Jump to content
Annons

De största svenskkomponerade internationella hitsen -08


wonderboy

Recommended Posts

1. U + ur hand - Pink

2. Who knew - Pink

3. Young folks - Peter, Bjorn & John

4. Dancing Queen - Abba

5. Listen to your heart - Roxette

6. With every heartbeat - Kleerup feat. Robyn

7. Fairytale gone bad - Sunrise Avenue

8. It must have been love - Roxette

9. Save tonight - Eagle-eye Cherry

10. Mama mia - Abba.

Så ser det ut enligt GP. De uppger dock inte varifrån de fått uppgifterna.

Lite funderingar: Jag kan förstå Pink, hon har ju onekligen hörts och synts en del. Mama Mia-filmen har ju gått runt om i världen. Kleerup lät tala om sig och att han tog hjälp av Robyns röst spelar säkert också in. Vilka är Sunrise Avenue? Vad har jag missat? Att Roxette har med två låtar, handlar det om att låtarna i sig fortfarande har sån attraktionskraft på folk eller har de haft draghjälp av någon film eller liknande på sistone? Samma sak med "Save Tonight", har den varit ledmotiv i någon film eller tv-serie? Jag menar inte att förringa någon, vill bara försöka förstå.

Jag noterar också att fem av låtarna ju är ganska gamla vid det här laget. Går de jättebra eller är det snarare ett tecken på att vi inte lyckas lika bra längre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Glöm ej att Roxette och ABBA är oändligt stora världen över och deras låtar spelas friskt på radiostationer över hela världen så det är förmodligen därför dom är med på listan.

Save tonight är den enda jag är lite förvånad över men den va ju förvisso en stor hit men så stor trodde jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde inte The final countdown stå med där? 🙂

Tycker nog listan ser rätt skum ut..

Ett gäng av Spears och Backstreet Boys hits är väl svenskskrivna t.ex.?

Nåja, man blir direkt kritisk när saker skrivs utan att hänvisa till någon källa. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehmm....man ska nog ta den där listan med en nypa salt tror jag. Skulle dock vara trevligt att veta på vad dom grundar listan, inspelade pengar, antal spelade gånger mm.

Jag menar:

Britney Spears (max martins alster) mycket större än pink

Backstreet boys (samma som ovan) var mycket större än det mesta =P

N'Sync (samma)

Kelly Clarkson (samma)

finns mycket mer att hitta.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ehmm....man ska nog ta den där listan med en nypa salt tror jag. Skulle dock vara trevligt att veta på vad dom grundar listan, inspelade pengar, antal spelade gånger mm.

Jag menar:

Britney Spears (max martins alster) mycket större än pink

Backstreet boys (samma som ovan) var mycket större än det mesta =P

N'Sync (samma)

Kelly Clarkson (samma)

finns mycket mer att hitta.....

Fast detta gällde ju hits för 2 008. Har nu hittat källan. Det visar sig vara STIM som tagit fram statistiken som en del av redovisningen av verksamhetsåret 2 008. http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/al...12575CC002CBDD9

Fler som har funderingar ang de frågor jag ställde i första inlägget?

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast detta gällde ju hits för 2 008. Har nu hittat källan. Det visar sig vara STIM som tagit fram statistiken som en del av redovisningen av verksamhetsåret 2 008. http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/al...12575CC002CBDD9

Fler som har funderingar ang de frågor jag ställde i första inlägget?

Må så vara, men många av låtarna är ju inte ens från 2008. Såvitt jag vet har man inte gjort någon remake av varken eagle eye eller roxette.

Intressant dock 🙂

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...