Jump to content
Annons

Recommended Posts

jensak (oregistrerad)
Postat

nÄgon som vet om det finns ett riktigt bra reverb, tycker inte dom jag har Àr riktigt bra

jag tycker att det lĂ„ter lite som att man sjunger i en tomburk 🙂

Annons
Postat

jaha, nu vet jag inte vad du har testat för reverb, men utgÄ ifrÄn att problemet ligger i att du inte vet hur du ska jobba med dem.

steg tvÄ; ge gÀrna exempel pÄ vad det Àr för sound du Àr ute efter. om ett reverb Àr bra eller dÄligt, handlar bara om situationen.

Postat

Om du vill ha realism; köp impuls-reverb-programvara (eller ladda hem free/share ware). DÄ kan du ladda hem inspelningar av riktiga rum (och allt möjligt). LÄter sÄ realistiskt som det bara kan (eftersom det Àr riktiga inspelningar). Finns Àven impulsfiler av tex fjÀder- och plÄtreverb, och impulser kan Àven anvÀndas i viss grad som högtalarsimulering och liknande.

SjÀlv anvÀnder jag Sir2 i nÀstan all musik jag proddar. Lyssna pÄ mitt bands lÄtar tex, dÀr har jag anvÀnt det friskt. http://www.myspace.com/secretcircusband

/Joel

Postat

Aether har jag inte testat, sĂ„ det kan jag inte sĂ€ga nĂ„got om - men jag skriver absolut under pĂ„ Breverb. â˜ș

Impulsreverb Àr lite överkurs i nulÀget skulle jag tro (med det lilla jag kan tolka in mellan raderna i frÄgan), eftersom de kan vara svÄrare att jobba med i början pÄ grund av att de inte kan stÀllas in med diverse parametrar - men annars finns ju exempelvis SIR2.

jensak (oregistrerad)
Postat

tack för att ni tog er tid att svara till en nybörjare som jag Àr ,

och det Àr song reverb jag Àr ute efter.

Postat
Aether har jag inte testat, sĂ„ det kan jag inte sĂ€ga nĂ„got om - men jag skriver absolut under pĂ„ Breverb. â˜ș

Impulsreverb Àr lite överkurs i nulÀget skulle jag tro (med det lilla jag kan tolka in mellan raderna i frÄgan), eftersom de kan vara svÄrare att jobba med i början pÄ grund av att de inte kan stÀllas in med diverse parametrar - men annars finns ju exempelvis SIR2.

Breverb Àr bra pÄ sÄng men inget annat tycker jag...Aether Àr mer allround...funkar pÄ det mesta...

Impulsreverb Àr nog ett utdöende fenomen tror jag...ser ingen framtid med impuslrevebern nu nÀr Algoritm reverben har kommit ikapp..

DieHard (oregistrerad)
Postat
det Àr song reverb jag Àr ute efter.

Finns inget reverb som Àr speciellt för sÄng. Allt handlar om hur man processar ett reverb för ett specifikt instrument, vare sig det Àr sÄng, gitarr, trummor etc. Sen ser det olika ut beroende pÄ vad man vill med sin mix. Sen Àr det ocksÄ vÀldigt mÄnga som föredrar ett delay pÄ sÄng istÀllet.

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Breverb Àr bra pÄ sÄng men inget annat tycker jag...

Tror nog det mer handlar om bristfÀlliga kunskaper. Testat och fungerar mycket bra till allt möjligt.

Impulsreverb Àr nog ett utdöende fenomen tror jag...ser ingen framtid med impuslrevebern nu nÀr Algoritm reverben har kommit ikapp..

Finns inget som pekar pÄ det. Bara för att du inte ser nÄgon framtid med det innebÀr inte att andra delar den uppfattningen. MÄnga anvÀnder impulsreverb, som jag, som cabsim ocksÄ. Tror snarare att impulsreverb kommer att utvecklas vidare.

Redigerat av DieHard
Postat (redigerat)

Vad bra..dÄ tycker vi olika...vilket Àr helt ok...jag fÄr vÀl dock kontra med at sÀga attt du har dÄlig hörsel och erfarenhet för att du inte hör det jag hör.. nÄja...eller sÄ handlar det om smak kanske rent av ??? vad som Àr bra för dig Àr inte bra för mig och omvÀnt, vem har rÀtt !?!?

Men varför ska man lyssna pÄ dig som Àr av Äsikten att ett bra reverb Àr överskattat ?

Det Àr ju det dÄ gÄng pÄ gÄng pÄstÄr att det inte Àr sjÀlva reverbet som Àr det centrala...Man kan anvÀnda vilket jÀvla skitreverb som helst...och fÄ det att lÄta lika bra som ett Lexicon reverb...Det Àr bara synd att jag inte fÄtt höra dig lyckas med detta...skulle vara intressant att höra.....Sedan kan jag hÄlla med om att man

kan förbÀttra och dölja dess brister med mer element utöver sjÀlva reverbet....det fungerar dock till en viss grÀns.....och beronde pÄ ens krav kan man vÀlja att stanna dÀr eller gÄ vidare till ett bÀttre reverb....Det finns ett uttryck "you can't polish a turd " vilket jag tycker stÀmmer vÀldigt bra i reverbvÀrlden...

För min egen del Àr reverbet vÀldigt central del i den musiken jag gör....Med AriesVerb sÄ Àr det första gÄngen jag kÀnner att det lÄter riktigt jÀvla bra..och precis som jag vill att det ska lÄta... alla andra reverb jag har provat kommer inte ens i nÀrheten. Men som sagt...olika typer av musik stÀller olika höga krav pÄ reverbet...

Som jag ser det sÄ Àr Impulser bara ett komplement... det Àr relativt snabbt och enkelt sÀtt att fÄnga upp en rumsklang utan att man behöver koda en massa komplexa algoritmer....dock blir resultat alltid halvbra och gÄr inte jÀmföras med de mattematiska algoritmerna. rent ljudmÀssigt...Med impulserna kan man dock fÄ nÄgot som pÄ ytan "liknar" de mattematiska reveben..men inte pÄ djupet...

Allt eftersom vi fÄr mer cpu kraft kan vi körare tyngre och tyngre algoritmer...tro va du vill...jag tycker allt pekar pÄ att det Àr algoritmer som Àr framtiden...och rent tekniskt sÀtt kan inga impulser i vÀrlden i dagslÀget mÀta sig med det algoritmiska reverben..

Jag tror dock impulser kommer anvÀndas iallafall 3-4 Är till. I framtiden tror jag nog pÄ nÄgot som liknar AriesVerb koncept dvs "Be your own algorithm designer" dÀr man kan skapa sin egna reverb algoritmer... och modulera reverbet mer pÄ djupet....detta tror jag Àr framtiden...inte nÄgra jÀvla halvsunking impulser.

Redigerat av Ekstasis
Postat

Jag har suttit och lyssnat pÄ elofs blindtest av olika preamps och kan inte höra nÄn skillnad. Det vore ruggigt intressant om han,joachime, dr loop eller nÄn annan duktig snubbe kunde slÀnga upp olika blindtest pÄ hÄrdvaru vs mjukplugg reverb! Det vore faktiskt intressant att höra om nÄn klarar att skilja dem Ät...

jensak (oregistrerad)
Postat

Jag förstÄr att ni Àr av skilda uppfatningar men frÄgan kavrstÄr vad tycke ni gag ska prova för effekter pÄ sÄngen

DieHard (oregistrerad)
Postat

Det Àr en smaksak om man föredrar reverb eller delay pÄ sÄng. Bara testa alla möjliga och se vilka du gillar bÀst helt enkelt.

jensak (oregistrerad)
Postat

nÄgra bra förslag pÄ reverb eller delay ?

Postat (redigerat)
nÄgra bra förslag pÄ reverb eller delay ?

Det har redan nÀmnt en del, som t ex Overloud Breverb och Knufinke SIR2.

NĂ€r det gĂ€ller delay, sĂ„ har PSP Audioware ett par riktiga höjdare. 🙂

Redigerat av Claes
jensak (oregistrerad)
Postat

Ok jag ska kolla in dom tack

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

DĂ„ kommer jag med lite gratis alternativ:

Konvolverande reverb SIR1

http://www.knufinke.de/sir/sir1.html

Och ladda hem impulser hÀr:

Bricasti impulser tex ...

http://www.rhythminmind.net/presetblog/2009/06/667/

Omniverb:

http://www.jeroenbreebaart.com/audio_vst.htm

Omniverb Àr mitt favoritreverb just nu. Om jag inte fÄr till det med Omniverb sÄ kommer reverbet nedan fram.

Room Machine 844

http://www.silverspike.com/?Products:RoomMachine_844

Ett hemligt vapen som jag anvÀnder Room Machine 844 till Àr att tjocka till körer.

Detta Àr gjort bland annat pÄ U_u_U_uuh pÄ den hÀr lÄten.

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=6717

Room Machine lÄter inte alltid sÄ kul nÀr man sololyssnar men i mix sitter den som en smÀck.

Redigerat av drloop
Postat
Impulsreverb Àr lite överkurs i nulÀget skulle jag tro (med det lilla jag kan tolka in mellan raderna i frÄgan), eftersom de kan vara svÄrare att jobba med i början pÄ grund av att de inte kan stÀllas in med diverse parametrar

Hmm. Blir det överkurs för att det inte finns sĂ„ mĂ„nga parametrar att ta hĂ€nsyn till? 🙂

Som nybörjare vill man nog inte sitta och pilla för mycket utan istÀllet anvÀnda pluggar som lÄter bra frÄn scratch. Ett impulsreverb med nÄgra passande vÀlljudande impulser kan vara en bra start.

Typer av lÀngre reverb som ofta anvÀnds till sÄng Àr t ex plÄtar (plates) och burkreverb som lexicon, ams och tc electronics.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Room Machine lÄter inte alltid sÄ kul nÀr man sololyssnar men i mix sitter den som en smÀck.

Nej och det Ă€r inte intressant hur ett reverb lĂ„ter solo utan hur vĂ€l den lĂ„ter i en mix. Ett misstag Ă€r att tro det Ă€r genom sololyssnande man fĂ„r veta hur bra ett reverb Ă€r. Jo man har ju sjĂ€lv gjort det av okunskap. 🙂 Men hur ska man veta nĂ€r ingen har talat om nĂ„got annat? SĂ„ lyssna hur vĂ€l det lĂ„ter i en mix.

Okej hÀr Àr nÄgra bra gratisdelay som funkar bra till typ sÄng, gitarr etc, http://mdsp.smartelectronix.com/analog-delay/

AfterShockdelay http://mdsp.smartelectronix.com/analog-delay/

Classic Delay http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php

Starplugs-delay http://www.starplugs.com/sess/utn;jsession...ript%3Fa%3D1604

jensak (oregistrerad)
Postat

HÀr blir man överöst med svar och tips om program jag suger Ät mig informationen som en svamp

Postat
Hmm. Blir det överkurs för att det inte finns sĂ„ mĂ„nga parametrar att ta hĂ€nsyn till? 🙂

Som nybörjare vill man nog inte sitta och pilla för mycket utan istÀllet anvÀnda pluggar som lÄter bra frÄn scratch. Ett impulsreverb med nÄgra passande vÀlljudande impulser kan vara en bra start.

Jag menar att det ÀndÄ kan vara bÀttre att kunna skruva pÄ de olika parametrarna och lÀra sig vad de innebÀr. Det Àr jobbigare med impulsreverben dÄ, eftersom man mÄste ladda in en annan impuls för att bara Àndra nÄgon liten instÀllning - eller sÄ finns det ingen impuls tillgÀngligt för just den instÀllningen man Àr ute efter.

Det Àr dÀrför jag faktiskt tycker att ett parameter-reverb Àr lÀmpligare i början. NÀr man har mer erfarenhet sÄ Àr det ofta lÀttare att hitta rÀtt impulser snabbt, eftersom man vet mer om vad man Àr ute efter.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.