Jump to content
Annons

snälla, ge mig lite kritik. (hårdrocksballad)


hobbex2004

Recommended Posts

Hej,

LÅTNAMN:Mellow

ARTIST/GRUPP:Hobbe

GENRE:Hårdrocksballad

LÅTLÄNGD:4:20

KOMPOSITÖR:Hobbe

PRODUCENT:Hobbe

EV. MEDVERKANDE:inga

INSPELNINGSÅR:2004

FORMAT: Mp3

STATUS: version 1.0 🙂

LÅTLÄNK:Hobbe - Mellow

Lösenordet = ditt nick här..

Hej,

Detta är min första "färdiga" låt.

Vore snällt om så många som möjligt kunde såga mig som fan så at jag vet vad jag ska tänka på till nästa version...

Alla synpunkter ang låt, arr, inspelning, ljud, musik osv uppskattas.

Jag har gjort allt i låten själv. Lägg märke till att jag började sjunga för 2 veckor sen, så sången är väldigt falsk på en del håll.. ska fortsätta öva på det så att jag förhoppningsvis kan ta rätt toner:)

Nåväl... Hjälp mig är ni snälla.. lite beröm skulle iofs inte skada heller, men kritiken är viktigast:)

MvH,

Hobbe

Har använt cubase SX2 & T-racks...

Låten är inspelad på min dator här hemma..

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte riktigt min favvomusik. Men ska försöka ge lite objektiv kritik.

Stråkarna i början tycker jag låter lite fel på sina ställen. Dels i sync mot musiken och dels så känns dom för mycket.

Trummorna är rätt egendomliga genom hela låten men du kanske vill ha dom så? Käns liksom lite som om saker och ting är ur takt här och var.

Det är inget fel på sången och förtsätter du sjunga kommer du kunna utveckla en hetfieldröst utan tvekan 😆.. Saknar ett parti i låten där du verkligen krämar i, känns som en hårdrocksbalad kräver det.

Har svårt att utala mig om låten som sådan, är ju inte min kopp te. Hoppas nån mer inbiten hårdrockare lyssnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att sjungit i två veckor så låter det grymt bra!

Men som sagt, skulle nog inte skada ifall du tog i lite mer. Speciellt när distgurorna kommer in.

På tal om gurorna, dom låter lite väl burkiga. Skulle nog inte skada att eq:a lite.

Börja med att dra av lite under 100hz, och kanske höj lite mellan 120 - 250hz samt en höjning mellan 2,5 och 4kHz och en höjning vid 5kHz. Det kan kanske hjälpa, men du får ju prova dig fram och se vad du tycker låter bäst!

Det hade även suttit fint med ett gött reverb och delay på sången, eller i alla fall mer än vad det är nu. Samma med virveln.

Men det är en helt godkänd låt!

Starkt jobbat!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack ska ni ha... verkligen

varför tycker allla att det är Metallica över låten?? fattar inte:) visst, jag har lyssnat mkt på metallica genom åren, men jag trodde aldrig att det skulle avspegla sig på mina låtar.. hehe.

får försöka göra ngt med den så att den styr bort ifrån metalllica-stuket:)

Trummorna ja.. hehe.. är ju gitarrist eg (otajt sådan).. så jag tycker det är svårt med trumtakter... vet att de låter lite skumma., men föredrog det framför att lägga en rak 4-takt genom hela låten...

kanske ni kan säga exakt vilka delar som låter skumt? så jag vet vad jag ska jobba med..

ang introt.. det ät kanske liiite för mkt melodi o många olika instrument där..

det är ju en plockgitarr, en sologitarr, stråkar, cello o bas på det.. alla kör olika melodier...😆

hoppas fler skriver...

Link to comment
Dela på andra sajter

För att sjungit i två veckor så låter det grymt bra!

Men som sagt, skulle nog inte skada ifall du tog i lite mer. Speciellt när distgurorna kommer in.

På tal om gurorna, dom låter lite väl burkiga. Skulle nog inte skada att eq:a lite.

Börja med att dra av lite under 100hz, och kanske höj lite mellan 120 - 250hz samt en höjning mellan 2,5 och 4kHz och en höjning vid 5kHz. Det kan kanske hjälpa, men du får ju prova dig fram och se vad du tycker låter bäst!

Det hade även suttit fint med ett gött reverb och delay på sången, eller i alla fall mer än vad det är nu. Samma med virveln.

Men det är en helt godkänd låt!

Starkt jobbat!!

Tackar... igen..😆

Menar du distgitarrerna nu??

de låter mkt bättre innan mastringen i T-racks... jag vet inte riktigt hur och vad man ska ställa in där... så jag körde lite på måfå. men ändå, ska testa dina förslag om EQn...

En fråga bara, de där värdena du gav, är det "standardvärden" för en gura, eller hörde du vilka frekvensområden som skulle upp/ner?? jävligt imponerande isf 🙂

Nån som reagerade på baskaggen? tycker själv den låter väldigt hög här... (har billiga datahögtalare som monitorer)...

Hur är ananrs ljudbilden i övrigt?? är den lägre än vanliga låtar? basigare.. osv????

Man kanske ska erkänna att det ligger lite fusk bakom sången.. lite autotune, samt lite hopklipp.... så jag skulle nog inte kunna sjunga låten live..:S

Roligare att ha gjort HELA låten själv, än att ta in nån som sjunger bra. I ett senare skede kanske:)

Link to comment
Dela på andra sajter

För att sjungit i två veckor så låter det grymt bra!

Men som sagt, skulle nog inte skada ifall du tog i lite mer. Speciellt när distgurorna kommer in.

På tal om gurorna, dom låter lite väl burkiga. Skulle nog inte skada att eq:a lite.

Börja med att dra av lite under 100hz, och kanske höj lite mellan 120 - 250hz samt en höjning mellan 2,5 och 4kHz och en höjning vid 5kHz. Det kan kanske hjälpa, men du får ju prova dig fram och se vad du tycker låter bäst!

Det hade även suttit fint med ett gött reverb och delay på sången, eller i alla fall mer än vad det är nu. Samma med virveln.

Men det är en helt godkänd låt!

Starkt jobbat!!

Tackar... igen..🙂

Menar du distgitarrerna nu??

de låter mkt bättre innan mastringen i T-racks... jag vet inte riktigt hur och vad man ska ställa in där... så jag körde lite på måfå. men ändå, ska testa dina förslag om EQn...

En fråga bara, de där värdena du gav, är det "standardvärden" för en gura, eller hörde du vilka frekvensområden som skulle upp/ner?? jävligt imponerande isf 🙂

Nån som reagerade på baskaggen? tycker själv den låter väldigt hög här... (har billiga datahögtalare som monitorer)...

Hur är ananrs ljudbilden i övrigt?? är den lägre än vanliga låtar? basigare.. osv????

Man kanske ska erkänna att det ligger lite fusk bakom sången.. lite autotune, samt lite hopklipp.... så jag skulle nog inte kunna sjunga låten live..:S

Roligare att ha gjort HELA låten själv, än att ta in nån som sjunger bra. I ett senare skede kanske:)

Ja, man kan väll säga att det är lite standardvärden för distgura. Men man ska aldrig ta sådant för seriöst. Man kan ha dom att börja med, och sedan prova sig fram. För det skiljer sig ju från inspelning till inspelning hur man ska eq:a. Men som sagt, det är en bra grund att börja ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om gurorna, dom låter lite väl burkiga. Skulle nog inte skada att eq:a lite.

Börja med att dra av lite under 100hz, och kanske höj lite mellan 120 - 250hz samt en höjning mellan 2,5 och 4kHz och en höjning vid 5kHz. Det kan kanske hjälpa, men du får ju prova dig fram och se vad du tycker låter bäst!

Jag testade ditt råd... gitarrerna lät mkt mkt renare på ngt sätt..🙂

Kanske du även kan ge mig likada råd på andra "instrument", som sång tex... finns det några riktlinjer där???

Vad gäller reverb, o komtressor o så...: Man kan ju ändra roomsizem pre delay o attack time i den jag använder.. Några riktlinjer där för sång o trummor (virvel)..?

som det är nu så chansar jag bara, eftersom jag har askassa monitorer (ska investera i ett par bra snart).

Herwhisper, du verkar ju ha stenkoll på den här typen av musik. (lyssnade för övrigt på låten du hade lagt upp innan jag skrev denna tråd, Mkt bra.. så bra att den gick på repeat ett antal ggr här ..🙂

hursom, du verkar ha koll.. så kan du inte såga lite mer??? alla klagar på trummorna, att de låter "otakt", men när de lyssnar en andra gång så kan de inte hitta vad som är otakt. O då är det riktigt duktiga musiker alltså🙂

Själv tror/VET jag att det är plockgitarren som är lite otajt... har lite latency på mitt ljudkort så det är svårt att spela in helt tajt (plus att jag inte är heeelt tajt själv )

😆

Nåväl... lite mer kritik och sågningar än såhär hade man ju förväntat sig... Så kom igen folket.. hjälp mig nuuuuuu.. 😆

Tack ni som gav mig komplimanger för min sång.. hehe. höll nästan på att lägga ner hela sång-projektet där ett tag.. men nu när man fått lite feedback ska jag träna som fan o bli nästa Bruce Dickenson eller hetfield eller nåt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...