Jump to content
Annons

Nyköpt dator men måste byta ljudkort (!?)


prototyp

Recommended Posts

Hej, jag beställde en dator för några dagar sen och fick den i fredags! Denna beställde jag: http://www.dustinhome.se/pd_5010313079.aspx

Och om ni kollar på specifikationer och scrollar ner lite så står det:

PCI-kortplatser (Lediga):

1(0) x PCI-Express x16

3(3) x PCI-Express x1

1(1) x PCI

Då måste väll nummret inom parantes vara så många lediga det finns!? Och jag har ett Emu 1616 ljudkort och det kopplar man ju in via PCI!? Ellerhur?

Och om jag inte ser helt fel så står det 1(1) x PCI. Och då börjar man ju undra lite eftersom att det inte finns någon PCi plats ledig 😏

När jag fick datorn i fredags så började jag med att öppna den (ena sidan) för att sätta in ljudkortet, men den enda grejen som såg ut som en PCI plats satt grafikkortet i! Sen fanns det typ 3 eller 4a jätte små platser! Så nu är det enda alternativet att sälja mitt emu kort (även fast jag verkligen tycker om det) och köpa mig ett firewire eller usb ljudkort. Och då har jag lite frågor!

Jag hade ett tc electronics konnekt 24d innan men det fungerade inte bra alls med mitt trådlösa internet :s Blir det så med alla firewire ljudkort att om man har trådlöst internet så strular kortet? Som tur var hade konnekt kortets kontroll panel någon grej så man kunde gå in i "safe mode" 1, 2 eller 3 och då löstes problemet (nästan).. Om det är samma problem med alla firewire kort är det nog inte en sån bra ide att köpa ett! Har funderat på ett focusrite saffire som är skit billiga på thomann men den kanske inte har någon sån grej som konnekt hade? Så om det är samma sak kommer jag ju inte ens kunna använda kortet.. Vad tror ni? Blir det samma med alla ljudkort? Kan det varit för min andra gamla dator? Kanske inte blir samma med min nya? Sen har jag ochså funderat på ett tc electronic konnekd 6! Någon som har det? Ser bra ut iallafall.. Men är det bra? Usb ljudkort då? Hur är dom?

Hjälp mig snälla! Om någon är intresserad av att köpa ett emu 1616 säg till! Sen om någon har ett usb eller firewire kort till salu säg till.

Mvh douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Så om det är samma sak kommer jag ju inte ens kunna använda kortet.. Vad tror ni?

Istället för att tänka att du inte kan använda ditt ljudkort om du har trådlöst nätverkskort så kan du tänka att du inte kan använda ditt trådlösa nätverkskort när du använder ditt ljudkort. Det går inte att svara på om det blir samma sak på din nya dator, det får du upptäcka själv. Jag hade liknande problem men det försvann när jag upptäckte att det går precis lika bra att göra musik utan trådlöst internet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom igen nu studio!! Bättre kan ni 😏

Detdär nya apogee kortet? ONE!? Hur är det? Går det att använda till PC? Ser för litet ut för att vara bra på allt det står den är bra på!

Liksom i ett litet ljudkort: Mick, "kristallklar uppspelning" & grym pre-amp!? Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag vore du skulle jag skicka tillbaks datorn till Dustin - de har uppenbart skrivit fel på sin försäljningssida. http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/documen...product=3928919 visar tydligt att det inte finns någon PCI alls på din dator. Du ska liksom inte behöva köpa nytt ljudkort, nu när du har ett bra, bara för att de inte har koll på prylarna. Dustin är också mycket bra att ha att göra med, så det borde inte strula.

Link to comment
Dela på andra sajter

aah! Man tycker ju att jag borde få skicka tillbaks den..

Men saken är den att den var på rea för 4990kr och för det priset kommer jag inte ens i närheten av den prestanda den datorn har 😄 spelar rätt krävande spel sen massa pluggar och musik program ochså! Krävs en rätt bra dator till de ju.

Tack för du tog din tid att leta upp infon

mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det är nog helt enkelt så att dom glömde att skriva att grafikkortet är PCI. Sälj det och köp ett PCIe kort så är problemet löst. Det finns billiga om du inte skulle bli av med ditt till rätt pris som du kan köra med så länge. Ett billigt funkar kanske inte så bra till spel men duger som regel mycket gott till att göra musik. Jag har två billiga fläktlösa PCIe kort i min dator som jag hittade på ebay från Hongkong, kostade ca 300 spänn styck ink frakt kommer på ca vecka. Annars finns ju begagnade kort oxå. Lycka till

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Att grafikkortet skulle vara PCI, tror jag inte ett ögonblick på. Det är ju typ 10 år sedan sådana grafikkort försvann till förmån för AGP och senare PCIe.

Det är nog snarare att de har skrivit fel angående vilka slots som finns på moderkortet, som Wizball säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ett tc electronics konnekt 24d innan men det fungerade inte bra alls med mitt trådlösa internet :s Blir det så med alla firewire ljudkort att om man har trådlöst internet så strular kortet? Som tur var hade konnekt kortets kontroll panel någon grej så man kunde gå in i "safe mode" 1, 2 eller 3 och då löstes problemet (nästan).. Om det är samma problem med alla firewire kort är det nog inte en sån bra ide att köpa ett! Har funderat på ett focusrite saffire som är skit billiga på thomann men den kanske inte har någon sån grej som konnekt hade? Så om det är samma sak kommer jag ju inte ens kunna använda kortet.. Vad tror ni? Blir det samma med alla ljudkort? Kan det varit för min andra gamla dator? Kanske inte blir samma med min nya? Sen har jag ochså funderat på ett tc electronic konnekd 6! Någon som har det? Ser bra ut iallafall.. Men är det bra? Usb ljudkort då? Hur är dom?

Hjälp mig snälla! Om någon är intresserad av att köpa ett emu 1616 säg till! Sen om någon har ett usb eller firewire kort till salu säg till.

Mvh douglas

Hej Douglas!

Jag har ett Presonus Firepod som fungerar bra med mitt wifi-kort. Jag kör trådlös internet utan problem. Nu tror jag iofs att det kanske inte bara beror på ljudkortet att du haft problem utan lika på det trådlösa närverkskortet. Ett sånt är ju betydligt billigare att byta än att köpa nya ljudkort tills allt funkar ok.

Sen är det väl för övrigt lätt och önskvärt att stänga det trådlösa nätverket under känsliga inspelningssessioner, men det är ju en annan tråd 😄

MVH

Torbjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom igen nu studio!! Bättre kan ni 😆

Detdär nya apogee kortet? ONE!? Hur är det? Går det att använda till PC? Ser för litet ut för att vara bra på allt det står den är bra på!

Liksom i ett litet ljudkort: Mick, "kristallklar uppspelning" & grym pre-amp!? Vad tror ni?

Apogee fungerar bara till Mac 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Att grafikkortet skulle vara PCI, tror jag inte ett ögonblick på. Det är ju typ 10 år sedan sådana grafikkort försvann till förmån för AGP och senare PCIe.

Det är nog snarare att de har skrivit fel angående vilka slots som finns på moderkortet, som Wizball säger.

Ja det får man verkligen hoppas. Men å andra sidan ett "vanligt" moderkort utan i alla fall en pci plats det är nog inte speciellt vanligt heller inte ens idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollar man den här sidan för amerikanska compaq för "samma" produkt så blir det ännu rörigare.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/documen...product=3928919

Jag vet inte vad som blir rörigare? Den säger samma sak:

One PCI Express x16 graphics (for a graphics card)

Three PCI Express x1 (for cards such as network, sound, tv-tuner)

- inget mer.

Det är inte helt ovanligt att moderkorten saknar PCI nuförtiden. Det mesta finns ju inbyggt på det redan - ljud, nätverk, etc - och det man kan tänkas vilja ha "extra" finns oftast på USB eller FireWire. Det är snart bara vi musiker som vill ha PCI-platser, och även bland oss är ju PCI på utgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad som blir rörigare? Den säger samma sak:

One PCI Express x16 graphics (for a graphics card)

Three PCI Express x1 (for cards such as network, sound, tv-tuner)

- inget mer.

Det är inte helt ovanligt att moderkorten saknar PCI nuförtiden. Det mesta finns ju inbyggt på det redan - ljud, nätverk, etc - och det man kan tänkas vilja ha "extra" finns oftast på USB eller FireWire. Det är snart bara vi musiker som vill ha PCI-platser, och även bland oss är ju PCI på utgång.

Trådlösa nätverkskort vill man ju gärna ha på PCI? Vad är det för mening med ett trådlöst nätverkskort på 54-300 mb på usb när USBs verkliga överförning ligger på max 40-50 mb/sek och skäl datorkraft på köpet?

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Jag vet inte vad som blir rörigare? Den säger samma sak:

One PCI Express x16 graphics (for a graphics card)

Three PCI Express x1 (for cards such as network, sound, tv-tuner)

- inget mer.

Det är inte helt ovanligt att moderkorten saknar PCI nuförtiden. Det mesta finns ju inbyggt på det redan - ljud, nätverk, etc - och det man kan tänkas vilja ha "extra" finns oftast på USB eller FireWire. Det är snart bara vi musiker som vill ha PCI-platser, och även bland oss är ju PCI på utgång.

Om jag inte minns fel så står det på compaq us sidan att det är onboard grafik, på den andra Radeon HD4650 inget om det är onboard eller ett separat grafikkort. När det gäller nätverk så står det på den amerikanska sidan PCI realtek visserligen rubricerat som onboard men det är ju lätt att tro att det är ett pci kort. På den andra sidan står det Integrated 10/100 Base- T networking interface. Det här blir ju lite rörigt om man inte kan så mycket om sånt här. Eller?

Nej det är nog inte helt ovanligt att dom saknar pci men inte nån standard på långa vägar, inte ännu i alla fall. Alla moderkort jag köpt på sista tiden har haft minst en pci plats. Två olika Intel och två olika Gigabyte kort. Varför man ska köpa ett moderkort utan kan jag inte riktigt förstå iom att det finns så mycket bra utrustning (som i det här fallet ett ljudkort) framför allt på beg sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detdär nya apogee kortet? ONE!? Hur är det? Går det att använda till PC?

Nej. Endast Macdrivrutiner.

I vilken prisklass letar du efter ljudkort? Räcker en mikpreamp? Eller två?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

haha jäklar! blir svårt att svara alla!

Men alltså jag ska ringa dustin idag och komma överens om något! För jag måste ju få nånting tillbaks eller liknande om dom skrivit fel på sidan och det dom skrev fel på var det viktigaste av allt..

Därför ska jag försöka göra så jag kanske får tillbaka lite pengar eller något.. För jag vill ha kvar datorn faktiskt, hehe! Den är bra 🙂

Nej jag har redan en presonus eureka pre amp

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...