Jump to content
Annons

Knaster ur monitorerna


fender__

Recommended Posts

Hej hej!

har nyligen inhandlat lite nya prylar!

Dator:

i7 processor 2.66Ghz

6Gb Ram

Vista 64bit

Cubase 5

East west Quantum leap complete composer PLAY edition! Ca 7 st pluggar därifrån!

Och allt är installerat och fungerar men det kommer en hel del knaster ur monitorerna när jag spelar vissa instrument från EWQL!

jag kollade även på eastwest forumet och fick ett svar där han skrev "That's an indication you are running out of system resources."

och sen fick jag inga fler svar!

Undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig med detta för det är såååå irriterande när det ska knastra och hålla på.

De svaret jag fick från eastwest forumet, det kan väl inte vara sant att datorn inte klarar av??!? eller? 😠

Monitorerna är behringer truth (tror de va 2030 dem hette)

Ljudkortet är M-audio audiophile!

Tack på förhand!

Mvh Fender

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Som jag ser det kan det vara tre grejer.

1. Distorsion orsakad av för stark amplitud någonstans i ditt system, om vissa ljud distar prova att sänka dessa.

Den masterbuss skall inte gå upp på rött. Sänk och håll dig på hälsosam nivå.

2. Latency, du har ställd ned för låg latency på ditt ljudkort. Ställ upp detta.

3. IRQ krock... Ditt ljudkort delar kanske IRQ adress med någon annan vital del av datorn. Jag har råkat ut för det och då kommer spikar lite hur som helst och du får ibland nästan 50% sämre performance.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det kan det vara tre grejer.

1. Distorsion orsakad av för stark amplitud någonstans i ditt system, om vissa ljud distar prova att sänka dessa.

Den masterbuss skall inte gå upp på rött. Sänk och håll dig på hälsosam nivå.

2. Latency, du har ställd ned för låg latency på ditt ljudkort. Ställ upp detta.

3. IRQ krock... Ditt ljudkort delar kanske IRQ adress med någon annan vital del av datorn. Jag har råkat ut för det och då kommer spikar lite hur som helst och du får ibland nästan 50% sämre performance.

1. Japp, har kollat detta också och det är fortfarande så att det knastrar, det är typ c2, d2 och vissa mörka toner som låter!

2.Jag har ändrat latencyn till 256 tror jag det var men dock utan resultat ( var på 128 innan). Ska dubbelkolla senare idag fall jag skrivit rätt här!!

3.De med IRQ, Hur kollar man upp de egentligen??

Det är väl så att det finns (i vanliga fall) 2 IRQ kanaler med olika USB portar?!? Hur vet man vilken som tillhör vilken? Jag tror jag gjort rätt när jag testade lägga ljudkortet på egen IRQ kanal men utan att ha lyckats få bort knastret! ( På chassit finns ca 8 USB portar där 4 har svart bakgrund och de andra 4 grå! Testade lägga ljudkortet på den gråa och dongler, tangent och mus på den andra.

Hoppas ni hänger med nu 😄

Tack för hjälpen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan inte vara datorn i sig som sätter latecy gränser. i7 processorn borde klara av mer eller mindre allt utan nån latecy!

Sitter fortfarande med samma problem, har testat det mesta!

Känns som det är IRQ problemet som drloop skrivit, men vet fortfarande inte hur man kan se vilka usb-kanaler som hör ihop!!!

Har testat koppla om grejerna lite här och där, bytt platser på donglerna, ljudkortet tangenten osv men utan resultat.

Hjälp med detta, snälla 😄

har nu en latency på 15ms med samma problem fortfarande!

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...