Jump to content
Annons

FL studio side chain och reverb


yobare

Recommended Posts

Som ni alla vet så försöker jag få till en skön electro bass. Kan en del nu läst på tutorials men det är en grej som jag inte fixat. Med er hjälp här har jag kommit ännu längre med tutorials som ni länkat mig.

Asså har ett problem med side chain + Reverb

Försöker få fram liknande med side chain och reverb, Men det låter inte likadant med reverb. Detta reverb låter mer som det kommer som en släng efter.

När jag gör Side chain så gör jag på dessa sättet.

Lägger en peak på kick och sedan trycker på bass FX sen länkar volymen in i peak. Och sen lägger på reverb på basen. Men endå låter det inte tillräckligt sjyst med sidecahin reverb 🙂 Har ni några bra tipps eller kan ni hjälpa mig fram med detta säga hur jag ska göra tack på för hand mvh johan 🙂

En sak till som jag vill tillägga är ungefär eq lixom. Någon bra eq tutorial på hur man frå fram rätt eq. til lsåna här basar 🙂

Redigerat av yobare
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kika på

Det är inte kul att höra, men det enda som hjälper dig med eq är att öva. Först testar du dig fram tills du får en känsla för vad varje reglage gör, och sedan försöker du tänka vad det är som saknas. Behövs basen förstärkas? Vill du sänka mitten lite?

Link to comment
Dela på andra sajter

en sak jag inte riktigt fattar yobare, är varför du inte lägger tid på att ratta fram en schyst bas själv istället för att starta tråd efter tråd här på forumet... T_T

hade du lagt lika mycket tid på att försöka fixa en bas som du har lagt på att starta nya trådar hade du haft basen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bump.

Jag vet vad det är som jag inte får till. Jag fixar allt nästan. Har gjort en exakt benassi copy nu. Kan dela med flp om ni vill. om ni vill ha en benassi bas. Det som är problemen är dock. Jag får inte till SLash effekten på reverbet. Lixom så det låter trasigt shhhhhhh lixom slash. Som i global deejays låtar deras reverb låter mer annorlunda. Om ni kunde hjälpa mig med detta vore toppen 😮 eller måste jag försöka nu igen. Har hållt på i 1-2 veckor nu med detta. bara läst tutorials och sånt har nästan löst det hela. ni kan få höra ett exempel på min benassi bas. om ni vill förståss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bump.

Jag vet vad det är som jag inte får till. Jag fixar allt nästan. Har gjort en exakt benassi copy nu. Kan dela med flp om ni vill. om ni vill ha en benassi bas. Det som är problemen är dock. Jag får inte till SLash effekten på reverbet. Lixom så det låter trasigt shhhhhhh lixom slash. Som i global deejays låtar deras reverb låter mer annorlunda. Om ni kunde hjälpa mig med detta vore toppen 😏 eller måste jag försöka nu igen. Har hållt på i 1-2 veckor nu med detta. bara läst tutorials och sånt har nästan löst det hela. ni kan få höra ett exempel på min benassi bas. om ni vill förståss.

Jarå, släng upp den så vi får höra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast vet ionte om det låter skit. Har försökt har en del till annorlunda eqade och effecten man ska lägga på för att få det lite coolare e multibands compressor tydligen verkar dte som. Men får det endå inte helt perfect vill ha det mer annorluna benassi låter mer fetare vet ni vad trixet är med reverb och så för att få den fetare också. E det multibands compressor som gör det där mer förstörda sköna dirty ljudet som han gör?

tycker iffursej denna basen e riktigt fet det är typ den jag e ute efter har dock inte hittat midi yet så jag kan trixa fram ljudet elller lixom kan också va bra att ha något coolt att gå efter se hur andra gjort och sånt :

http://www.youtube.com/watch?v=WDP0cRZSejo

e dock tacksam för all hjälp man kan få. Vet att man inte är bäst på det här. Ni andra är säkert skit skillade as grymma. Så tror ni kanske kan svaret och så lixom hur man gör och så.... Vore jätte tacksam 🙂

Om ni vill ha den här basen så slänger jag gärna upp en flp till er som e intreserade 🙂

Benassi_tutorial_serious_sounds38.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast vet ionte om det låter skit. Har försökt har en del till annorlunda eqade och effecten man ska lägga på för att få det lite coolare e multibands compressor tydligen verkar dte som. Men får det endå inte helt perfect vill ha det mer annorluna benassi låter mer fetare vet ni vad trixet är med reverb och så för att få den fetare också. E det multibands compressor som gör det där mer förstörda sköna dirty ljudet som han gör?

tycker iffursej denna basen e riktigt fet det är typ den jag e ute efter har dock inte hittat midi yet så jag kan trixa fram ljudet elller lixom kan också va bra att ha något coolt att gå efter se hur andra gjort och sånt :

http://www.youtube.com/watch?v=WDP0cRZSejo

e dock tacksam för all hjälp man kan få. Vet att man inte är bäst på det här. Ni andra är säkert skit skillade as grymma. Så tror ni kanske kan svaret och så lixom hur man gör och så.... Vore jätte tacksam :rolleyes:

Om ni vill ha den här basen så slänger jag gärna upp en flp till er som e intreserade 😆

jag tycker inte det var några större fel på basen, reverbet skulle kunna fixas ytterliggare.

Men jag tycker inte du ska lägga så mycket tid på just basen.

Försök göra låtar istället, komma på egna melodier.. slutför.

I längden vinner man enligt mig inte mycket på att kopiera från andra.

under hela den tiden jag varit medlem på studio så har jag sett dina trådar där du ber om hjälp hur man kopierar en viss bas ^^

Redigerat av Noswas
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Du har rätt mannen håller på för mycket i andras skit lixom. Men man vill ju kunna lixom du vet 😛 men tycker ni på forumet e as sjyst som ställer upp för en i alla fall nu försöker jag göra en egen vst synth men behöver lite hjälp där 😛

vet du några bra tipps för att få till reverbet bra?

Redigerat av yobare
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Du har rätt mannen håller på för mycket i andras skit lixom. Men man vill ju kunna lixom du vet 😑 men tycker ni på forumet e as sjyst som ställer upp för en i alla fall nu försöker jag göra en egen vst synth men behöver lite hjälp där 😉

vet du några bra tipps för att få till reverbet bra?

Leker du Med Fruity SynthMaker? har funderat på att lära mig den men aldrig haft orken ^^

Enligt mig så kan andra inte hjälpa dig att få till bra Reverb, inte utan att vara vid din dator och själv ratta, men då lär du dig ingenting.

Jag tror du tänker för mycket på enskilda objekt än musiken som helhet 😮 Jag har inget speciellt sätt jag lägger på reverben på.

man hör bara att det känns lite tomt, ja det behövs nog lite Reverb. så lägger man på och rattar lite fram och tillbaka tills det låter bra och sen går man vidare 🙂

Det är det man utvecklas genom, inte att sitta i timtals och försöka ratta fram ett speciellt reverb-ljud.

Detta är dock bara enligt mig och det finns säkert väldigt många andra som har helt andra åsikter men det är så jag tycker 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...