Jump to content
Annons

vad gör mixerbord?


sosper

Recommended Posts

hej igen 😛, dummaste frågan kanske men jag ska börja spela in gitarr snart o så , jag är helt värdelös på alla elektriska prylar runt om kring gitarren som man kan göra med dator osv.. men vad gör ett mixerbord? kan man spela in på datan med den? eller vad gör den igentligen? förlåt för dummaste frågan. kan tänka mig att ALLA vet vad ett mixerbord gör men inte jag haha MVH Alex 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

Kortfattat: Ett mixerbord blandar helt enkelt signaler. Dessa signaler kan vara från mikrofoner, lajnade instrument, cd-spelare eller vad du nu kopplar in till mixerbordet och skickar dessa vidare som stereo till ett slutsteg eller aktiva högtalare. Det finns även andra signalvägar, men det går vi inte in på då vi ska vara kortfattade 😛

Om du spelar in på en dator kan ett mixerbord i de flesta fall vara onödigt och egentligen bara ta plats då du har en mixer i ditt DAW. Ett ljudkort med pre amps kan i många fall vara en smidigare och bättre lösning.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Kortfattat: Ett mixerbord blandar helt enkelt signaler. Dessa signaler kan vara från mikrofoner, lajnade instrument, cd-spelare eller vad du nu kopplar in till mixerbordet och skickar dessa vidare som stereo till ett slutsteg eller aktiva högtalare. Det finns även andra signalvägar, men det går vi inte in på då vi ska vara kortfattade 😛

Om du spelar in på en dator kan ett mixerbord i de flesta fall vara onödigt och egentligen bara ta plats då du har en mixer i ditt DAW. Ett ljudkort med pre amps kan i många fall vara en smidigare och bättre lösning.

MVH

Anders

jaha tack så mycket det hjälpte, jag tror väl att toneport ux1/2 och V-amp 2 är väl ljudkort och pre amps? vilken är bäst av dem två tro? för dom är väldigt billiga båda två och jag undrar om man har en V-amp måste man köpa nått mer för att den ska fungera? tack så mycket för hjälpen 🙂 MVH Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

Vamp 3 funkar jätte bra. Den har precis kommit och det är den röda inte den blåa. Vamp 3 har nu kommit med en grej som gör att man kan spela in i datan tex eller bara använda som effekt till din stärkare. Om du vill spela in med mic så är detta inge bra alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vamp 3 funkar jätte bra. Den har precis kommit och det är den röda inte den blåa. Vamp 3 har nu kommit med en grej som gör att man kan spela in i datan tex eller bara använda som effekt till din stärkare. Om du vill spela in med mic så är detta inge bra alternativ.

Man kan spela in på datorn (observera DATORN) med vamp 2an också 😄

Vamp-2an är dock inget ljudkort, utan bara en multisimulator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är glad att jag skippade mixern för ett par år sedan och numera kör mixerfritt. 😄

Är det några andra musiktermer du undrar över, så kan du läsa en del HÄR. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite nyfiken bara: Varför vill du spela in din elgitarr? Ska du göra hela låtar så rekommenderar jag starkt att du köper ett ljudkort från digidesign, till exempel mbox mini 2. Pro tools följer då med + trummor, förstärkarsimulator (samma funktion som vAmp fast i datorn) pluggar och massa annat skoj 😄

Spelar du in bara för skoj skull så kanske en vamp inkopplad till datorn räcker för dig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...