Jump to content
Annons

HD650 första intrycket


el_perro

Recommended Posts

Fick just ett par Sennheiser HD650 levererade, har lyssnat på dem i ca 1 timme nu. Fantastisk ljudbild och detaljrikedom, slår övriga lurar jag provat tidigare (vilka förvisso har varit av en något lägre prisklass).

Dock uteblev den förväntade "tighta" och detaljerade basåtergivningen (märks exv. vid A/B-jämförelse med de slutna lurarna ATH-M50). Jag driver mina HD650 från hörlursutgången på ett MOTU UltraLite ljudkort. HD650-ägare, vad är er erfarenhet? Kan detta bero på:

- Att HD650 måste spelas in innan de "släpper" i basen?

- Att jag behöver en hörlursförstärkare (dvs. MOTU:n har inte kräm att driva basen i HD650)?

- Övriga förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det sägs ju att high-endlurar behöver viss burn-in.

Jag har dock inte upplevt att mina Ultrasone Proline 750 varken blivit bättre eller sämre sen jag bröt upp lådan om jag ska vara helt ärlig...

Edit:

Kollade med en kompis som har ett par 650, och han märkte inte av att det behövdes någon burn-in.

Är det inte så rent generellt, att öppna lurar är lite snåla på basen?

Redigerat av jp80x0
Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att säga vad du upplever / inte upplever. Min erfarenhet är att HD650 är ofärgade och återger det som finns i ljudet. De är inte särskilt insmickrande och höjer eller sänker inget. Funkar bra att mixa i tycker jag. Motsatsen skulle kunna vara Sony MDR-7506 som har rejäl "hängmatta" och får allt att låta bra.

Jag har inte provat ATH-M50 men de sägs vara bra.

HD650 är på 300 Ohm medan M50 är på 38 Ohm, det kan spela roll vad du driver lurarna med men båda borde funka lika. Motun är inte precis en budgetburk heller.

Jag tror det handlar om att vänja sig vid lyssningen. Handlar inte om att spela in burkarna utan om att lära öronen. Min erfarenhet från många andra grejer är samma.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört från olika håll, att HD600 skulle vara mer neutrala än HD650 - och därför mer lämpliga för mixning. Har inte A/B-testat själv, men jag har hört sådana omdömen från flera av varandra oberoende personer, så någonting borde det ligga i det...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det sägs ju att high-endlurar behöver viss burn-in.

Jag har dock inte upplevt att mina Ultrasone Proline 750 varken blivit bättre eller sämre sen jag bröt upp lådan om jag ska vara helt ärlig...

Edit:

Kollade med en kompis som har ett par 650, och han märkte inte av att det behövdes någon burn-in.

Är det inte så rent generellt, att öppna lurar är lite snåla på basen?

Jag har inte märkt någon "burn-in"-effekt på några lurar. Jag har både Proline750 och Proline2500 som har använts flitigt i 2-3 år - och de låter exakt som ett par sprillans nya Pro750 och Pro2500.

Den "burn-in" som folk snackar om, är nog mest psykologisk i många fall. Som Trombonisten var inne på, så handlar det nog snarare om "burn-in" av öronen - dvs att man vänjer sig vid ljudet efter ett tag... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för återmatningen!

Jag ska referenslyssna lite mer och bilda mej en uppfattning när jag vant mej vid lurarna. Kommer i vilket fall att prova med en separat hörlursförstärkare för att se om det gör någon skillnad. Återkommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska referenslyssna lite mer och bilda mej en uppfattning när jag vant mej vid lurarna. Kommer i vilket fall att prova med en separat hörlursförstärkare för att se om det gör någon skillnad. Återkommer.

Provlyssnar just nu med hörlursförstärkare (Graham Slee Solo). Det blir en klar förbättring jämfört med MOTU:ns lurutgång, ett snäpp upp när det gäller kontroll.

Börjar dessutom vänja mej vid lurarna, de avslöjar vilka inspelningar som har naturligt tryck och bredd i basen och vilka som saknar det. Jag tror de kommer att funka bra för mej (mixning).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...