Jump to content
Annons

Datainspelning

Recommended Posts

Labbe (oregistrerad)
Postat

Hej!!!

Hoppas att det finns någon som orkar läsa och svara på detta...

Är en fattig student som bara måste spela in alla låtar som snurrar runt i skallen... Blir snart galen om jag inte blir av med dem.. 😳

Nu har jag dock lite frågor:

1. ska man köpa en billig porta ex. Zoom PS-04 (vill verkligen ha en digital i så fall) eller ska man satsa på att fixa ihop en "musikdator"?

Har förstått att datorerna har "framtiden för sig" mer än portorna... men så var det ju det där med pengarna.... Dessutom finns ett problem till: Jag (och mina vänner) är helt rökt på datorer och kan inte ett j-a någe förutom Word, Excel och surfa runt lite på Internet. Därav blir fråga nr. 2;

Fråga 2. Frågan lyder: Vad behöver man för att kunna spala in på en dator? Betackar mig gärna från ev. "datanördsförkortningar" m.m... ursäkta uttrycket, hoppas ingen tar illa upp... 😛 Har förstått att ljudkort och ett enklare mixerbord är av nödvändighet men det är också allt jag vet...

Nu kommer fler frågor:

3. Finns det externa ljudkort så att man inte behöver in och skruva och pilla i själva burken? Är de i så fall lika bra för inspelning??

4. Vad krävs av datorn? Antar att det ska snackas Hz, Byte och RAM-minne nu... Har en Compaq Pressario 5-6 år gammal men vet inte så mycket mer om den... Hade gått som arbetsdator för nån ABB-anställd och jag fick köpa den billigt när de bytte burkar där... Det funkar utmärkt att spela ex. Half-life och många andra spel på den men har haft problem med ett bilspel någon gång... (kan ha berott på spelet)

5. Nu när jag kommer att få en massa siffror och dylikt gällande olika datorkapaciteter, (om någon orkar svara) kan jag då i efterhand kolla upp vad min dator har för kapacitet??? Står det på baksidan eller kan jag ta reda på det genom att läsa i datorn?? Har den inte här i stan nu och därför har jag inte kunnat efterforska på egen hand innan jag ställer dessa frågor.... Sammanfattningsvis: Hur tar jag reda på vad min dator har för kapacitet??? Dum fråga jag vet, men jag sa ju att jag är helt rökt på datorer.... 🙂

6. Om vi ponerar att min dator räcker till alternativt att jag skaffar en som räcker till samt skaffar ljudkort och "bord".... Är det då svårt att komma igång sen???

7. Kan man ladda hem "trummaskinsprogram" från nätet??? Hur gör man med basen?? Finns det basprogram?? Har inte råd att köpa en ny bas nu tyvärr Har just sålt den gamla eftersom jag behövde pengar... 🙁

Hoppas att någon orkar svara på alla dessa frågor.... Gärna med enkla förklaringar och förklaringar till de ord som används...

Det vore guld värt för mig och jag skulle vara den personen evigt

tacksam....

Om någon orkar svara så får svaret gärna mailas till mig också: L_D_Forsberg@hotmail.com

Tusen tack i på förhand

/Lars

Annons
Postat

1. Om du planerar att hålla på ett tag rekommenderar jag dator. Jag har själv jobbat med en porta i många år, Roland Vs-880 Vxpanded men började för några år sedan upptäcka att det fanns enklare och större möjligheter att redigera och producera i datorbaserad miljö. Att jobba i ett enkelt musikprogram typ cubasis eller liknande är på mångt och mycket lite enkelt som att använda ett ordbehandlingsprogram så låt dig inte skrämmas av det. Risken med datorn är dock att man drunknar i tekniken och glömmer av att göra låtar.

2. Saker du behöver:

-dator (använd den helst till endast musikproduktion och undvik internet på denna dator)

-ljudkort lämpad för musikproduktion, spana gärna på ett M-audio 2496 kort, klart prisvärt

-mikrofonförstärkare eller mixerbord med mikrofonförstärkare (finns en uppsjö av billiga alternativ idag)

-inspelnigsprogram till datorn typ cubase, cubasis eller liknande

3. Det finns externa ljudkort som är bra USB och firewire, firewire är snabbast, bäst men dyrast, ett billigare alternativ är externt USB 2.0 kort.

4. Datorn bör idag vara minst en Pentium III med 1000Hz med arbetsminne 256Mb. Har du en sämre dator får du kanske leta efter begagnade inspelningsprogram. Hårdisken bör ha en hastighet på 7200.

5. När du startar datorn bläddrar det förbi en massa fönster där du ser vad som finns installerat i din dator. Hinner du inte se så tryck på paus-knappen

6. Koppla kablarna rätt och sätt igång bara...

7. Det finns gratis trummaskinprogram att ladda hem på nätet som är bra. Värre om du vill ha riktiga trumljud. Har du tur kan du finna trummsamplingar som du kan använda. Pluggar med gratis syntbasar finns det en massa av på nätet.

Labbe (oregistrerad)
Postat

Tusen tack....

Nu har jag fått en mkt. bra grundläggande koll..... 😉

Postat

När det gäller ljudkort finns mycket info att hämta här på forumet om du söker...

Och för att förtydliga en sak så finns det inte så många anledningar att skaffa annat än ett internt ljudkort om du ska ha en stationär dator. Det är inte alls svårt att sätta in ett internt ljudkort, tror att även min farmor skulle klara av det om hon fick tydliga instruktioner... 😆

Om du sedan klarar dig med din gamla Compaq, beror ju lite på vad du vill göra? Har du bara tänkt spela in sång och gitarr, keyboards och ev lägga lite reverb på, så borde den funka. Har du däremot tänkt göra stora produktioner med mjukvarusynthar och hela faderullan, så måste du nog köpa nytt. Undvik då märkesdatorer som Compaq, Dell, etc. då de ofta har knepiga lösningar som inte är lämpade för musikproduktion.

Finns även en massa rekommendationer på bra pluggar här på forumet.

Postat

En sak du bör vara medveten om redan nu är att satsar du på musikdator så kommer det nog springa iväg och bli betydligt dyrare än en porta. Det låter som att du behöver en ny dator med tanke på att din nuvarande har en del år på nacken. Plus det ett ljudkort (har du tänkt på hur många kanaler du vill kunna spela in samtidigt?), en preamp eller mixer samt en sequenser/inspelningsprogram.

Sedan när du har ett fungerande system så är det lätt att man vill bygga ut och komplettera, och köper man en sak nytt vill man troligen köpa nytt av det andra också, för att hela kedjan skall bli bättre. Och så har en oändlig köpekarusell startat.... 😆

Med en porta kan du komma igång och spela direkt till en lägre ingångssumma. Samtidigt är utbyggnadsmöjligheterna i det närmaste obefintliga, och du missar alla fördelar som mjukvarusyntar och mjukvarueffekter ger.

Ett svårt val, det viktigaste är väl att tänka igenom hur man vill jobba, hur mycket pengar man är beredd att lägga, hur länge man tror man vill hålla på och hur pass "proffsigt" man vill kunna få sin slutprodukt...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.