Jump to content
Annons

Varför får jag in allt ljud på audio kanalen?


Lilla P

Recommended Posts

Jag har börjat nosa lite på sonar 3. Verkar trevligt tycker jag men jag undrar en sak. Jag har gjort en liten låt med en trumloop, några vst syntar och ett sång spår. Men när jag skulle prova att köra sång spåret solo så upptäcker jag att jag får in allt annat ljud på den kanalen åxå. Dv.s loopen och syntarna hörs där med. Jag har provat att ändra routingen till master, bussar respektive ljudkortets utgångar direkt men jag får inte bort fenomenet. Och nej det läcker inte genom micken. Fattar inget?! Är det någon som kan hjälpa ett sonar blåbär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan inte Sonar, men jag kan tänka mig att du spelar in "What you hear is what you get" så att säga. Kontrollera i Windows inställningar (högtalaren nere till höger). Vad har du valt för inspelningskanal där? Om du har "what you hear" så tar du ju både mic ingången, och allt waveljud (och allt annat också) som spelas upp ur datorn och spelar in..

Men som sagt, kan ju inte Sonar, så jag kanske är ute och cyklar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har meckat lite med det där men inte kommit på hur jag skall kunna få in ljud och samtidigt kunna hör något från dom andra kanalerna när jag spelar in, om jag inte skall ha både in och ut aktiverade. Jag hittar ingen inställning som inte handlar om att stänga av "ljud ut" eller "ljud in". Jag kör med en bärbar och det interna kortet som faktiskt är rätt bra. Spelbara latency värden i sonar. Jag får inte samma problem när jag kör med cubase SX2. ( Dock får jag på tok för hög latency så det blir inte spelbart.) Jag tror nog att det är rätt spår men jag förstår inte hur jag skall fixa till detta! Mycket tacksam för fler tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men när jag skulle prova att köra sång spåret solo så upptäcker jag att jag får in allt annat ljud på den kanalen åxå.

Några frågor:

Hur ser din uppkoppling ut? (Mixerbord, etc).

Vad har du för ljudkort och hur ser "kontrollpanelen" ut för detta ljudkort?

Min gissning är att det antingen loopas i mixern, eller på ljudkortet.

//Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era inlägg. Av någon anledning så funkar det nu!? Jag har inte gjort några inställningar som jag inte provat förut, förutom att öppna egenskaper i volymhanteraren i windows (xp home). Fattar inget men man får väl vara glad att det funkar. Förövrigt så kör jag med en bärbar och dess interna ljudkort (avance ac 97). Jag får en latency på 10ms i sonar om jag kör så hårt det går. Ok tills jag har råd att köpa ett firewire kort. Jag använder en liten mixer som mic preamp och tar main out från mixern till line in på ljudkortet. Denna ingång funkar dock som mic in åxå, men jag har stängt av mic in i xp. Utljudet tar jag från ljudkortets line/hörlurs utgång direkt till ett par aktiva "monitorer" (modell data). Jag tror därför inte att det har med mixer setupen att göra, låter troligare att jag får rundkörning i ljudkortet. Frågan är bara hur man ändrar på det och varför det plötsligt fungerar????

Mvh

Petter

Link to comment
Dela på andra sajter

st@ffan.com (oregistrerad)

Att det plötsligt fungerar utan att du gjort något beror på det såkallade "supportsyndromet", dvs att problem fixar sig själva när man frågat om hjälp. Fråga vilken datorsupporttekniker somhelst - alla har hört det i telefonen: "Men nu funkar det när jag har dig med på telefon, fast jag gör exakt likadant som förut".

OBS: detta inlägg är på fullaste allvar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...