren över titeln, försvunnit. Jag har rippat både i WaveLab och i WMP, hela tiden samma resultat. När låtarna slutar att fungera i WMP så fungerar de inte heller i någon annan datorbaserad spela typ VLC.

En del av låtarna på stickan är nedladdade via Pirate Bay, men jag vill komplettera låtlistan med CD-rippade låtar och köpta mp3:or.

Vad är det för fel?

Annons
Postat

Vilket program har du rippat med? Brukar gå att ställa in ifall man vill att ljudfilerna ska bli kopieringsskyddade eller inte, råkar man lämna det på så har man skjutit sig själv i foten lite grand... Högerklicka på någon av låtarna som inte fungerar, egenskaper, sammanfattning, avancerat, ursprung/skyddat och se vad det står!

Postat
Vilket program har du rippat med? Brukar gå att ställa in ifall man vill att ljudfilerna ska bli kopieringsskyddade eller inte, råkar man lämna det på så har man skjutit sig själv i foten lite grand... Högerklicka på någon av låtarna som inte fungerar, egenskaper, sammanfattning, avancerat, ursprung/skyddat och se vad det står!

Jag har rippat i både WaveLab och Windows Media Player. I WMP kan man väl inte kopierningsskydda??? I WaveLab kan det eventuellt vara någon inställning under File / Save special (wave) / Encode (mp3) / Options / Padding.

Men jag har samma problem med köpta mp3 utan kopieringsskydd.

Jag har köpt en ny USB-sticka och formaterat den för att se om det hjälper.

Postat
Jag har rippat i både WaveLab och Windows Media Player. I WMP kan man väl inte kopierningsskydda??? I WaveLab kan det eventuellt vara någon inställning under File / Save special (wave) / Encode (mp3) / Options / Padding.

Men jag har samma problem med köpta mp3 utan kopieringsskydd.

Jag har köpt en ny USB-sticka och formaterat den för att se om det hjälper.

Jodå, se det kan man visst! Vet inte exakt hur det fungerar, men gå in på Verktyg>Alternativ>Rippning och kryssa av "kopieringsskydda musik".

Postat
Jodå, se det kan man visst! Vet inte exakt hur det fungerar, men gå in på Verktyg>Alternativ>Rippning och kryssa av "kopieringsskydda musik".

Tackar för ditt engagemang, men jag löste problemet. Rutan för kopieringsskydd var aldrig ikryssad.

Jag köpte en helt ny sticka, formaterade denna, efter tips från en IT-kunnig, och började om, och det har fungerat helt perfekt. Märkligt att det kan bero på stickan...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.